پورمردان، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان خبر داد:

کشف محموله بزرگ باله‌های کوسه ماهیان در چابهار

وحید پورمردان، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان، از کشف محموله بزرگ باله‌های کوسه ماهیان توسط محیط بانان با همکاری پلیس آگاهی در چابهار خبرداد.

کشف محموله بزرگ باله‌های کوسه ماهیان در چابهار
کد خبر: 372425
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۴ ۱۱:۱۲:۱۳

اعتمادآنلاین| وحید پورمردان، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان، صبح امروز در جمع خبرنگاران گفت: با همکاری مأمورین محترم نیروی انتظامی و پلیس آگاهی چابهار محموله غیر مجاز باله‌های کوسه از دو دستگاه خاور در شهر چابهار کشف شد.

پورمردان افزود: متخلفین که قصد قاچاق و فروش باله‌های کوسه ماهیان در کشورهای همسایه را داشتند توسط محیط بانان با همکاری مأمورین محترم نیروی انتظامی و پلیس آگاهی چابهار دستگیر و جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شدند.


وی ادامه داد: در بازدید و بررسی‌های به عمل آمده توسط کارشناس محیط زیست دریایی چابهار از محموله کشف شده، مشخص شد؛ متاسفانه بیش از 1700 قطعه از انواع کوسه ماهیان کوچک و بزرگ جهت تهیه این محموله صید شده و از بین رفته اند. طبق بررسی های به عمل آمده از صیادان محلی و همیاران محیط زیست مشخص شد صید غیر قانونی کوسه‌ها بدون توجه به اهمیت آنها در دریا و قوانین حاکم مبنی بر ممنوعیت صید، بدلیل تقاضای زیاد خرید باله و دم آنها با قیمت های بالا در کشورهای جنوب شرق آسیا توسط صیادان سودجو با همدستی قاچاقچیان باله های کوسه انجام می شود. به صورتیکه قاچاقچیان اجزای بدن کوسه‌ها، تعدادی از صیادان سودجو را با تامین هزینه‌های اولیه صیادی و خرید تضمینی باله‌ها با قیمت مناسب، به هدف صید کوسه ها روانه دریا می کنند. صیادان مذکور نیز پس از صید کوسه ها بلافاصله دم و باله آنها که ارزش پولی بیشتری از گوشت داشته را از بدن ماهی جدا کرده و پس از نگهداری های اولیه تحویل قاچاقچیان می دهند.


پورمردان خاطرنشان کرد: به استناد ماده 10 قانون شکار و صید "شکار، صید، حمل، عرضه، فروش و صدور جانوران وحشی و اجزای بدن آنها" بدون کسب مجوز ممنوع می باشد و متخلفین علاوه بر اعمال جرایم کیفری، مشمول پرداخت جرایم ضرر و زیان زیست محیطی می شوند. با توجه به اهمیت کوسه ماهیان طبق مصوبات شورای عالی حفاظت محیط زیست صید کوسه ماهیان ممنوع بوده و جریمه ضرر و زیان هر قطعه کوسه بر حسب نوع گونه از 100 میلیون تا 300 میلیون ریال تعیین گردیده است. کوسه ماهیان موجودات در خطر انقراض هستند و در فهرست سرخ IUCN (اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست) قرار دارند.


وی افزود: این گونه از آبزیان نقش بسیار مهمی در دریا داشته و به عنوان شکارچیان رأس هرم غذایی محسوب می شوند و حفاظت از آنها در تنظیم جمعیت سایر گونه‌های آبزیان در اکوسیستم‌های آبی نقش بسزایی دارد. کوسه ماهیان باعث سلامت اکوسیستم دریا و حفظ تنوع زیستی و ذخایر آبزیان می‌شوند.


مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در پایان از آمادگی و همکاری قابل توجه مأمورین محترم نظامی و انتظامی استان سیستان و بلوچستان خصوصاً شهرستان چابهار که همواره در شناسایی متخلفین زیست محیطی و جلوگیری از قاچاق حیات وحش همیار ادارات حفاظت محیط زیست بوده اند، قدردانی کرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها