سیف الله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال اعلام کرد؛

امیرعلی و فاطمه در صدر اسامی پسران و دختران/ ثبت بیش از 426 هزار ازدواج و 132 هزار طلاق در 9 ماهه امسال

سیف الله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال، گفت: چاپخانه دولتی وعده داده تا پایان سال بدنه 9 میلیون کارت هوشمند ملی را صادر کند و ما نیز آمادگی صدور 2.5 میلیون کارت را در ماه داریم.

امیرعلی و فاطمه در صدر اسامی پسران و دختران/ ثبت بیش از 426 هزار ازدواج و 132 هزار طلاق در 9 ماهه امسال
کد خبر: 372089
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۲ ۱۱:۳۹:۰۰

اعتمادآنلاین| سیف الله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال در نشست خبری امروز که به مناسبت سالگرد تاسیس سازمان ثبت احوال برگزار شد، به آمار 9 ماهه ولادت در امسال اشاره کرد و گفت: طی این مدت 908 هزار و 397 واقعه ولادت و 288 هزار و 152 واقعه وفات، 426 هزار و 99 واقعه ازدواج و همچنین 132 هزار و 618 واقعه طلاق ثبت شده است.

وی گفت: در هشت ماهه امسال 2 میلیون و 874 هزار و 867 شناسنامه مکانیزه صادر و تحویل داده شده است و همچنین 410 هزار و 38 مورد نیز تغییر نام و 92 هزار و 418 نام خانوادگی در داخل و خارج از کشور انجام شده است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال از برگزاری 19 جلسه برای تغییر نام خبر داد و گفت: در این جلسات 536 مورد نام بررسی شد و در نهایت 439 نام جدید به تصویب رسید.

ابوترابی همچنین تاکید کرد: در 2 هزار نقطه پستی و دفاتر پیشخوان دو میلیون و 985 هزار و 321 مورد مراجعه انجام شده است و برای 1852 مورد تبعه غیرایرانی گواهی ولادت صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه میانگین سن پدر در زمان ولادت فرزند 36 سال و مادر 29.3 سال بوده است گفت: همچنین میانگین سن مادر در زمان اولین تولد 27.5 سال ثبت شده است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال به آمار چندقلوزایی در کشور اشاره کرد و گفت: در شش ماهه امسال 9 هزار و 361 مورد دوقلوزایی، 273 مورد سه قلوزایی (بیشتر در استان تهران با 37 مورد) و 10 مورد چهار قلوزایی در کشور ثبت شده است که دو مورد آن در استان فارس و مابقی در استان های اردبیل، اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان و همدان بوده است.

ابوترابی به فراوانی نام های پسران اشاره کرد و گفت: امیرعلی، محمد، علی، امیرحسین، حسین، ابوالفضل، امیرعباس، سامیار، محمدطاها و آریا ده اسم برتر انتخاب شده اصلی والدین بوده است.

وی همچنین به اسامی برتر دختران اشاره کرد و گفت: نام های فاطمه، زهرا، حلما، زینب، یسنا، مرسانا، نازنین زهرا، باران و فاطمه زهرا نیز اسامی برتر دختران بوده است.

ابوترابی با اشاره به اینکه میانگین سن مردان فوت شده 62.8 سال بوده است، گفت: میانگین سن زنان فوت شده 67 سال ثبت شده است و بالاترین سن مربوط به گیلان که در مردان 67.2 و در زنان 73 سال بوده است.

وی در مورد سن عروس و داماد در زمان ازدواج گفت: میانگین سن ازدواج در مردان 27.5 سال و در زنان 23.4 سال ثبت شده است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال با اشاره به اینکه هر سال شاهد افزایش مختصری در سن ازدواج هستیم گفت: میانگین سن مردان در طلاق 37.2 سال و زنان 32.3 سال به ثبت رسیده و سن طلاق کاهش پیدا کرده است.

وی در خصوص صدور کارت های هوشمند ملی گفت: 55 میلیون و 88 هزار و 890 نفر مراحل تکمیل ثبت نام کارت هوشمند ملی را انجام داده اند و در مرحله صدور کارت هستند و 46 میلیون و 220 هزار و 572 کارت صادر و به ادارات سراسر کشور و دفاتر پیشخوان تحویل داده شده است.

به گفته وی در مجموع تاکنون 45 میلیون و 487 هزار و 433 نفر کارت هوشمند خود را دریافت کرده اند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال با اشاره به اینکه 88.88 درصد از جمعیت کشور مراحل تکمیل ثبت نام کارت هوشمند را انجام داده اند و 62 میلیون نفر واجد شرایط هستند که از این تعداد بیش از 8 میلیون نفر کارت نگرفته اند.

وی گفت: دفاتر پیشخوان دولت حق افزایش هزینه کارت هوشمند را ندارند و در تهران هزینه کارت 16 هزار و 200 تومان است در حالی که هزینه کارت بیش از این مبلغی است که مردم پرداخت می کنند.

ابوترابی در خصوص تاخیر در صدور کارت هوشمند گفت: تاخیر بیش از یک و نیم سال را می پذیریم و علت آن این بوده که اسفند سال 96 با مشکل تامین بدنه کارت مواجه شدیم و چاپخانه دولتی بر اساس قانون متولی تامین بدنه کارت است.

وی گفت: در آغاز نیمه امسال شاهد تولید کارت داخل بودیم و تاکنون 324 هزار و 983 کارت داخلی تحویل ما شده که آن را نیز تحویل دادیم و چاپخانه دولتی قول داده بود تا پایان سال 9 میلیون کارت تولید داخل را به ما تحویل دهد اما گویا در تحقق این آمار مشکلاتی دارند و در مجموع ما می توانیم 2.5 میلیون کارت را صادر کنیم.

وی گفت: تراشه کارت همچنان وارداتی است اما مشکل تامین آن حل شده و در آغاز ژانویه قرار است این تراشه را وارد کنند که امیدواریم روند صدور بیش از گذشته شود.

سخنگوی سازمان ثبت احوال از ارائه خدمات ثبت احوال در بیش از 200 هزار نقطه به صورت برخط اشاره کرد و گفت:در حال حاضر بیش از 8 دستگاه مقدمات بهره برداری از کارت هوشمند را انجام دادند و بخشی از خدمات از طریق این کارت انجام می شود.

ابوترابی افزود: رئیس جمهور، وزیر کشور و سایر مسئولین ذی ربط در جریان مشکل تولید بدنه کارت هستند و متولی تامین بدنه کارت چاپخانه دولتی است و ما فقط متولی صدور کارت هستیم و هیچ مشکلی در ظرفیت سازی نداریم.

وی با اشاره به اینکه هموطنان با گواهی ثبت نام کارت هوشمند و سریال شناسنامه می توانند خدمات خود را دریافت کنند، گفت: همه دستگاه ها مکلف به استعلام هویتی هستند و چنانچه این گواهی گم شود افراد می توانند دوباره به دفاتر پیشخوان مراجعه و رایگان گواهی دیگری بگیرند.

به گفته ابوترابی، ما می توانیم در هرثانیه 6 هزار استعلام انجام دهیم در حالی که دستگاه ها از 50 درصد این ظرفیت استفاده می کنند.

وی گفت: متاسفانه در برخی دفاتر پیشخوان مردم را برای تعویض شناسنامه ترغیب می کنند در حالی که تعویض شناسنامه در هیچ نقطه از کشور اجباری نشده است و فقط در صورتی که شناسنامه مستعمل باشد و تغییری در هویت فرد ایجاد شده باشد می توان نسبت به تغییر و تعویض آن اقدام کرد.

وی در مورد آمار مهاجرت نیز گفت: اخیرا که بحث تغییر نشانی مطرح شده ثبت مهاجرت در داخل و خارج ثبت می شود اما فعلا آماری از مهاجرت به خارج از کشور نداریم.

سخنگوی سازمان ثبت احوال در مورد آمار کودک همسری نیز گفت: هیچ کسی نمی تواند آماری در کشور در مورد کودک همسری ارائه کند چرا که سن ثبت ازدواج در کشور برای دختران 13 و پسران 15 سال است و اگر سن دختر یا پسری کمتر از این باشد برای ازدواج به دستگاه قضایی مراجعه و حکم رشد می گیرند.

ابوترابی در مورد استعلام ها برای برگزاری انتخابات گفت: 16 هزار و 33 مورد استعلامی که از وزارت کشور و شورای نگهبان فرستاده شده بررسی و استعلام آنها انجام شده و پاسخ آنها را داده ایم.

وی در مورد شناسنامه فرزندان حاصل ازدواج زنان ایرانی با تبعه غیرایرانی گفت: آیین نامه این کار از سوی معاون اول رئیس جمهور در حال پیگیری است و هر زمانی ابلاغ شود ما نیز آن را اجرا می کنیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها