اولین زیردریایی بومی ترکیه به آب انداخته شد/اردوغان: از سوریه و لیبی عقب‌نشینی نمی‌کنیم

رئیس‌جمهور ترکیه با حضور در مراسم رونمایی از اولین زیردریایی تولید داخل این کشور، گفت که ترکیه به حضور در سوریه و لیبی ادامه خواهد داد.

اولین زیردریایی بومی ترکیه به آب انداخته شد/اردوغان: از سوریه و لیبی عقب‌نشینی نمی‌کنیم
کد خبر: 371932
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۱ ۱۸:۰۰:۴۲

اعتمادآنلاین| ترکیه امروز (یکشنبه) از به آب اندازی اولین زیردریایی بومی به نام «پیری رئیس» با حضور «رجب طیب اردوغان» خبر داد.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، این زیردریایی که در سال 2022 به خدمت ارتش در خواهد آمد، یکی از شش زیردیایی است که ترکیه قصد دارد از سال 2027 ساخته و به کار گیرد.

این زیردریایی با طول 38.35 متر و عرض 6.3 متر و با وزن 1850 تن، 40 نفر ظرفیت دارد و از سیستم پیشرانه مستقل، موشک‌های دریا به ساحل و دریا به دریا برخوردار است و به گفته آناتولی قدرت بالایی در شلیک انواع موشک‌ها و همچنین کاشت مین دارد.

به نوشته وبسایت گلوبال فایر پاورز (Global Fire Powers) ترکیه از حیث دارا بودن تعداد زیردریای (12 زیردریایی) در رده نهم جهانی قرار گرفته است و در پروژه ساخت این زیردریایی هفت شرکت داخلی نظامی در رأس آنها شرکت‌های «آسیل سان» و «هاول سان» دست داشتند.

علاوه بر رونمایی از این زیردریایی، مراسم آغاز پروژه ساخت کشتی جنگی «سیدی علی رئیس» (Seydialireis) به عنوان پنجمین کشتی جنگی که با توان داخلی داخلی ساخته می‌شود نیز برگزار شد.

«سید علی رئیس» از فرماندهان سرشناس نیروی دریایی حکومت عثمانی بوده است.

حلوصی آکار وزیر دفاع، سپس اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در این مراسم سخنرانی کرده و هر دو بر لزوم ادامه حضور در سوریه و کمک به دولت وفاق ملی لیبی تأکید کردند.

اردوغان در سخنان خود گفت که تا سال 2027 تمامی زیردریایی‌های در دست ساخت ترکیه عملیاتی خواهد شد و وعده کرد که از سال 2022 ترکیه هر سال یک زیردیایی به آب خواهد انداخت.

او با اشاره به بحران در دریای مدیترانه، گفت که یونان و دولت‌های حامی این کشور برای سال‌های طولانی چنین تبلیغ می‌کردند که ترکیه قادر نیست در عرصه دریایی گامی به جلو بردارد.

رئیس‌جمهور ترکیه افزود: «اگر از اقداماتی که در قبرس ترک‌نشین و لیبی آغاز کرده‌ایم، عقب‌نشینی کنیم؛ آنها (یونان و حامیانش) دیگر اجازه ورود ما به هیچ ساحلی را نخواهند داد».

اردوغان با دفاع از توافقنامه امنیتی ترکیه با دولت وفاق ملی، گفت که این توافقنامه هیچ تعارضی با قوانین داخلی دو کشور و قوانین بین‌المللی ندارد اما ترکیه قصد این را ندارد که مشکلی ایجاد کرده یا به حقوق دیگران تعدی کند.

او همچنین با تشبیه خلیفه حفتر به جنگ‌سالاران دوره قرون وسطی (بارون) گفت که حامیان وی به جای دفاع از دولتی که مورد تأئید سازمان ملل است، از یک جنگ‌سالار دفاع می‌کنند.

رئیس‌جمهور ترکیه تأکید کرد که هرگز از اقدامات خود در سوریه و توافق امنیتی با لیبی عقب‌نشینی نخواهد کرد.

به آب اندازی این زیردریایی در شرایطی صورت می‌‌گیرد که دریای مدیترانه شرایط تنش‌آلودی را تجربه می‌‌کند. به خصوص امضای توافقنامه امنیتی ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی در 27 نوامبر (ششم آذر) و تصویب آن در پارلمان ترکیه و همزمان توسعه روند حفاری گاز در قبرس شمالی، موجب افزایش تنش شده است.

این توافقنامه عصبانیت مصر و یونان را برانگیخته و دو کشور آن را غیر قانونی دانسته و همزمان با «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای حمله‌کننده به طرابلس ابراز همبستگی کرده‌اند.

نگرانی‌های قاهره در این خصوص موجب شد تا عبدالفتاح السیسی روز گذشته (شنبه) در نشست امنیتی با وزیر دفاع و فرمانده نیروی دریایی مصر، آخرین تحولات منطقه و همچنین راههای دفاع از مرزهای آبی مصر را مورد بررسی قرار دهد.

«احمد المسماری» سخنگوی شبه‌نظامیان موسوم به «ارتش ملی لیبی» به فرماندهی «خلیفه حفتر» نیز امروز از توقیف یک کشتی ترکیه‌ای در آبهای منطقه‌ای لیبی خبر داد و توفق میان آنکارا و طرابلس را خیانت به لیبی عنوان کرد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها