کد خبر: 372034
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۲ ۱۰:۲۶:۰۶
| |

رویِ دیگرِ «کیانوش رستمی»

تعامل و همکاری ملی‌پوش دسته 96 کیلوگرم با فدراسیون وزنه‌برداری و موفقیت او در پیکارهای گزینشی المپیک در قطر نشان داد که این ورزشکار ظرفیت‌ رسیدن به مدال در المپیک توکیو 2020 دارد.

رویِ دیگرِ «کیانوش رستمی»
کد خبر: 372034
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۲ ۱۰:۲۶:۰۶

اعتمادآنلاین| رقابت‌های وزنه‌برداری قطر کاپ روز گذشته در دسته 96 کیلوگرم به پایان رسید و «کیانوش رستمی» دارنده مدال طلای المپیک 2016 ریو و نقره 2012 لندن در این تورنمنت به یک مدال طلا و 2 نقره رسید. او این موفقیت را در رقابت با ورزنه‌برداران نامداری مانند «فارس‌ الباخ» وزنه‌بردار مصری الاصل قطری و «ایلن ایلیا» قزاقستانی به دست آورد.

رستمی در حرکت یک‌ضرب با مهار وزنه 178 کیلوگرمی بالاتر از فارس الباخ به مدال طلا رسید. وزنه ‌بردار مدعی قطر در این حرکت نتوانست بیشتر از 176 کیلوگرم را مهار کند.

رستمی همچنین در دوضرب با مهار وزنه 225 کیلوگرم به مدال نقره رسید. او با مهار این وزنه موفق شد با اختلاف یک کیلوگرم نسبت به فارس الباخ قطری عنوان نایب قهرمانی مجموع را نیز کسب کند. موفقیت رستمی در مهار این 2 وزنه در حالی بود که وی 2 ماه پیش در رقابت‌های قهرمانی 2019 جهان که در کشور تایلند برگزار شد سه بار وزنه 179 کیلوگرم را اوت و هیچ امتیازی از آن مسابقات کسب نکرد.

مسابقات وزنه‌برداری قطر کاپ یکی از گزینشی‌های المپیک به شمار می‌رود.

اما رستمی چگونه در کمتر از سه ماه توانست با بازیابی توان خود به سکو برسد؟ یکی از مهمترین دلایل موفقیت رستمی در قطر کاپ همکاری و تعامل با کادر فنی تیم ملی وزنه‌برداری است. رستمی که پس از کسب مدال طلای المپیک 2016 ریو راه خود را از فدراسیون جدا کرده بود با تصمیم خودسرانه آسیب‌های زیاد متوجه خود و ورزش کشور کرد، آسیب‌هایی که ایران را از سکوی نایب‌قهرمانی وزنه‌برداری 2019 جهان پایین کشید و سال 2018 نیز کاروان ورزشی ایران را از یک مدال طلای بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا محروم کرد.

اما رستمی برای رسیدن به این تعامل نیاز به چهار سال زمان داشت. او پس از اوت کردن وزنه‌ها در پیکارهای قهرمانی سال 2019 جهان در تایلند با فدراسیون به یک آتش بس نسبی رسید و اکنون در کنار دیگر وزنه‌برداران مشغول به تمرین است. اقدامی که نخستین ثمره آن در قطر به دست آمد. اما برخی از خودسری‌های رستمی در چهار سال گذشته جبران ناپذیر است. یکی از این خودسری‌ها احتمال محرومیت او از المپیک است. کیانوش رستمی اگر در مسابقات قهرمانی جهان تحت نظر کادر فنی بود و می توانست رکوردهای روز گذشته خود را در تایلند هم به ثبت برساند بدون شک یکی از مسافران توکیو بود اما او با انتخابی سخت و سه بار اوت کردن امتیاز آن مسابقات را از دست داد.

امتیازی که موجب شد تا احتمال حضور وی در توکیو به اما و اگرها کشیده شود. رستمی تا کنون در چهار گزینشی المپیک شرکت کرده است و اکنون امتیاز کلی او 2852 است.

بنا به آمار رستمی اگر بتواند در مسابقات قهرمانی آسیا رکوردهای قطر کاپ را تکرار کند یا ارتقا دهد امتیازی در حدود 1200 کسب خواهد کرد. در آن صورت است که این امتیاز جایگزین 810 امتیاز جام پادشاهی تایلند خواهد شد. در این صورت جمع امتیازات نهایی کیانوش حداکثر به عددی در حدود 3250 ارتقا پیدا خواهد کرد.

اما اینکه 3242 امتیاز برای ورودی المپیک 2020 توکیو کافی است معمایی به شمار می رود که برای پاسخ به آن باید چند ماه صبر کرد. هشت نفر برتر امتیازی و نفرات برتر قاره‌ها سهمیه بازی‌های المپیک 2020 توکیو را کسب خواهند کرد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها