کد خبر: 371950
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۲ ۰۸:۴۷:۰۰
| |

«رای الیوم» تحلیل کرد:

آیا مالزی، ایران، ترکیه و قطر «دینار» اسلامی را جایگزین «دلار» آمریکایی می‌کنند؟

«ماهاتیر محمد» نخست‌وزیر مالزی، روز شنبه اعلام کرد این کشور همراه ایران، ترکیه و قطر، دنبال اجرای معاملات تجاری با استفاده از طلا و نظام مبادله هستند.

آیا مالزی، ایران، ترکیه و قطر «دینار» اسلامی را جایگزین «دلار» آمریکایی می‌کنند؟
کد خبر: 371950
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۲ ۰۸:۴۷:۰۰

اعتمادآنلاین| رای الیوم نوشت: ایالات متحده تحریم‌هایی را علیه 2 طرح خطوط لوله «نورد استریم» و «ترک استریم» اعمال کرد و بلوکه کردن اموال و سرمایه‌های تمام شرکت‌های روسی، اروپایی و ترکی حاضر در این 2 طرح، به مثابه قطره‌ای بود که به کلی جام را لبریز کرده و مستلزم یک حرکت جمعی برای محذود کردن این زورگویی و تکبر آمریکاست.

در ادامه این مطلب آمده است: دایره تحریم‌های آمریکا علیه دولت‌های متعددی گسترش یافته و جز ایران و هم‌پیمانان آن، شامل دولت‌های بزرگی نظیر چین، روسیه، کره شمالی، کانادا و اغلب دولت‌های عربی می‌شود و این شرایط، به شدت استقرار و امنیت جهان را تهدید می‌کند. قطعا این مساله تاثیرات منفی برای خود آمریکایی ها نیز دربر خواهد داشت.

پاسخ به این زورگویی‌های آمریکا، باید از طریق لغو هیمنه دلار بر اقتصاد جهانی و ایجاد ارزهای جایگزین باشد، تا به این شکل، قدرتمندترین سلاح آمریکا، یعنی تحریم‌ها را با یک اجماع بین المللی از آن سلب کند.

چین و روسیه، در مورد استفاده از ارزهای داخلی برای پرداخت بهای تمام معاملات تجاری با یکدیگر، توافق کرده اند و چین بر «یوان طلایی» جدید، به عنوان ارز اصلی برای قیمت‌گذاری نفت، متکی بوده و متعهد شده است تا سیطره دلار را تا پنج سال آینده از بین ببرد. همانطور که آمارهای رسمی بیانگر آن است که حجم مبادلات این ارز چینی جدید، تا کنون به بیش از 20 تریلیون رسیده و همچنان رو به افزایش است.

ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر مالزی، روز شنبه اعلام کرد این کشور همراه ایران، ترکیه و قطر، به دنبال اجرای معاملات تجاری با استفاده از طلا و نظام مبادله هستند. او تاکید کرد طی نشست کوالالامپور، طرح استفاده از دینار طلایی و ایجاد سازوکاری برای اجرایی شدن بین این دولت‌ها را مطرح کرده است، تا در آینده از تحریم‌های امریکا متضرر نشوند.

تعداد مسلمانان در جهان رو به افزایش است و از یک میلیارد و نیم فراتر می‌رود. این مسلمانان و دولت‌های آنها می‌توانند یک تشکل اقتصادی حامی گرایش‌های چینی و روسی، برای پایان دادن به هیمنه دلار، ایجاد کنند؛ تا یک راه‌حل مفید برای مقابله با نفوذ آمریکا بین اعراب و مسلمانان و تلاش آن برای تغذیه تفکر اسلام‌هراسی، تدارک ببینند.

ترامپ نمی‌تواند با همه جهان مبارزه کرده و با استفاده از تحریم‌ها اقتصاد جهانی را نابود کند؛ پاسخ به اینگونه اقدامات او، تنها با جایگزین کردن ارزهای جدید درنظام مالی جهانی ممکن می‌شود که به اعتقاد ما، مسیر آن آغاز شده است.

منبع: انتخاب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها