کد خبر: 371874
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۳ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از یک قانون جنجالی:

مدیران جدید وارد ورزش کشور می‌شوند؟/ شرط سن از قانون بازنشستگی حذف شد

یک سال پیش بود که قانون منع به‌کارگیری افراد بازنشسته ابلاغ شد و حواشی زیادی هم به راه انداخت. این قانون شامل حال مدیران ورزشی کشور هم شد و برخی از این مدیران مجبور به استعفا شدند.

مدیران جدید وارد ورزش کشور می‌شوند؟/ شرط سن از قانون بازنشستگی حذف شد
کد خبر: 371874
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۳ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ بازنشستگی یک قانون است. قانونی که سبب می‌شود نیروهای جوان وارد چرخه مدیریت و کار یک کشور شوند و جای نیروهای قدیمی را بگیرند. اما قانون بازنشستگی در ایران داستانی متفاوت دارد. مدیران در ایران به‌ راحتی میزهای مدیریت را ترک نمی‌کنند و برای رفتن آنها از یک سازمان باید دست به دامن قانون‌های جدید شد.

ابلاغ قانون بازنشستگی

یک سال پیش بود که قانون منع به‌کارگیری افراد بازنشسته ابلاغ شد و حواشی زیادی هم به راه انداخت. این قانون شامل حال مدیران ورزشی کشور هم شد و برخی از این مدیران مجبور به استعفا شدند. اما بودند مدیرانی که با استناد به تبصره محدودیت سن، قانون ایثارگری و همچنین دخالت دولت در امور فدراسیون‌ها، در سمت خودشان ماندگار شدند.

فوتبال یکی از همان فدراسیون‌هایی بود که حسابی جنجال به پا کرد. مهدی تاج و تعدادی دیگر از اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال مشمول قانون بازنشستگی بودند و به همین خاطر برخی اعتقاد داشتند داستان حضور تاج و کفاشیان و ساکت در فدراسیون فوتبال به پایان رسیده است و فوتبال به زودی سکانداری جدید خواهد یافت.

فدراسیون فوتبال و داستان فرار از قانون

با اعلام نمایندگان مجلس، مدیران فدراسیون‌ها استعفا دادند. حمیدرضا گرشاسبی مدیرعامل وقت باشگاه پرسپولیس هم استعفا داد و ایرج عرب جانشین او شد. اما مدیران فدراسیون فوتبال زیر بار این ماجرا نرفتند. تاج برای فرار از استعفا به دیدار اینفانتینو رفت و در این دیدار رئیس فدراسیون جهانی فوتبال را در جریان قانون بازنشستگی قرار داد. فیفا هم اعلام کرد در صورت استعفای مهدی تاج، فوتبال ایران تعلیق خواهد شد. تاج پیش از اینکه به سوئیس برود می‌کوشید تا از قانون ایثارگری استفاده کند، اما موفق نشد و از همین رو دست به دامن فیفا شد.

نامه فیفا باعث شد تاج رئیس فدراسیون باقی بماند، اما محمدرضا ساکت دبیر کل وقت فدراسیون فوتبال مجبور به استعفا شد. هرچند این استعفا سبب نشد ساکت از فوتبال ایران خارج شود و او به عنوان رئیس تیم‌های ملی و همچنین عضو کمیته فنی فوتسال و فوتبال ساحلی و خیلی از پست‌های دیگر در فوتبال باقی ماند. در این میان اما دیگر اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال که مشمول قانون بازنشستگی می‌شدند استعفا ندادند و اعلام کردند فدراسیون فوتبال یک‌ نهاد کاملاً غیردولتی است و مشمول قانون بازنشستگی نمی‌شود. دولت و مجلس هم نتوانستند کاری از پیش ببرند و عملاً قانون بازنشستگی برای مدیران فوتبال ایران به اجرا درنیامد.

قانون جدید ابلاغ شد

حالا سازمان اداری و استخدامی کشور شرایط جدید بازنشستگی را به دستگاه‌های مربوطه ارسال کرده و در این شرایط شرط سن را برداشته است. قانونی که می‌تواند شرایط را برای خیلی از مدیران سخت کند و تغییر و تحول زیادی در بدنه مدیرتی کشور رقم بزند. مدیران فدراسیون‌ها هم از این قانون مستثنی نیستند و باید از آن تبعیت کنند.

جمشید انصاری رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور بخشنامه‌ای را به همه دستگاه‌های اجرایی در موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری ارسال و آخرین تغییرات در قانون بازنشستگی را اعلام کرده است.

بر این اساس، وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و فدراسیون‌های ورزشی هم جزو دستگاه‌هایی به شمار می‌روند که این قانون جدید برای آنها ارسال‌ شده است. در بخشنامه ارسال‌شده شرط سنی برای بازنشستگی برداشته‌ شده و بدین ترتیب آن دسته از مدیران و کارمندانی که با توجه به مدرک تحصیلی، سن بازنشستگی‌شان از 30 یا 35 سال خدمت گذشته باشد، مشمول این قانون می‌شوند و باید بازنشسته شوند.

بسیاری از مدیران ورزشی در وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و همچنین فدراسیون‌ها مشمول این قانون می‌شوند و باید به زودی از این سمت‌ها استعفا دهند. این افراد تاکنون با اعلام اینکه تا 65 سالگی می‌توانند به کار خود ادامه بدهند بر مسند مورد نظرشان تکیه زده‌اند. باید دید قانون جدید بازنشستگی می‌تواند پایانی باشد بر حضور مدیران بازنشسته در ورزش؛ یا اینکه تغییر قوانین و استفاده از قوانین جانبی چون قانون ایثارگری سبب می‌شود این مدیران همچنان به کار خود در وزارتخانه، کمیته ملی المپیک و فدراسیون‌های ورزشی ادامه دهند.

هر اتفاقی که رخ دهد باید گفت پیش از آغاز المپیک، ورزش ایران در آستانه مواجهه با یک حاشیه جدید است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها