کد خبر: 372656
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۵ ۱۰:۴۱:۱۰
| |

سوریه طرح شکایتی بین‌المللی علیه آمریکا را بررسی می‌کند

مشاور سیاسی و رسانه‌ای ریاست جمهوری سوریه با اشاره به اینکه دمشق در حال بررسی طرح شکایتی بین‌المللی علیه واشنگتن در پی غارت نفت این کشور است، تاکید کرد: افزایش قیمت دلار در چند هفته اخیر در سوریه ارتباطی به "قانون سزار" و یا بحران اقتصادی لبنان ندارد.

سوریه طرح شکایتی بین‌المللی علیه آمریکا را بررسی می‌کند
کد خبر: 372656
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۵ ۱۰:۴۱:۱۰

اعتمادآنلاین| بثینه شعبان، مشاور سیاسی و رسانه‌ای ریاست جمهوری سوریه با حضور در برنامه‌ای در شبکه خبری المیادین با اعلام اینکه دمشق حفاری نفت را با مشارکت شرکت‌هایی روسی آغاز کرده است، اظهار کرد: سوریه در حال بررسی طرح شکایتی بین‌المللی علیه آمریکا است زیرا این کشور نفت سوریه را به غارت می‌برد.

شعبان افزود: درگیری‌ها در ادلب آغاز شده‌اند در حالی که جنگنده‌های روس حامی ارتش سوریه هستند، توقف و یا استمرار این درگیری‌ها در ارتباط با موضعگیری نظامی است و ارتباطی با تحولات لیبی ندارند.

مشاور سیاسی و رسانه‌ای ریاست جمهوری سوریه تاکید کرد: قانون سزار که آمریکا به آن استناد کرده همانند مساله حملات شیمیایی و کلاه‌سفیدها و دیگر مسایل جعلی بوده و قانونی مجرمانه و ظالمانه و یکی از حلقه‌های زنجیره فشارها بر سوریه است که در سال 2011 آغاز شدند و دمشق به شدت با آنها مقابله خواهد کرد.

قانون آمریکایی موسوم به سزار مدعی حمایت از مردم سوریه در برابر عاملان جنایت‌های بشری بوده و شامل تحریم‌هایی علیه دولت اسد و شخص بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سوریه پیش از این نیز با چالش‌هایی مواجه بوده است، گفت: سوریه تلاش می‌کند در تمامی زمینه‌ها به خودکفایی برسد و قانون سزار هرگز تاثیری بر اقتصاد سوریه نخواهد داشت.

شعبان در ادامه این مساله را که افزایش قیمت دلار در چند هفته اخیر در این کشور ارتباطی با قانون سزار و یا بحران اقتصادی لبنان داشته باشد، تکذیب کرد و گفت: این مساله تنها به مالیات‌های بانکی مربوط می‌شود.

مشاور سیاسی و رسانه‌ای بشار اسد، رئیس جمهور سوریه با اشاره به اینکه دولت آمریکا گمان می‌کند با فشارهای بیشتر می‌تواند دمشق را مجبور به امتیازدهی کند، خاطرنشان کرد: قانون سزار موضوع جدیدی برای سوریه نداشته و بخشی از آن جنگ روانی علیه مردم سوریه است.

شعبان در ادامه آمریکا را متهم کرد که بر اساس محاسبات استراتژیک خود و اسرائیل، مانع بازگشت آوارگان سوری به کشورشان می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد: سازمان منع سلاح‌های شیمیایی پس از آشکار شدن دروغ‌هایش و اینکه تحت کنترل آمریکاست، اعتبار خود را از دست داد.

شعبان با تاکید بر اینکه ارتباطی میان قانون سزار و استراتژی فشارهای حداکثری علیه ایران و نیز تحولات عراق و لبنان وجود دارد، گفت: این قانون روسیه و ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد و دمشق با همپیمانان خود برای مقابله با فشارهای اقتصادی و سیاسی آمریکا هماهنگ است و آنها تدابیر ویژه‌ای را برای دور زدن این قانون آمریکایی دارند.

این مسؤول دولت سوریه افزود: عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی عراق پیرو آمریکا نبود، پس با او مقابله کردند، عبدالمهدی توافقنامه‌هایی را با چین به امضا رساند، گذرگاه بوکمال را گشود و نیز با طرح معامله قرن مخالفت کرد به همین دلیل از سوی واشنگتن مردود شد.

شعبان تاکید کرد: اتفاقاتی که در لبنان رخ می‌دهند، بر سوریه تاثیر دارند و برعکس بحران اقتصادی لبنان نیز بر سوریه تاثیر می‌گذارد.

او درباره ازسرگیری روابط سوریه با عربستان نیز گفت: این مساله جدی نشده است و تنها در حد حرف باقی مانده است.

مشاور اسد در پایان نیز نسبت به موضعگیری کویت در حمایت از قطعنامه اخیر شورای امنیت درباره کمک‌رسانی‌ها به سوریه ابراز تاسف کرد و به مردم و دولت الجزایر نیز درگذشت احمد قاید صالح، رئیس سابق ستاد ارتش این کشور را تسلیت گفت.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها