5 سناریو درباره انتشار بوی نامطبوع تهران/ پیشنهاد تشکیل کارگروه جدید

دومین گزارش شناسایی و بررسی عوامل محتمل در تولید و انتشار بوی نامطبوع در سطح شهر تهران توسط شهرداری تهیه شد.

5 سناریو درباره انتشار بوی نامطبوع تهران/ پیشنهاد تشکیل کارگروه جدید
کد خبر: 372641
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۵ ۱۰:۰۲:۰۰

اعتمادآنلاین| 12 دی ماه سال گذشته بویی نامطبوع بخش‌هایی از شهر تهران را فراگرفت. بویی که هنوز منشأ آن پیدا نشده است.

زمستان سال پیش در اولین گزارشی که توسط شهرداری در این زمینه تهیه شد، 4 فرضیه برای بود تهران عنوان شد که هر 4 منشأ بعد از مدتی رد شد. فاضلاب، مواد شیمیایی، فاضلاب پلاسکو، عوامل زمین‌شناسی و حتی گاز آتشفشان دماوند مواردی بود که احتمال می‌دادند بوی بد تهران از آنها باشد.

از زمستان سال گذشته شهروندان تهرانی بارها این بوی نامطبوع را در تهران احساس کردند. استاندار تهران پس از آنکه در 12 آذر دوباره بوی نامطبوع در تهران به مشام شهروندان رسید گفت: این بو به جهت وزش باد مرتبط است و در جنوب تهران 27 کانون انتشار بو وجود دارد.

به شهروندان این اطمینان داده شد که بوی نامطبوع مشکلی برای سلامتی آنها ایجاد نمی‌کند. این بوی مرموز چند بار دیگر در برخی از مناطق شهر تهران توسط شهروندان احساس شد. محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران به شوخی می‌گوید شاید گندی زده شده که بویش درآمده است!

با وجود تکرار بوی بد تهران، هنوز سیستم‌های پایش بو خریداری نشده که این موضوع توسط آرش میلانی رئیس کمیته محیط‌زیست تهران در صحن شورا تذکر داده شد.

پس از این تذکر، کرمی محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اعلام کرد با توجه به بودجه بسیار محدود سازمان مدیریت بحران دو دستگاه حساس به بو خریداری شده که به زودی به دست ما می‌رسد.

این دستگاه‌ها غلطت بسیار کمی را که موجب انتشار بو می‌شود، تشخیص می‌دهند. برای این منظور دستگاه‌های مذکور در زمان انتشار بو باید به محل استنشاق منتقل شوند.

وی با اشاره به اینکه این دستگاه امکان منشایابی بو را فراهم می‌کنند، گفت: دستگاه، ترکیبات بو را مشخص می‌کند و از این طریق می‌توان به منشأ رسید.

البته برای صحت سنجی مناسب‌تر باید حداقل 15 دستگاه در سطح شهر نصب شود، برای این منظور و با توجه به قیمت نه چندان گران این دستگاه با پای کار آمدن سایر سازمان‌ها امکان تهیه دستگاه‌های بیشتر فراهم می‌شود.

سال گذشته پرونده بوی تهران بدون آنکه به نتیجه‌ای مشخص برسد، مختومه شد اما امسال تکرار انتشار این بوی نامطبوع دوباره این پرونده را بازگشایی کرد.

در جلسه هم‌اندیشی اخیر اعضای شورای شهر تهران با شهردار (گزارشی که توجه به نگرانی‌های شهروندان از بوی مرموزی که چند وقت یک بار در تهران به مشام می‌رسد باید در صحن شورا و به مردم تهران ارائه می‌شد)، دومین گزارشی که از سوی اداره کل محیط زیست و شهرداری تهران تهیه شده، عامل مشترکی در خصوص منشأ بوی نامطبوع سال گذشته و امسال مطرح شده است.

یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد به احتمال زیاد، علت این پدیده، ترکیبات حاوی گوگرد بوده است و به واسطه افزایش ناگهانی در غلظت SO2 و تعداد ذرات معلق هوا شاید بتوان گفت انتشار (عمدی یا سهوی) ترکیبات حاوی گوگرد، در یک منطقه شهر تهران، علت اصلی آن باشد.

و با توجه به اینکه بررسی داده‌های کیفیت شهر تهران، بیشترین میزان افزایش در غلظت SO2 در حوالی ایستگاه شادآباد و مناطق شهری 16 و 19 بوده است، لذا احتمالاً این مناطق یا نواحی بالادست آنها در جهت وزش باد، کانون این پدیده بوده است.

در این گزارش تاکید شده منبع انتشار آلاینده نمی‌تواند به تنهایی یک منبع کانونی باشد و قطعاً دلایل متعددی در انتشار این بود مؤثر است که در سطح شهر تهران نیز وجود دارد.

5 سناریو درباره انتشار بوی نامطبوع در سطح شهر تهران مطرح شده است. نخست بر اساس گزارشات مردمی، موقعیت مکانی برخی از این گزارشات مردمی با انشعابات شبکه فاضلاب شهری، مجاورت و مطابقت دارد. همچنین صنایع مستقر در جنوب تهران نیز در انتشار آلاینده‌ها و بوی نامطبوع تهران تأثیرگذار هستند و استفاده از سوخت مازوت و گازوئیل گازهای دی اکسید گوگرد را در محیط انتشار می‌دهند.

با توجه به جنوبی بودن وزش باد در نخستین روز انتشار بوی نامطبوع در تهران، می‌تواند منابع شناسایی شده در این بخش از عوامل احتمالی بوی نامطبوع تهران باشد.

همچنین در این گزارش ایجاد بوی نامطبوع به دلیل جابه‌جایی گسل‌ها مردود است. همچنین در سناریوی محل دفن زباله آرادکوه که یک منبع سطحی است، در صورتی که گازهای ترکیبات سولفور و یا H2S موجب انتشار بو باشند، امکان انتشار بو وجود دارد.

در این گزارش پیشنهاد شده با توجه به تکرار وقوع انتشار بو در پایتخت، با وجود تشکیل کارگروهی در استانداری، اداره کل محیط زیست شهر تهران، کارگروهی را با محوریت متخصصان دانشگاهی تشکیل دهند و همچنین در شهرداری‌های مناطق 22 گانه، در ادارات محیط زیست، بوی نامطبوع برای رصد و مونیتورینگ بوی نامطبوع، گروه‌های کاری تشکیل شود.

علی‌رغم اندازه‌گیری‌هایی که سازمان حفاظت محیط زیست با دستگاه پرتال انجام داده است امکان شناسایی گازهای مولد بو، فراهم نشده، بنابرساین می‌توان از دستگاه‌های سنجش گازهای محیطی با دقت بالا بهره برد.

آماده‌سازی آزمایشگاه‌های معتمد محیط زیست تهران برای نمونه‌برداری، و پایش همزمان و همکاری با اداره کل محیط زیست استان تهران، برای پایش زیست‌محیطی صنایع، جلوگیری از فعالیت واحدهای آلاینده در شهرستان‌های جنوبی استان تهران و زباله‌سوزهای غیرمجاز از دیگر مواردی است که به آن اشاره شده است.

شینا انصاری مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران درخصوص این گزارش و انتشار بوی نامطبوع در تهران و منشأ آن توضیح داد: بو، آلودگی نسبتاً جدیدی در سطح دنیاست و ممکن است منبع مشخص داشته باشد یا چندین گاز در شرایط خاص با هم ترکیب شوند و بو تولید کنند.

وی با تاکید بر این مطلب که هنوز منشأ بو به طور قطعی مشخص نشده است، عنوان کرد: ما با مجهولی به نام بوی نامطبوع مواجه هستیم؛ اما پس از بررسی همه روزهایی که شاهد بوی نامطبوع بودیم، برخی عناصر مشترک را مشاهده کردیم.

انصاری توضیح داد: به عنوان مثال در همه روزها شاهد این ورژن (وارونگی دما) بودیم یا سرعت وزش باد بسیار کم و حداکثر 4 متر بر ثانیه مطابق گزارش سازمان هواشناسی بود، جهت باد هم در همه این روزها جنوب به شمال بود که موجب شده نظریه انتقال آلودگی‌های جنوب تهران به داخل پایتخت پررنگ شود، اما با توجه به سرعت باد این مورد دور از ذهن است.

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران با تاکید بر اینکه به هر حال کانون بوی نامطبوع در تهران وجود دارد، اضافه کرد: در اطراف تهران صنایع آلاینده داریم اما ما در شهرداری از نظر قانونی تکلیفی برای ورود در این زمینه نداریم و متولی نظارت و پایش صنایع آلاینده، سازمان محیط زیست است.

انصاری اضافه کرد: دریافتیم که در همین شرایط این ورژن، کارخانه سیمان ری چندین هفته مازوت می‌سوزاند، پالایشگاه ری از سوخت مازوت، نیروگاه بعثت در خزانه بخارایی و نیروگاه باقرشهر در ری از گازوئیل استفاده می‌کردند.

او تاکید کرد: در شرایط وارونگی دما، سوخت سنگین می‌تواند هم دی اکسید گوگرد و هم ذرات معلق تولید کند که بسیار مضر است و باعث تشدید آلودگی هوا می‌شود.

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران گفت: قابل قبول نیست که در شرایط هشدار هوا، زمانی که بسیاری از فعالیت‌های شهروندان تحت تأثیر آلودگی هوا قرار می‌گیرد، صنایع تهران از سوخت سنگین و آلوده کننده استفاده کنند. در نتیجه، ما با توجه به شرایط موجود، موضوع عدم استفاده از سوخت مازوت را قویاً پیگیری کردیم.

او با اشاره به اقدامات این مجموعه برای تشخیص منبع بو و برون رفت از آن تصریح کرد: ما در شهرداری تهران کارگروه علمی راه اندازی کردیم، البته کارگروهی هم با محوریت استانداری تشکیل شده است.

انصاری توضیح داد: در گام اول بر اساس گزارش سامانه 137 نقشه سیر زمانی و مکانی شکوائیه‌ها را تهیه کردیم. بر مبنای این نقشه، بیشترین مناطقی که بو در آنها استخراج می‌شد، شناسایی شده است.

او افزود: در مرحله دوم مناطق را درگیر کردیم؛ با کارشناسان گروهی را تشکیل دادیم و جلسات کارشناسی متعددی داشتیم؛ در این جلسات و بر اساس نظرات کارشناسان فرمی را تهیه کردیم که کارشناسان محیط زیست و نواحی در فرایند شناسایی مشارکت فعال داشته باشند.

انصاری تاکید کرد: همچنین قرار است تجهیزات و ادوات مورد نیاز برای نمونه برداری تهیه و در سطح مناطق توزیع شود که به محض تولید بوی نامطبوع، نمونه گیری صورت بگیرد و سپس برای تعیین پارامترهای مواد بو به آزمایشگاه انتقال یابد.

او ادامه داد: پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در تحقیقی که سال گذشته و امسال انجام داده اشاره کرده که در روزهای گسترش بوی نامطبوع، در ایستگاه‌های پایش شاهد افزایش غلظت دی اکسید گوگرد بوده‌ایم. اینها مواردی است که باید ارتباطشان با بوی نامطبوع مشخص شود.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در پایان گفت: بر اساس گزارش‌های ارسالی از سامانه 137، بیشترین گزارش‌های رسیده مربوط به مناطق 2، 6، 10 و عمدتاً مناطق مرکزی تهران بوده است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها