وزیر آموزش و پرورش:

توزیع فضای آموزشی کشور، توزیع مناسبی نیست/ 30 درصد از مدارس کشور نیاز به توجه جدی دارند

وزیر آموزش و پرورش گفت: 30 درصد از مدارس ما نیاز به توجه جدی دارند، 18 درصد نیاز به مقام‌سازی و 12 درصد باید تخریب و مجددا بازسازی شوند.

توزیع فضای آموزشی کشور، توزیع مناسبی نیست/ 30 درصد از مدارس کشور نیاز به توجه جدی دارند
کد خبر: 372713
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۵ ۱۳:۲۲:۰۰

اعتمادآنلاین| محسن حاجی میرزایی صبح امروز در آیین افتتاح دبیرستان ماندگار آیت‌الله طالقانی(ره) تبریز و اولین همایش مدیریت و نگهداری و تعمیر فضاهای آموزشی و تربیتی و ورزشی اظهار کرد: در آموزش و پرورش فضا و تجهیزات یک رکن اساسی است به طوریکه فضا تنها محلی برای نشستن نیست بلکه موقعیت یادگیری است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: با سند تحول به نتیجه تنوع یادگیری رسیده‌ایم تا به تبع آن دانش‌آموزان در مجموعه محیط‌هایی که قرار می‌گیرند آغاز ره یادگیری خواهند گرفت.

او خاطرنشان کرد: معماری فضا می‌تواند وحدت‌گرا و آرامش‌پذیر باشد و جریان یادگیری را تسهیل کند به طوریکه یادگیری محصول هوشمندانه‌ای است که اجزای یادگیری را فراهم می‌آورد.

حاجی میرزایی ادامه داد: فضاهایی که به نام مدرسه هستند قطعا با بناهای دیگر متفاوتند و کارکرد متنوعی دارند زیرا اگر فضا برای سکونت و آرامش بوده، در مدرسه علاوه بر آن، فضای تحول و یادگیری هم است.

او گفت: افرادی که در کار ساخت مدارس هستند، تنها مهندس نیستند زیرا باید از مفاهیم یادگیری هم فهم داشته باشند تا لحظه لحظه زمان و تقویت امر تعلیم و تربیت را به کار ببندد.

وزیر آموزش و پرورش ابراز کرد: ارزیابی از نوسازی مدارس تنها استحکام بنا و طول عمر بناها نیست بلکه ارزیابی واقعی این است که چقدر فضاها در تسهیل جریان یادگیری موثر هستند.

او متذکر شد: سازمان نوسازی و تجهیز مدارس تلاش می‌کند تا بستر دسترسی عادلانه همه آحاد دانش‌آموزان به نظام متناسب آموزشی را تسهیل کند زیرا توزیع فضای آموزشی به خاطر جابجایی جمعیت توزیع مناسبی نیست به طوریکه در برخی مدارس با انبوه دانش‌آموز روبه رو هستیم ولی در برخی با کمترین دانش‌آموز برخورد داریم که باید یک توزیع مناسب را ایجاد کنیم.

حاجی میرزایی ادامه داد: قطعا روز به روز با تبعیض مثبت و نگاه ویژه به مناطق محروم می‌توان توزیع خوب داشت.

او با تاکید بر اینکه تصمیم در تغییر سیستم‌های گرمایشی مدارس شوق‌انگیز است، افزود: سازمان نوسازی هدف‌گذاری کرده تا بخاری نفتی را برچیند و گام‌های بزرگی برداشته شد و ما از همه افرادی که در این زمینه تلاش کردند، تشکر می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: باید به تدریج هدف‌گذاری‌ها توسعه یابد و هر استانی برای خود نقطه‌هایی ترسیم کند.

او تصریح کرد: تصور رایج این است که برای تحقق اهداف چقدر پول لازم است و قبول داریم بدون پول نمی‌توان کاری کرد ولی آنچه الان نیاز داریم خلاقیت و نوآوری است که باید ظرفیت‌ها را شناخت.

حاجی میرزایی یادآور شد: 30 درصد از مدارس ما نیاز به توجه دارند، 18 درصد نیاز به مقام‌سازی و 12 درصد تخریب و بازسازی باید شوند و باید تلاش کنیم از ظرفیت‌های موجود استفاده کرد

او بیان کرد: امید است تا تجهیز و نگهداری مناسب با دستورالعملی که امروز رونمایی شد، رونق بیشتری گیرد.

وزیر آموزش و پرورش ابراز کرد: امروز در مدرسه‌ای هستیم که با خاطرات مهمی در شهر مهمی می‌درخشد، مهم‌ترین عنصری که در شکل‌گیری شخصیت آدم‌ها دخیل است و موفقیت و آینده انسان را تامین می‌کند، درکی است که از خود و هویت خود دارند.

او اضافه کرد: هویت آدمی در پرتو شناختی است که از ظرفیت‌ها شکل می‌گیرد.

حاجی میرزایی بیان کرد: در فرهنگ دینی لازمه ما خداشناسی و خودشناسی است و هر چقدر این شناخت افزایش یابد، موفقیت‌ها شکل می‌گیرد.

او ادامه داد: در دوران حیات شهریار به خدمت ایشان رسیدم و او شعری در رابطه با خودشناسی روی دفتر من نوشت.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در فرهنگ غرب نیز اگر جستجو کنید، مهارتی که برای رشد اجتماعی تکیه دارد خودآگاهی است که این درک در آموزش و پرورش شکل می‌گیرد و البته در سنینی است که دانش‌آموزان در اختیار آموزش و پرورش است.

حاجی میرزایی گفت: همه اندیشه رهبری برای نیل به تمدن اسلامی هویت و شکل‌گیری در مدارس است زیرا هویت ما متاثر از دین و قومیت و بوم است که براساس توازن هوشمند هویت ما را می‌سازد و تمرکز روی نقاطی دارد تا این هویت به خوبی شکل گیرد.

او اضافه کرد: هدف‌گذاری که دشمنان برای سرزمین ما و مقاصد خود تدارک دیده‌اند، به سمت آسیب رساندن به هویت و بریدن انسان از فرهنگی است که درون آن شکل گرفته‌ و بی‌پناه رها کردن انسان‌هاست.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: ما موظف هستیم تا شرایطی را ایجاد کنیم که نسل ما خود را نسل متصل به فرهنگ پربار و غنی بداند از این‌رو تمرکز روی معماری گذشته نشان می‌دهد چه ظرفیتی مهمی داریم و باید بتوان استمرار این فرهنگ را در جامعه ایجاد کنیم.

او الحمدالله دولت امکانات خوبی را فراهم کرده است به طوریکه 2700 میلیارد تومان تضمین دولت است که با همت خیران این فاصله‌ها در درون کشوری را برطرف خواهیم کرد.

او ادامه داد: همکاران آموزش و پرورشی برای مراقبت دقیق مدارس تلاش کنند زیرا یکی از ملاک‌های دینداری توجه به اموال عمومی است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها