«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

اوپک برای سال 2020 چه برنامه‌ای دارد؟

اوپک، کارتل بحث‌برانگیز نفتی، قصد دارد برای افزایش قیمت نفت، مقدار نفت تولیدی خود را کاهش دهد. با این حال سرمایه‌گذاران نفتی وارد دوران دشواری‌ شده‌اند؛ جنگ تجاری، تولید مازاد نفت، نگرانی از رکود جهانی و تغییرات اقلیمی آینده بازار نفت را با ابهاماتی مواجه کرده است.

اوپک برای سال 2020 چه برنامه‌ای دارد؟
کد خبر: 372282
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۷ ۱۳:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سرمایه‌گذاران نفتی وارد دوران دشواری شده‌اند. تغییرات اقلیمی تقاضاهای بلندمدت را تهدید می‌کند. سال گذشته تولید فراوان، مناقشات تجاری و ترس از رکود اقتصادی روی قیمت نفت خام تاثیرگذار بود. نفت خام برنت روز سوم دسامبر به بشکه‌ای 61 دلار سقوط کرد- 18 درصد زیر بالاترین قیمت ماه آوریل. با وجود این، تا نیمه ماه دسامبر فشارها برای تقویت قیمت نفت دوباره از سر گرفته شد. سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش روز 6 دسامبر برای کاهش تولید نفت به 2.1 میلیون بشکه در روز به توافق رسیدند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از ویژه‌نامه کریسمس اکونومیست، شرکت سعودی آرامکو با عرضه عمومی 1.5 درصد سهام خود، شرایط را خوش‌بینانه‌تر کرد. ارزش سهام این شرکت در 12 دسامبر به طرز خیره‌کننده‌ای از 2 تریلیون دلار نیز فراتر رفت. افزون بر این، دونالد ترامپ در 13 دسامبر خبر توافق تجاری اولیه‌ای را با چین اعلام کرد و در 18 دسامبر قیمت نفت خام برنت به 65.74 دلار افزایش یافت.

با این حال قماربازان نفتی با 2 عدم قطعیت عمده مواجه‌اند. اولین نگرانی میزان تولید نفت آمریکاست. این کشور در ماه نوامبر روزانه 17.8 میلیون بشکه تولید می‌کرد، این مقدار در سال 2018 به طور متوسط 15.5 میلیون بشکه بود. اما سرمایه‌گذاران از سود اندک نفت حاصل از فرکینگ ناراضی هستند. به گزارش گلدمن ساکس، هزینه سرمایه‌ای استخراج و تولید نفت برای شرکت‌های آمریکایی از اواسط سال 2016 حدود 50 درصد افزایش پیدا کرده است. با آغاز ماه دسامبر 663 چاه نفتی در آمریکا فعالیت می‌کردند که در مقایسه با سال گذشته حدود یک‌چهارم کمتر بود. تولیدی نفت آمریکا در سال 2020 کاهش نخواهد یافت، اما رشد آن چرا، تنها پرسشی که باقی می‌ماند این است که چه زمانی و چه مقدار.

مقدار تولید نفت روزانه کشورهای نفتی

دومین نگرانی این است که آیا 23 کشور عضو اوپک همچنان به توافق جدید خود پایبند خواهند بود یا خیر. اما اتفاقات 12 ماه گذشته این نگرانی‌ها را توجیه‌پذیر می‌کند. اوپک و شرکایش در دسامبر 2018 توافق کردند 1.2 میلیون بشکه از تولیدات خود بکاهند. اعضایی نظیر عراق، نیجریه و روسیه به طور متداول از حد مجاز خود فراتر رفتند. به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، عربستان سعودی، قدرتمندترین عضو اوپک، برای جبران این مشکل 500 هزار بشکه از مقدار تولیدی روزانه خود کاست.

تحلیلگران موسسه مورگان استنلی تخمین می‌زنند که در سال 2020 حدود 1.8 میلیون بشکه نفت خارج از ائتلاف اوپک وارد بازار خواهد شد. این مقدار نفت از کشورهایی نظیر برزیل، گویان و نروژ تامین خواهد شد. پیش از جلسه ماه دسامبر اوپک در وین، حتی مشخص نبود این گروه روی کاهش نفت وعده داده‌شده باقی خواهد ماند، چه رسد به اینکه فراتر از مقدار قبلی برود.

سرانجام عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی جدید عربستان سعودی، به توافق فوق‌‌العاده‌ای رسید؛ کاهش 1.2 میلیون بشکه‌ای اوپک تا ماه ژانویه به 1.7 میلیون خواهد رسید. افزون بر این، عربستان سعودی با ادامه کاهش مقدار تولید این رقم را جمعاً به 2.1 میلیون بشکه افزایش خواهد داد و مجموع تولیدی کل اوپک به 1.3 درصد کمتر از مقدار ماه نوامبر خواهد رسید. با این حال، باید دید آیا کاهش تولید نفت، در صورت عملی شدن، پایدار خواهد بود یا خیر. توافق جدید تنها شامل ربع نخست 2020 می‌شود، و این امکان را به روسیه خواهد داد که مقدار تولیدی نوعی از نفت خام سبک و متراکم خود را افزایش دهد.

عربستان سعودی به 2 دلیل برای حمایت از قیمت‌ها کاملاً آماده است: تامین بودجه این کشور و تضمین موفقیت عرضه سهام آرامکو. افزایش سریع ارزش‌ سهام این شرکت در معاملات اولیه شاید پایدار نباشد. بسیاری از سرمایه‌گذاران بزرگ جهانی با مشاهده سود پایین سهام، تهدیدهای امنیتی و کنترل دولتی از آن فاصله گرفتند. اما سرمایه‌گذاران محلی خرد گرد هم آمدند، و تا حدی به دلیل طعم شیرین سهام مازاد رایگان و 10 ماهه به ازای خرید هر 10 سهم، مجذوب آن شدند. اگر ائتلاف عربستان سعودی به هر دلیلی نتواند مقدار تولید خود را پایین نگه دارد، این کشور تنها 2 گزینه خواهد داشت: کاهش تولید داخلی یا اجازه به سقوط قیمت‌ها. و هیچ‌کدام از این 2 گزینه مطلوب نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها