کد خبر: 372386
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۷ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا‌ و دارو، به «اعتمادآنلاین» خبر داد:

محصولات بهداشتی و آرایشی تولید داخل، شناسه اصالت دریافت می‌کنند/ 90 درصد کالاهای قاچاق تقلبی هستند/ کوچه مروی تهران به مرکز عرضه قاچاق تبدیل شده است

محمدرضا شانه‌ساز گفت: سعی می‌کنیم تا پایان امسال تمامی محصولات آرایشی و بهداشتی تولید داخل را تحت پوشش این شناسه قرار دهیم. این حق مصرف‌کننده است که از اصالت، قیمت و تاریخ تولید و انقضای محصولی که خریداری می‌کند مطلع شود.

محصولات بهداشتی و آرایشی تولید داخل، شناسه اصالت دریافت می‌کنند/ 90 درصد کالاهای قاچاق تقلبی هستند/ کوچه مروی تهران به مرکز عرضه قاچاق تبدیل شده است
کد خبر: 372386
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۷ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ محصولات آرایشی جزو کالاهایی هستند که همواره درباره شیوه استفاده و خرید آنها هشدارهای جدی‌ای از سوی سازمان‌های مرتبط به مردم داده می‌شود.

از ورود کالاهایی با تاریخ انقضای گذشته گرفته تا تقلبی بودن محصولات و قاچاق بالا؛ همچنین حواشی‌ای که هرچند وقت یک‌ بار درباره احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف در صورت استفاده از برخی برندها شنیده می‌شود باعث شده این محصول در زمره کالاهای پرحاشیه قرار گیرد.

حالا سازمان غذا و دارو برای برانگیختن اطمینان بیشتر نسبت به این محصولات دست به اقدام جدیدی زده است.

قدم اول برای مبارزه با قاچاق لوازم آرایشی را برداشتیم

محمدرضا شانه‌ساز، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا‌ و دارو، با اشاره به اینکه تا پایان سال تمامی کالاهای آرایشی و بهداشتی تولید داخل دارای شناسه اصالت می‌شوند به اعتمادآنلاین گفت: مهم‌ترین قدم برای جمع شدن محصولات قاچاق از بازار و توقف عرضه آنها را برداشته‌ایم. بسیاری از محصولاتی که توسط شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شوند باید قابیلت راستی‌آزمایی داشته باشند تا مردم مطلع شوند که نباید به کیفیت این محصولات اعتماد کنند.

او افزود: تبلیغات این محصولات در شبکه‌های ماهواره‌ای و غیرمجاز بسیار پرزرق و برق و فریب‌دهنده است، اما این محصولات اصالت و کیفیت ندارند و مجوزهای لازم را از سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت کسب نکرده‌اند. بنابراین ما هیچ تضمینی در زمینه سلامت این محصولات نداریم. متاسفانه 90 درصد کالاهای قاچاق تقلبی هستند و مصرف آنها بر سلامت مصرف‌کننده تاثیر سوء می‌گذارد.

با شناسه‌ها می‌توانیم تولیدات را رصد کنیم

شانه‌ساز با اعلام اینکه محصولات دارای شناسه قابلیت راستی‌آزمایی دارند و کیفیت آنها تایید شده است گفت: برای مطمئن بودن از شناسه‌ها چند راه وجود دارد. مردم می‌توانند از طریق موبایل‌های هوشمند با استفاده از قابلیت خاصی از شناسه‌ها عکس بگیرند و از اصالت آن مطمئن شوند. همچنین می‌توانند با ارسال پیامک یا مراجعه به سایت سازمان این کار را انجام دهند. راحت‌ترین راه ارسال پیامک به دیتاسنتر سازمان غذا و دارو است. همه اطلاعات محصول در مراجعی که معرفی شد در دست است و مصرف‌کننده می‌تواند با اطمینان خاطر محصولات دارای شناسه اصل را استفاده کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: بازارهایی وجود دارند که به مراکزی برای عرضه کالاهای قاچاق و بی‌کیفیت تبدیل شده‌اند؛ به عنوان مثال کوچه مروی تهران یکی از این بازارهاست. با همه‌گیر شدن استفاده از شناسه‌ها و سامان دادن سیستم پخش مردم می‌توانند خودشان بازرس شوند و در مورد اصالت این محصولات اطلاعات کسب کنند.

شانه‌ساز در پایان توضیح داد: شناسه‌ها به ما این اجازه را می‌دهند که مانند حوزه دارو، همه چیز برایمان قابل پیگیری و رصد باشد. امیدواریم با همکاری وزارت صمت، ستاد مبارزه با کالای قاچاق و ارز و سایر بخش‌های رسمی و ذی‌ربط به این مهم دست پیدا کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها