کد خبر: 372085
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۲ ۱۱:۳۲:۱۶
| |

لاوروف: مسکو به تحریم‌های «واشنگتن» پاسخ می‌دهد

وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: مسکو احتمال استقرار موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد آمریکا در منطقه آسیا-پاسیفیک در مجاورت مرز روسیه را رد نمی‌کند.

لاوروف: مسکو به تحریم‌های «واشنگتن» پاسخ می‌دهد
کد خبر: 372085
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۲ ۱۱:۳۲:۱۶

اعتمادآنلاین| سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه درباره این مساله با مایک پمپئو، همتای آمریکایی‌اش و دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا گفتگو کرده است.

او در گفتگو با شبکه یک روسیه اعلام کرد: آمریکایی‌ها می‌گویند، نمی‌توانند وقتی چین در حال ساخت چنین تسلیحاتی است، دست روی دست بگذارند. آنان همچنین گفتند که چنین تسلیحاتی باید در منطقه آسیا - پاسیفیک مستقر شود و علنا از ژاپن و کره جنوبی نام بردند.

او افزود: اخیرا در خصوص این مساله با همتای ژاپنی خود گفتگو کرده است و چیزی که روسیه را نگران می‌کند، استقرار موشک‌های کوتاه و میان‌برد در نزدیکی مرز روسیه است.

لاوروف در ادامه گفت: در وهله اول نمی‌خواهیم شاهد باشیم که این موشک‌ها چین را هدف قرار داده‌اند زیرا این کشور متحد استراتژیک ماست. این اقدام به هر صورت وضعیت (منطقه) را متشنج می‌کند.

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت، مسکو بدون آنکه به خودش ضربه بزند، تحریم‌های آمریکا را پاسخ خواهد داد.

او در این خصوص گفت: ما به تحریم‌ها واکنش نشان خواهیم داد اما به گونه‌ای که به خودمان آسیب نزنیم. اما قطعا به آن‌ها واکنش نشان می‌دهیم و مطمئنا در ایجاد روابطمان این مساله را در نظر خواهیم گرفت.

این مقام روس همچنین از رهبری اتحادیه اروپا خواست، اصول رویه تازه‌اش درباره روسیه را تشریح کند.

به گفته لاوروف، موضع ناتو و اتحادیه اروپا در قبال روسیه از سوی «اقلیتی روس‌هراس و متخاصم» تعیین می‌شود.

او افزود: به نظر من یکی از اولویت‌های دستورکار افرادی که به تازگی وارد اتحادیه اروپا شده‌اند، تشریح موضع این اتحادیه درباره روسیه است. هم‌اکنون رویکرد اتحادیه اروپا در قبال روسیه بر مبنای پنج اصل است که چندین سال پیش تعیین شده و این اصول به نتیجه‌ای نخواهند رسید.

لاوروف در ادامه صحبت‌هایش گفت: بیانیه برلین درباره این که ناتو باید کامل باقی بماند تا از آلمان حفاظت کند، تعجب‌برانگیز است.

او با اشاره به اظهارات آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و هایکو ماس، وزیر امور خارجه این کشور درباره اینکه ناتو باید کامل باقی بماند زیرا تنها ناتو می‌تواند از آلمان محافظت کند، گفت: صادقانه بگویم، من از این بیانات یکه خوردم؛ نه به این دلیل که آلمان هراسی تاریخی و ذهنیتی بر مبنای نفرت علیه روسیه دارد، بلکه به این دلیل که آلمان رهبر اتحادیه اروپا است. این بیانات به این معنی است که این یک احساس ریشه‌دار در طرز فکر آلمان و یک پارانویا است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها