بابک برزویه، عکاس:

«عکس» یک سفیر است/ المان‌های دورهمی در شبِ یلدا در عکاسی مستند

بابک برزویه معتقد است برای عکاسی از آیین‌های سنتی ایرانی همچون شب یلدا، نگاه عکاس و اینکه چقدر توانسته حال و هوای ماجرای یلدا را به درستی به نمایش بگذارد، مهم است.

«عکس» یک سفیر است/ المان‌های دورهمی در شبِ یلدا در عکاسی مستند
کد خبر: 372650
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۵ ۱۰:۲۸:۱۳

اعتمادآنلاین| بابک برزویه (عکاس) درباره نگاه هنرمند به عکاسی مستند اجتماعی و ویژگی‌های آن گفت: عکاسی مستند اجتماعی یک ژانر در عکاسی است که جزو مهمترین و اصلی‌ترین ژانرها محسوب می‌شود چراکه عکاس باید بتواند در ابتدا اجتماعش را بشناسد و بعد ثبت کننده یک لحظه و تاثیرگذار باشد. در این ژانر، عکس به عنوان یک سفیر برای اتفاقات و ثبت آن لحظات به حساب می‌آید.

او افزود: تاثیر عکس بر انسان امروزی بسیار زیاد است چراکه انسان امروزی اهل مطالعه نیست و عکس آنقدر جای خودش را در جوامع بشری باز کرده که حتی می‌توان به جای صد صفحه مطلب، یک عکس را ارائه کرد و انسان‌ها به راحتی متوجه منظور آن می‌شوند.

برزویه، عکاسی از مراسم و آیین‌های سنتی همچون آیین یلدا را جزئی از شاخه مستند اجتماعی شمرد و درباره آن توضیح داد: عکاسی از آیین‌های سنتی ایرانی از آن جهت مهم است که این آیین‌ها به نوعی در حال فراموشی هستند مثل جشن نوروز، جشن سده، جشن مهرگان و جشن یلدا که البته تاثیر آنها در زندگی انسان‌ گذشته بیشتر از انسان حال است. قبلاً خانواده‌ها بیشتر دورهم جمع بودند اما الان بیشتر همه سرشان در گوشی‌های موبایلشان است.

او که قرار است سومین مسابقه عکس از آیین یلدا را داوری کند، درباره معیارهای داوری این مسابقه بیان کرد: در ارتباط با شب یلدا، نکته‌ای که برای ما مهم است دورهمی و بحث خانواده است یعنی تاثیر جشن یلدا بر خانواده. بنابراین محور اصلی ما در داوری این مسابقه خانواده و تاثیر زندگی اجتماعی و خانوادگی انسان‌ها است. شب یلدا یک سنت است و ما قصد داریم این سنت در قالب خانواده دیده شود.

این عکاس همچنین گفت: در صحبتی که با دیگر داوران و اساتید عکاسی داشتم، همه معتقد به این هستیم که در داوری مسابقه عکاسی از یلدا، تاکیدمان بر نمایش دورهمی خانوادگی باشد؛ در واقع عکاس باید بتواند بهانه دورهمی در شب یلدا را ثبت کند و زندگی اجتماعی و اصیل ایرانی را به نمایش بگذارد.

خیلی وقت است که دیگر از کرسی که در گذشته دورهمی‌های خانوادگی دوران اتفاق می‌افتاد، استفاده نمی‌کنیم اما جمع خانوادگی امروز هم اتفاق می‌افتد.

شاید در بسیاری از شهرهای ما، در شب یلدا سبزی پلو با ماهی نخورند چون چنین رسمی را مربوط به شب عید نوروز می‌دانند؛ اما تقریبا به طور فراگیر مصرف میوه‌هایی نظیر انار و هندوانه و آجیل در دورهمی‌های صمیمانه، المان رایج شب یلدا است. بنابراین المان‌هایی که هویت آیینی و سنتی را در این شب پاس بدارد برای ما داوران مهم است و عکاسان باید به آنها توجه کند.

او درباره انتخاب عکس‌های شب یلدا و اینکه آیا ژانری که عکاس به آن پرداخته است مهم است، بیان کرد: هر عکسی که دیده شود و تاثیرگذار باشد، در داوری مهم است یعنی اگر عکاسی، جزیی از گل نرگس در کنار انار عکسی ثبت کند برای من شب یلدا است، حال بحث مستندگونه بودن عکس‌ها را در داوری جداگانه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

برزویه، نگاه عکاس را نکته مهمی قلمداد کرد و گفت: نگاه عکاس برای من در داوری بسیار مهم است و اینکه یک عکاس چقدر توانسته حال و هوای ماجرای یلدا را به درستی به نمایش بگذارد.

سومین مسابقه عکس یلدا (آیین یلدا) با حمایت سازمان زیباسازی شهر تهران برگزار می شود. آخرین مهلت ارسال عکس به این مسابقه هشتم دی ماه است. علاقمندان به شرکت در این مسابقه می‌توانند به سایت www.sofrehayeirani.ir مراجعه کنند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها