کد خبر: 371948
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۲ ۰۸:۴۱:۰۰
| |

زور آلودگی هوا به لغو امتحانات نهایی نرسید

در شرایطی که مدارس برخی شهرهای کشور به دلیل آلودگی هوا تعطیل شده است، امروز امتحانات نهایی دانش‌آموزان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

زور آلودگی هوا به لغو امتحانات نهایی نرسید
کد خبر: 371948
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۲ ۰۸:۴۱:۰۰

اعتمادآنلاین| آلودگی هوا، مدارس برخی استان‌های کشور را به تعطیلی کشاند اما قرار است امتحانات نهایی بر اساس برنامه تعیین شده، برگزار شود؛ به عبارت دیگر زور آلودگی هوا به لغو امتحانات نهایی نرسید.

مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، برنامه امتحانات نهایی تمام رشته‌های تحصیلی دوره‌های متوسطه (نظری، فنی و حرفه‌ای)، پیش‌دانشگاهی و پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه در دی‌ماه سال تحصیلی 99 - 1398 را اول آبان امسال اعلام کرد؛ این برنامه امتحانی ویژه دانش‌آموزان پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه (روزانه، بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد)، دانش‌آموزان سال سوم متوسطه رشته‌های نظری شیوه نیمسالی- واحدی (بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد)، دانش‌آموزان سال سوم متوسطه رشته‌های فنی و حرفه‌ای و دوره پیش‌دانشگاهی (بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد) است.

امتحان دی ماه برای حدود 147 هزار دانش‌آموز به صورت همزمان در سراسر کشور برای دانش‌آموز مشمول برگزار می‌شود و آلودگی هوا، نتوانست در زمان اجرای این برنامه تغییری ایجاد کند.

اولین چیزی که در زمان آلودگی هوا عنوان می‌شود، دور ساختن افراد حساس مانند بیماران و کودکان از خطر است و به عبارت دیگر، افراد باید از محل آلوده دور شوند؛ البته قاعده تعطیلی مدارس تنها به دلیل دور شدن دانش‌آموزان از فضای آلوده نیست بلکه تردد نیز در شهر کاهش می‌یابد.

استاندار تهران معتقد است افزایش 30 درصدی ترافیک در مهر ماه ناشی از شروع مدارس است که با تعطیلی مدارس ترافیک نیز کمتر می‌شود و نتیجه آن کاهش آلودگی هواست.

برخی مسؤولان معتقدند که تعطیلی مدارس به کاهش آلودگی هوا منجر می‌شود اما این باور منتقدانی دارد؛ یوسف حجت سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در حاشیه یکصد و هشتاد و چهارمین جلسه شورای شهر با تأکید بر اینکه باید بر اساس اعداد و ارقام و نه بر اساس احساس صحبت کرد، گفت: 8 روز مدارس تعطیل شده در حالی که موارد شاخص بالای 150 فقط سه روز بوده و یک روز آن جمعه و دو روز دیگر دوشنبه و سه‌شنبه بود که البته در سه‌شنبه هفته قبل صبح باد آمد و کیفیت هوا بهبود یافت.

وی تأکید کرد: بر اساس مقررات قدیم در سال 74 زمانی شاخص کیفیت بر روی عدد بیش از 250 قرار می‌گرفت مدارس تعطیل می‌‌شد که در سال 77 اعلام کردند شاخص باید برای 200 به بالا باشد تا مدارس تعطیل شود ولی امسال این آمارها بسیار پایین بود ولی مدارس را تعطیل کردند.

رئیسی رئیس قوه قضائیه در نشست هم‌اندیشی با موضوع احیای حقوق عامه در برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای «کمیسیون‌های ماده 5 و 100»، گفت: وضعیت آب‌وهوایی تهران مردم را اذیت می‌کند، طرح موقت تعطیلی مدارس جنبه مسکن دارد و باید زمینه‌های این مسأله را پیدا و کسانی که دراین رابطه مسؤولیت دارند به وظایف خود عمل کنند.

نتایج یک مطالعه نشان داده است که مشکلات سلامتی مرتبط با آلودگی هوا از آنچه قبلاً تصور می‌شد، بسیار فراتر است؛ به‌طوری که تقریباً هر سلول بدن می‌تواند تحت تأثیر هوای کثیف قرار داشته باشد؛ این مطالعه که توسط محققان دانشگاه هاروارد انجام شده است، نشان می‌دهد که با افزایش آلودگی هوا شمار بیمارانی که به دلیل ابتلا به وضعیت‌های مختلف از نارسایی قلبی گرفته تا عفونت‌های دستگاه ادراری در بیمارستان بستری می‌شوند افزایش می‌یابد.

1

2

آلودگی هوا پیش از این نیز با ابتلا به تعدادی از بیماری‌ها از سکته‌های مغزی گرفته تا سرطان مغز، سقط جنین و مشکلات بهداشت روان همراه بوده است اما تحقیقات نشان می‌دهد که با وجود اینکه فقط به یک مؤلفه آلودگی هوا توجه می‌کنیم، این تأثیرات می‌تواند بسیار گسترده‌تر باشد؛ یک مطالعه در سطح جهان که اوایل امسال منتشر شد، نشان داد که تقریباً هر سلول بدن ممکن است تحت تأثیر هوای کثیف قرار داشته باشد.

سازمان بهداشت جهانی در اکتبر سال 2006 پس از 15 سال تحقیقات اعلام کرد که آلودگی هوا در بروز سرطان موثر است؛ عوارض قلبی ناشی از آلودگی هوا به صورت تنگی عروق کرونر، سکته های قلبی، نارسایی های قلبی و تشدید ضربان بروز می‌کند که در مواردی می تواند منجر به مرگ شود؛ آلودگی هوا و ذرات ریز کمتر از 2.5 میکرون قادرند با برهم زدن نظم عملکرد قلب، موجب بروز ضربان های نابجا و ایجاد اختلال در ضربان قلب شوند.

دستگاه تنفسی که با ذرات معلق در هوا ارتباط مستقیم دارد، نخستین مرکز تماس با آلودگی های مرتبط با هوا به شمار می‌رود؛ آلودگی هوا می‌تواند سبب تشدید بیماری های تنفسی در افراد مبتلا و یا ایجاد برخی بیماری های تنفسی در افراد سالم جامعه شود.

آلودگی هوا و ذرات ریز کمتر از 2.5 میکرون قادرند با برهم زدن نظم عملکرد قلب، موجب بروز ضربان‌های نابجا و ایجاد اختلال در ضربان قلب شوند


در زمان آلودگی هوا ساختار گرده گیاهان معلق در هوا که در شرایط عادی آلرژی زا نیستند، ممکن است، تغییر یابد و آلرژی زا شود؛ در این شرایط افرادی که آلرژی نداشته‌اند نیز ممکن است به دلیل تغییر ساختار گرده‌ها نسبت به آنها آلرژی پیدا کنند.


چشم‌ها از جمله اندام‌های خارجی بدن است که در زمان آلودگی هوا در معرض مستقیم با ذرات آلاینده قرار می‌گیرد و دچار مشکلات زیادی همچون سوزش و آبریزش می‌شود؛ همچنین ذرات معلق موجود در هوا منجر به تولید ماده‌ای می‌شود که برای چشم افراد به ویژه افراد میانسال و کهنسال خطرناک است.

آلودگی هوا در افزایش سندرم خشکی چشم نیز موثر است؛ به گفته محققان آمریکایی خطر ابتلا به سندرم خشکی چشم که به دلیل کاهش تولید اشک به وجود می آید، برای ساکنان شهرهای بزرگ با سطوح بالای آلودگی هوا بیشتر از دیگران است؛ هوای آلوده دارای ذرات هیدروکربن، گوگرد و ذرات معلق است که پوست به ویژه پوست کودکان و افراد مسن را تحریک می‌کند و در این میان قسمت هایی مانند پوست سر، دست ها و صورت به ویژه دور چشم ها بیشتر از سایر نقاط بدن آسیب می‌بیند.

همانطور که اشاره شد، آلودگی هوا، تأثیر بسیار زیادی بر سلامت افراد جامعه می‌گذارد اما در چنین شرایطی، آموزش و پرورش معتقد است که باید امتحانات نهایی دانش‌آموزان برگزار شود.

خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی درباره امتحانات نهایی دانش‌آموزان استان‌هایی که فردا تعطیل هستند، اظهار کرد: امتحانات نهایی دی به قوت خود باقیست چرا که امتحانات نهایی به صورت کشوری و همزمان برگزار می‌شود و بر این اساس امتحانات نهایی حتی در استان‌هایی که مدارس آنها به دلیل آلودگی هوا تعطیل است، برگزار می‌شود.

وی افزود: امتحانات نهایی در مدارس داخل کشور برای 146 هزار و 896 دانش‌آموز در 1034 حوزه اجرا و 130 حوزه تصحیح و امتحانات نهایی در مدارس خارج از کشور برای 350 دانش‌آموز در 31 حوزه اجرا و 4 حوزه تصحیح سازمان‌دهی شده است.

مسعود ثقفی سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران 30 آذر امسال اظهار کرد: امتحانات نهایی و هماهنگ استانی(بزرگسالان، داوطلبان آزاد، ارزشیابی جامع و آموزش از راه دور پایه نهم) در شهر تهران از تاریخ 2 دی آغاز می‌شود؛امتحانات تحت هر شرایطی حتی تعطیلی مدارس به عنوان آلودگی هوا برگزار می‌شود.

والدین معتقدند که سلامت فرزندان‌شان از هر چیزی مهم‌تر است؛ پدر یک دانش‌آموز سال دوم دوره متوسطه دوم گفت: اگر فرزندم در هوای آلوده دچار بیماری شود، دیگر تحصیل به چه درد او می‌خورد؛ اول از همه سلامتی فرزندم برایم اهمیت دارد.

البته نگاه مسؤولان آموزش و پرورش با خانواده‌ها در میزان تعطیلات یکی نیست؛ محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش 7 آذر امسال در حاشیه دیدار صمیمانه با مدیران‌کل آموزش و پرورش شهر تهران و افتتاحیه مجموعه رفاهی فرهنگیان درباره تعطیلی مدارس به دلایل مختلف و کم شدن از زمان آموزش اظهار کرد: تحصیل موقعیت ممتازی و فرصت طلایی است و باید حداکثر تلاش شود که کمترین تعطیلی را داشته باشیم.

وی ادامه داد: یکی از نکات مطرح شده از سوی کارشناسان این بود که بین محتوای درسی و ساعات اختصاص یافته تناسبی نیست و با اضافه شدن تعطیلات، این فشار تشدید خواهد شد که امیدوارم تمام افرادی که درباره تعطیلی مدارس‌ تصمیم‌گیری می‌کنند، به این موضوع توجه داشته باشند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها