افزایش قدرت خرید مسکن از طریق وام

با مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار، قدرت خرید آپارتمان در تهران از طریق اوراق تسهیلات مسکن دو برابر شده که می‌تواند محرک ضعیفی برای بازار مسکن باشد.

افزایش قدرت خرید مسکن از طریق وام
کد خبر: 372670
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۵ ۱۱:۱۹:۳۷

اعتمادآنلاین| روز چهارشنبه شورای پول و اعتبار با افزایش سقف تسهیلات ساخت و یا خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم موافقت کرد که بر این اساس در تهران سقف تسهیلات انفرادی 100 و برای زوجین به 200 میلیون تومان رسیده است. به این مبلغ می‌تواند 40 میلیون تومان وام جعاله نیز تعلق بگیرد. پیش از این سقف وام در تهران در حالت انفرادی 60 و برای زوجین 100 میلیون تومان بود که با وام جعاله قابلیت افزایش تا 120 میلیون تومان را داشت. افزایش سقف تسهیلات از محل اوراق تسه به 200 میلیون تومان می‌تواند تا حد اندکی در تحریک تقاضای مسکن موثر باشد.

هرچند هنوز تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم افزایش نیافته و هنوز 160 میلیون تومان است اما افزایش وام «تسه» به اضافه وام جعاله جمعا به مبلغ 240 میلیون تومان می‌تواند حدود نیمی از قیمت یک آپارتمان در مناطق جنوبی شهر تهران را پوشش دهد و بدین ترتیب محرک ضعیفی برای ایجاد رونق در بازار مسکن محسوب می‌شود.

وام 160 میلیون تومانی زوجین تا حدود دو سال قبل حدود 50 درصد قیمت یک خانه 75 متری در تهران را پوشش می‌داد. اما هم‌اکنون با توجه به قیمت میانگین مسکن در پایتخت که متری 12 میلیون و 667 هزار تومان است، با وام 160 میلیون تومانی می‌توان یک اتاق 12 متری خریداری کرد و قدرت پوشش‌دهی این تسهیلات به حدود 17 درصد رسیده است. به همین دلیل متقاضی چندانی برای دریافت انواع تسهیلات مسکن به بانک مراجعه نمی‌کند.

روز چهارشنبه، 4 دی ماه شورای پول و اعتبار با افزایش سقف تسهیلات مسکن از محل اوراق موافقت کرد. بر این اساس، در تهران، سقف تسهیلات انفرادی مسکن 100 میلیون تومان و برای زوجین 200 میلیون تومان تعیین شده است. در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت سقف تسهیلات انفرادی 80 و زوجین 160 میلیون تومان و در سایر مناطق شهری (شهرهای با جمعیت 200 هزار نفر و کمتر) سقف تسهیلات انفرادی 60 و زوجین 120 میلیون تومان اعلام شده است.

همچنین به گفته مسعود ایزدی، مدیر امور ارتباطات و حوزه مدیریت بانک مسکن، شورای پول و اعتبار بعد از موافقت اولیه بانک مرکزی با طرح پیشنهادی بانک مسکن، به افزایش سقف ریالی تعدادی از تسهیلات پرداختی بانک مسکن رای مثبت داد و با آن موافقت کرد.

مدیر امور ارتباطات و حوزه مدیریت بانک مسکن اعلام کرد: مصوبه شورای پول و اعتبار بعد از ابلاغ رسمی به بانک مسکن بلافاصله در ستاد بانک وارد مرحله مقدماتی اجرا می‌شود. در مرحله مقدماتی، ادارات مرتبط با این نوع تسهیلات نسبت به تدوین بخشنامه اجرایی «پرداخت تسهیلات اوراق در سقف های جدید» اقدام خواهند کرد و در نهایت بعد از تایید بخشنامه اجرایی مصوبه شورای پول و اعتبار توسط هیات مدیره بانک، متن آن به شعب بانک مسکن در سراسر کشور ابلاغ می شود و پرداخت تسهیلات مصوب شروع خواهد شد.

ایزدی تصریح کرد: پس از صدور و ابلاغ بخشنامه افزایش سقف تسهیلات مسکن از محل اوراق، تمامی شعب بانک مسکن آمادگی پرداخت تسهیلات براساس ضوابط و مقررات تعیین شده را دارند.

محاسبه هزینه وام 200 میلیون تومانی مسکن

به دنبال ایجاد رکود در بازار مسکن، قیمت اوراق تسهیلات مسکن از حدود 80 هزار تومان در دو سال قبل به نصف کاهش یافته و در روزهای اخیر «تسه» به 41 تا 42 هزار تومان رسیده است؛ زیرا کاهش قدرت خرید و کسادی معاملات منجر به کاهش مراجعه برای دریافت اوراق شده است.

با توجه به این‌که زوج‌های تهرانی برای دریافت وام 200 میلیون تومانی مسکن باید 400 برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، هزینه این تعداد اوراق برای آنها 16 میلیون و 400 هزار تومان می‌شود. به این مبلغ با احتساب 40 میلیون تومان وام جعاله که بابت خرید آن باید 80 برگ تسه خریداری شود، سه میلیون و 280 هزار تومان اضافه می‌شود. در نتیجه در مجموع زوجین تهرانی باید برای دریافت وام 240 میلیون تومانی مسکن حدود 19 میلیون و 680 هزار تومان هزینه شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها