کد خبر: 372569
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۷ ۰۹:۳۰:۰۰
| |

قاسم محبعلی، کارشناس بین‌الملل، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

سلطان قابوس با تمام هم‌سلفان خود در منطقه خاورمیانه فرق دارد/ سلطان قابوس یکی از رهبران سیاسی منطقی و جنجال‌گریز منطقه است/ عمانِ پس از قابوس فرقی با الان نخواهد کرد

قاسم محبعلی گفت‌: سلطان قابوس کشورش را به گونه‌ای مدیریت کرده است که اگر روزی قرار باشد عمان بدون قابوس به حیات خود ادامه دهد،‌ همین روال منطقی و آرامش فعلی را همچنان تجربه خواهد کرد. در واقع عمان به ثبات رسیده است و بعید به نظر می‌رسد جانشینان احتمالی ایشان بخواهند تحرکات دیگری را رقم بزنند.

سلطان قابوس با تمام هم‌سلفان خود در منطقه خاورمیانه فرق دارد/ سلطان قابوس یکی از رهبران سیاسی منطقی و جنجال‌گریز منطقه است/ عمانِ پس از قابوس فرقی با الان نخواهد کرد
کد خبر: 372569
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۷ ۰۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| قاسم محبعلی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین با اشاره به بیماری سخت سلطان قابوس پادشاه عمان اظهار داشت: سلطان قابوس با تمام هم‌سلفان خود در منطقه خاورمیانه فرق دارد. پادشاه عمان در هر شرایطی رویکردی توأم با تعامل دارد و همچنین ویژگی بارزش این است که مخالفان را به همکاری دعوت می‌کند و کلاً با سیاست حذف مخالف است؛ به عنوان مثال وزیر امور خارجه فعلی عمان جزئی از مبارزان ظفار بود، اما قابوس از او در دولت و جایگاه مهم وزارت‌ خارجه بهره برد.

سلطان قابوس در سال‌های اخیر رابطه‌ای نزدیک با جمهوری اسلامی داشت

کارشناس بین‌الملل در ادامه سخنانش گفت: سلطان قابوس در سال‌های اخیر رابطه‌ای نزدیک با جمهوری اسلامی داشت و در بزنگاه‌‌های مهم سعی خود را به کار می‌برد تا نقش میانجی را به خوبی ایفا کند. البته این بدان معنی نیست که عمانِ پس از قابوس دیگر به عنوان شریک ایران در نظام بین‌الملل نقش‌آفرینی نخواهد کرد.

عمان به ثبات رسیده است

محبعلی در همین رابطه توضیح داد: سلطان قابوس در نزدیک به 50 سالی که پادشاهی را در اختیار داشته کشورش را به گونه‌ای مدیریت کرده است که اگر روزی قرار باشد عمان بدون قابوس به حیات خود ادامه دهد،‌ همین روال منطقی و آرامش فعلی را همچنان تجربه خواهد کرد. در واقع عمان به ثبات رسیده است و بعید به نظر می‌رسد جانشینان احتمالی ایشان بخواهند تحرکات دیگری را رقم بزنند.

او افزود: عمان کشوری آرام در منطقه ناآرام خاورمیانه در آن واحد هم پیشرفت و توسعه را به عنوان هدفی محقق می‌بیند و هم از آرامشی توأم با تنش‌زدایی و دوری جستن از تجادل با همسایه‌ها برخوردار است. به همین دلیل عمان را می‌توان یکی از معدود کشورهای باثبات منطقه‌ی بی‌ثبات خاورمیانه به شمار آورد.

سلطان قابوس یکی از رهبران سیاسی منطقی و جنجال‌گریز منطقه است

قاسم محبعلی در پایان سخنانش گفت: سلطان قابوس یکی از رهبران سیاسی منطقی و جنجال‌گریز منطقه است، در حالی که رهبران کشورهای عربستان و... به طور دائم با کارهایشان خاورمیانه را با چالش‌های ریز و درشت مواجه می‌کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها