کد خبر: 372290
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۳ ۱۷:۰۴:۵۳
| |

سنجش یک ادعای وزیر راه و شهرسازی:

خرید خانه برای «پدر و مادر»ها سخت‌تر بود یا فرزندان امروز؟ (اینفوگرافیک)

بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر شخصی حدود 23 سال پیش اقدام به خرید مسکن کرده تقریبا درآمد شش سال خود را به آن اختصاص داده، این در حالی است که اگر فرزند همان شخص در حال حاضر بخواهد همان خانه را خریداری کند باید درآمد بیش از 19 سال خود را به آن اختصاص دهد. 

خرید خانه برای «پدر و مادر»ها سخت‌تر بود یا فرزندان امروز؟ (اینفوگرافیک)
کد خبر: 372290
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۳ ۱۷:۰۴:۵۳

اعتمادآنلاین| محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی که در سال جاری طرح مهم ملی مسکن را به اجرا گذاشته در میان سخنانی که در خصوص علت بالا بودن اقساط وام این طرح عنوان کرده یادآور شده است: پدر و مادر‌های ما نیز در ابتدای خرید مسکن سختی را تحمل کردند، ولی به مرور زمان شرایط بهتر شد چرا که توان آن‌ها نسبت به گذشته بیشتر می‌شود.

اما با یک بررسی می‌توان نشان داد که شرایط خرید مسکن برای خانوار نه‌تنها بهتر نشده بلکه تغییرات نامطلوب هم داشته است، به طوری که اگر فردی حدود 23 سال پیش اقدام به خرید مسکن کرده تقریبا درآمد شش سال خود را به آن اختصاص داده بود اما اگر فرزند همان شخص در حال حاضر بخواهد همان خانه را خریداری کند باید درآمد بیش از 19 سال خود را به آن اختصاص دهد.

این گزارش تجارت‌نیوز با یک تحلیل موردی به قیمت خرید یک آپارتمان 100 متری در سال 1375 در شهر تهران و مقایسه آن نسبت به سال 1397 پرداخته است.

بر اساس داده‌های مرکز آمار، متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران در سال 1375 حدود 58٫6 هزار تومان بوده، با این حساب برای خرید یک آپارتمان 100 متری در این شهر باید مبلغی معادل 5٫8 میلیون تومان پرداخت می‌شد.

از سوی دیگر آمارهای مرکز آمار کشور نشان می‌دهد متوسط درآمد کل سالانه یک خانوار شهری در سال 1375 معادل 987 هزار تومان بوده، بنابراین برای خرید یک واحد آپارتمان 100 متری در شهر تهران در سال 1375 باید حدود 5٫8 میلیون تومان پرداخته می‌شد که معادل درآمد شش سال یک خانوار بوده است.

اگر همین وضعیت را در سال 1397 پیگیری کنیم می‌بینیم که فرزند همان شخص پس از 23 سال برای خرید خانه پدری‌ یا مادری‌اش باید درآمد بیش 19 سال خود را پرداخت کند.


اینفوی مسکن

بر اساس داده‌های مرکز آمار، متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران در سال 1397 حدود هشت میلیون و 478 هزار تومان بوده، با این حساب برای خرید یک آپارتمان 100 متری در این شهر باید مبلغی معادل 847 میلیون تومان پرداخت می‌شد.

از سوی دیگر آمارهای مرکز آمار کشور نشان می‌دهد متوسط درآمد کل سالانه یک خانوار شهری در سال 1397 معادل 43 میلیون و 490 هزار تومان بوده، بنابراین برای خرید یک واحد آپارتمان 100 متری در شهر تهران در سال گذشته باید حدود 847 میلیون تومان پرداخته می‌شد که معادل درآمد 19 سال یک خانوار است.



لازم به ذکر است که دلیل انتخاب شهر تهران، عمومیت آن و تاثیرپذیری دیگر استان‌ها از آن بوده و از سوی دیگر علت انتخاب سال 1375، به دلیل اولین قیمت قابل دسترس و قابل استناد برای هر مترمربع آپارتمان در شهر تهران طی سال‌های گذشته بوده که در سایت مرکز آمار موجود است.

منبع: تجارت نیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها