کد خبر: 371908
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۴ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

ساعی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

چالش‌های مشترک مجالس دهم و یازدهم بیکاری و معیشت مردم است/ نمایندگان زن مجلس یازدهم مشکلات زنان سرپرست خانوار را در اولویت قرار دهند/ خیل عظیمی از جوانان تحصیل‌کرده با مدارج علمی بالا بیکار هستند/ بیکاری جوانان باعث سرخوردگی آینده‌سازان کشور می‌شود/ بیشتر

زهرا ساعی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، بیکاری و معیشت مردم را از جمله اولویت‌هایی برشمرد که به دلیل نزدیک شدن به پایان عمر مجلس دهم بخش اعظم آن مغفول مانده است و از نمایندگان مجلس یازدهم به‌خصوص زنان پارلمان خواست تا موضوع زنان سرپرست خانوار را که خودشان نتوانستند به پایان برسانند پیگیری کنند.

چالش‌های مشترک مجالس دهم و یازدهم بیکاری و معیشت مردم است/ نمایندگان زن مجلس یازدهم مشکلات زنان سرپرست خانوار را در اولویت قرار دهند/ خیل عظیمی از جوانان تحصیل‌کرده با مدارج علمی بالا بیکار هستند/ بیکاری جوانان باعث سرخوردگی آینده‌سازان کشور می‌شود/ بیشتر
کد خبر: 371908
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۴ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ زهرا ساعی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین ، درباره مهم‌ترین چالش‌های پیش روی مجلس آینده در حوزه اجتماعی گفت: در این مجلس طرح‌ها و لوایحی مطرح شد که به دلیل کمبود وقت فرصت نشد درباره آن در صحن رأی‌گیری کنیم.

بخشی از قانون خدمات کشوری را تصحیح کردیم و مابقی آن در ماه‌های آینده تکمیل می‌شود

نماینده مردم تبریز در مجلس اظهار کرد: در حوزه اجتماعی مشکلات زیادی وجود دارد که سعی کرده‌ایم تا حد امکان بخش‌هایی از این مشکلات را در مجلس دهم برطرف کنیم؛ مثلاً بخشی از قانون خدمات کشوری را تصحیح کردیم و مابقی آن در ماه‌های آینده تکمیل می‌شود. احتمالاً بخش دیگر این قانون نیز به مجلس بعدی موکول می‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: در کمیسیون‌های تخصصی، طرح‌ها و لوایح جامانده‌ای داریم که زمان کافی برای پرداختن به آنها وجود ندارد و همان‌طور که ما در مجلس دهم طرح‌های اولویت‌دار مجلس نهم را در دستور کار قرار دادیم، توقع می‌رود که مجلس آینده هم طرح‌های اولویت‌دار و نیمه‌کاره مجلس دهم را در دستور کار بگذارد.

ساعی اضافه کرد: مباحث اولویت‌دار اگر در مجلس دهم به کمیسیون‌های مربوطه رفته باشند، در مجلس یازدهم به صحن علنی می‌روند، در غیر این صورت در کمیسیون‌های تخصصی روی آنها کار کارشناسی انجام می‌شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی مهم‌ترین اولویت و چالش مجلس یازدهم را بیکاری و اشتغال جوانان دانست و گفت: بیکاری چالش بسیار جدی کشور است و تا این موضوع را مهار نکنیم بسیاری از مشکلات کشور باقی می‌مانند، چراکه شرایط کاری برای خیل عظیمی از جوانان تحصیل‌کرده با مدارج علمی بالا مهیا نیست.

او افزود: بیشترین مشکلات مراجعه‌کنندگان، جوانان یا خانواده‌های آنها موضوع اشتغال جوانان است. این موضوع حس ناامیدی را در بین نسل آینده‌ساز کشورمان برمی‌انگیزد.

ساعی عنوان کرد: اگر زمینه کارآفرینی فراهم شود، بسیاری از مشکلات اجتماعی، فرهنگی و معیشت خانواده مرتفع می‌شود. در این صورت امید به زندگی، ازدواج، خلاقیت و تحریک اجتماعی پدید می‌آید و علاوه بر مشکل اشتغال، مسائل فرهنگی هم حل می‌شود.

مشکلات فرهنگی‌اجتماعی سال‌هاست زنجیروار به هم متصل‌اند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس توضیح داد: برخی از مسائل فرهنگی‌اجتماعی سال‌هاست زنجیروار به یکدیگر متصل‌اند. البته اقدامات و تحرکاتی مثل توجه به شرایط زنان سرپرست خانوار و کودکان کار به طور مقطعی انجام شده است. برای زنان سرپرست خانوار در برنامه ششم توسعه قانون تعیین کرده‌ایم و این اقدامات باید دنباله‌دار باشد.

او در ادامه گفت: سالانه در لایحه بودجه اعتباری به این کار اختصاص داده شده است؛ ولی باید در سراسر کشور به برنامه منسجمی در این زمینه دست یابیم. مشکل زنان سرپرست خانوار به دلایل مختلف زایش دارد و متاسفانه با پدیده افزایش زنان سرپرست خانوار مواجه هستیم.

عضو کمیسیون زنان مجلس تاکید کرد: بنابراین نمایندگان مجلس آینده، خصوصاً زنانی که به عنوان نماینده به مجلس یازدهم وارد می‌شوند، باید موضوع زنان سرپرست خانوار را در اولویت کار خود قرار دهند.

ساعی تاکید کرد: آسیب‌های اجتماعی مثل کودکان کار، طلاق، موضوعات کارگری و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از جمله چالش‌های مجلس دهم بود که پیگیری کردیم و بخشی از آن را انجام دادیم و بخش اعظم آن به دلیل شرایط اقتصادی کشور مغفول ماند.

به گفته نماینده مردم تبریز در خانه ملت، این موضوعات باید دنبال شود چراکه مطالبه قشر بزرگی از جامعه است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دهم خاطرنشان کرد: بخشی از کارهایی که در این مجلس انجام دادیم مربوط به قوانینی است که وجود نداشت و آنها را تصویب کردیم، بخشی را که مربوط به نظارت بود و مغفول مانده بود به انجام رساندیم.

سال‌هاست کشور درگیر مشکلات کارگران، معلولان، زنان سرپرست خانوار و کودکان کار است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس صحبت‌های خود را این‌طور پایان داد: موضوع کارگران، معلولان، آسیب‌های اجتماعی و اشتغال جوانان چالش‌های جدی‌ای هستند که سال‌هاست با آنها درگیریم و بیش از یک دهه زمان می‌خواهد تا کار منسجمی در قبال این مسائل انجام دهیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها