کد خبر: 372088
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۲ ۱۱:۳۷:۴۹
| |

ثبت شکایات انتخابات افغانستان آغاز شد

امروز «دوشنبه» کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان ثبت شکایات کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را آغاز کرد.

ثبت شکایات انتخابات افغانستان آغاز شد
کد خبر: 372088
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۲ ۱۱:۳۷:۴۹

اعتمادآنلاین| امروز «دوشنبه» کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان ثبت شکایات کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را آغاز کرد.

در همین حال عبدالله عبدالله از هوادارانش خواست که «صبورانه و با اعتماد و اطمینان کامل منتظر تمثیل اراده‌شان از طریق رای پاک‌شان» باشند.

نامزدها و نمایندگان آنها برای ثبت شکایات در سراسر این کشور سه روز فرصت دارند.

نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز گذشته از سوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام شد. بر اساس این نتایج، محمداشرف غنی، رئیس جمهوری فعلی با اخذ بیش از پنجاه درصد آرا در صدر فهرست و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی در رتبه دوم قرار گرفته است.

بر اساس نتایج ابتدایی انتخابات اشرف غنی بیش از 923 هزار رای (50.64 درصد) و عبدالله بیش از 720 هزار رای (39.52 درصد) به دست آوردند.

دین محمد عظیمی، معاون کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی می‌گوید با توجه به اوضاع و اعتراض‌های موجود، بدون شک رسیدگی به شکایات بر این نتایج اثر خواهد گذاشت.

تیم انتخاباتی عبدالله خواهان باطل شدن 300 هزار رای است که به باور آنها معتبر نیستند. حامیان این تیم مانع روند بازشماری آرا از سوی کمیسیون انتخابات در هفت ولایت شده بودند و سرانجام پس از یک نشست با کمیسیون رسیدگی به شکایت، دست از اعتراض برداشته و پس از تکمیل شدن بازشماری آرا در این ولایات، روز گذشته نتایج ابتدایی اعلام شد.

نحوه رسیدگی به شکایات انتخاباتی

بر اساس اطلاعات کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی، پس از پایان روند ثبت شکایات، دفاتر ولایتی این نهاد برای پانزده روز به شکایات ثبت شده رسیدگی خواهند کرد.

اگر شاکیان به تصمیم‌ها و فیصله‌های دفاتر ولایتی اعتراض داشته باشند سه روز فرصت استیناف طلبی خواهند داشت.

دفتر مرکزی کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی در کابل نیز در پانزده روز به قضایای استینافی رسیدگی خواهد کرد.

محمد قاسم الیاسی، سخنگو و منشی کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی می‌گوید این روند حدود 37 تا 39 روز را در برخواهد گرفت.

پس از تکمیل رسیدگی به شکایات انتخاباتی، نتایج نهایی انتخابات از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام خواهد شد. در صورتی که کمیسیون رسیدگی به شکایات بخشی از آرا را باطل کند و هیچ کاندیدای اکثریت (50درصد+1) را بدست نیاورند انتخابات به دور دوم خواهد رفت.

بنا به ماده شصت و یکم قانون اساسی افغانستان رئیس جمهور با کسب اکثریت بیش از پنجاه درصد آرای رای دهندگان از طریق رای گیری آزاد، عمومی، سری و مستقیم انتخاب می‌شود.

همچنین در این ماده آمده هرگاه در دور اول هیچ یک از کاندیداها نتواند اکثریت بیش از پنجاه درصد آرا را به دست آورد، انتخابات برای دور دوم در ظرف دو هفته از تاریخ اعلام نتایج انتخابات برگزار می‌شود و در این دور تنها دو نفر از کاندیدانی که بیشترین آرا را در دور اول به دست آورده‌اند، شرکت می‌کنند. در دور دوم انتخابات، کاندیدی که اکثریت آرا را کسب کند، رئیس جمهور شناخته می‌شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها