حبیب‌الله دهمرده، نماینده مردم زابل:

کوچ مردم سیستان، مرزهای شرقی کشور را عملا به قم و سمنان می‌کشاند/ منبع درآمد مردم سیستان، عضویت در کمیته امداد و دریافت یارانه است

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه درصد زیادی از مردم سیستان کوچ کرده‌اند و پیوسته در حال کوچ هستند، گفت: در بعضی‌ جاها صددرصد روستاها تخلیه شده است که همه خبر دارند.

کوچ مردم سیستان، مرزهای شرقی کشور را عملا به قم و سمنان می‌کشاند/ منبع درآمد مردم سیستان، عضویت در کمیته امداد و دریافت یارانه است
کد خبر: 372663
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۵ ۱۰:۵۲:۴۰

اعتمادآنلاین| حبیب‌الله دهمرده، در توضیح یکی از تذکرات پیشین خود در صحن علنی مجلس مبنی بر بیان هشداری نسبت به امکان انتقال مرزهای شرقی کشور به سمت استان‌های قم و سمنان به علت مهاجرت بومی‌های آن منطقه گفت: من برای این مطلبی که بیان کردم ادله کارشناسی و علمی دارم، اینطور نبوده که برای خوشحالی یک عده این حرف را زده باشم.

نماینده مردم زابل با اشاره به حوضه جغرافیایی سیستان در استان سیستان و بلوچستان گفت: بخشی از سیستان با افغانستان مرز مشترک دارد که در آن منطقه به ناگاه به کویر برخورد می‌کنیم و منطقه کویری در حقیقت از همانجا شروع می‌شود.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان گفت: پس ما اگر نتوانیم سیستان را نگه داریم و مردم سیستان کوچ کنند عملا دیگر جمعیتی در آن منطقه وجود نخواهد داشت و مرز ما با افغانستان و پاکستان به قم و سمنان و... می‌رسد.

استاندار پیشین سیستان و بلوچستان با بیان اینکه مرز خالی از سکنه معنا ندارد، عنوان کرد: ما برای نگهداشت مردم آن منطقه باید تلاش کنیم.

دهمرده در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید با مهاجرت چنددرصد از مردم سیستان و بلوچستان به این وضعیت نزدیک می‌شویم؟ با اشاره به جمعیت مردم آن منطقه گفت: کل منطقه سیستان در طول تاریخ به رود هیرمند وابسته بوده و مردم کشاورزی و دامپروری می‌کردند و همواره به حکومت مرکزی کمک هم می‌کردند.

این عضو فراکسیون مناطق کمتر توسعه یافته با بیان اینکه افغان‌ها طی دو دهه گذشته روی این رود سد و بند زدند، عنوان کرد: این سد و بندها باعث می‌شود آب رودخانه کم شود به نحوی که الان در طول سال سه ماه آب دارد و دریاچه هامون هم خشک است.

وی در ادامه گفت: با این وضعیت کشاورزی برای مردم وجود ندارد، صنعتی هم برایشان پیش‌بینی نشده و آن مرزی هم که از طریق آن تردد و دادوستد می‌کردند بسته شده و دیوار مرزی ایجاد کردیم و عملا مردم آنجا چیزی برای امرار معاش ندارند. منبع درآمد اکثر آن‌ها از طریق عضویت در کمیته امداد و دریافت یارانه است و درنتیجه زندگی‌شان تامین نمی‌شود.

نماینده مردم زابل گفت: به تدریج آن‌هایی که جوان‌تر هستند از آن‌جا کوچ کردند. امروزه برخی به اطراف تهران و یزد آمده و کارگری می‌کنند. درنتیجه درصدی از حاشیه نشینی تهران و جاهای دیگر به مردم سیستان مربوط می‌شود چراکه درآمدی ندارند.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه درصد زیادی از مردم سیستان کوچ کرده‌اند و پیوسته در حال کوچ هستند، گفت: در بعضی‌ جاها صددرصد روستاها تخلیه شده است که همه خبر دارند.

دهمرده گفت: دو سه سال جلوتر نیروی انتظامی جلوی اینکه مردم بروند را می‌گرفت، راه را می‌بستند و نمی‌گذاشتند مردم بروند، البته برخی مردم وسایل خود را جا می‌گذاشتند و می‌رفتند. بنابراین این جمعیت کم‌کم در حال تخلیه شدن است.

وی تصریح کرد: جالب است که همه مسئولان مملکت به‌ویژه مقام معظم رهبری به آن منطقه فوق‌العاده توجه دارند و نام آن‌‌جا را تنگه احد گذاشته‌اند. علیرغم همه این توجهات اما دولت‌ها آنطور که باید برای آنجا کاری نکردند. کارخانه‌ای احداث نکردند. البته الان یک طرح 46 هزار هکتاری به دستور مقام معظم رهبری در حال ساخت است که این پروژه هم باز در زمینه آب دچار مشکل است.

نماینده مردم زابل گفت: ما راهی نداریم جزاینکه از ظرفیت مرز استفاده کنیم، البته خوشبختانه منطقه آزاد سیستان در دل این‌ها تصویب شد و امیدواریم شورای نگهبان سخت‌گیری نکند. دیگر اینکه باید کارخانجاتی را تاسیس کرد و از مزیت منطقه آزاد از این طریق بهره برد چون بازار مصرف آن افغانستان است. چرا در سیستان کارخانه نداشته باشیم؟ البته درباره انتقال آب از دریای عمان هم کارهایی در دست انجام هست.

وی افزود: باید به مردم آن منطقه امید داد. گردشگری ظرفیت بالایی در استان سیستان و بلوچستان دارد. زیرساخت‌ها را باید فراهم کنیم و آن منطقه را به راه‌آهن سراسری متصل کنیم. باید به فرودگاه‌‌های آن منطقه توجه کرد. فرودگاه‌های آنجا روزبه‌روز بدتر می‌شود.

دهمرده با اشاره به تاثیرات تخلیه جمعیت سیستان و بلوچستان بر امنیت ملی کشور گفت: اگر در آن‌جا جمعیت تخلیه شود و مرزهای شرقی کشور عملا به قم و سمنان برسد، این یک فاجعه است.

وی تاکید کرد: کجای دنیا با نیروی انتظامی یا نیروهای مسلح توانسته‌اند مرزهای خود را حفظ کنند؟ مرزهای یک کشور توسط مردم مناطق مرزی حفظ می‌شود. وقتی جمعیت تخلیه می‌شود و از لحاظ جغرافیایی به کویر می‌رسیم عملا مرز به قم و سمنان می‌رسد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها