آیا بنزین پتروشیمی بازگشته است؟

آلودگی هوا در روزهای گذشته باعث شده تا برخی افراد دلیل آلودگی را بازگشت بنزین پتروشیمی به چرخه سوخت بدانند اما بررسی کیفیت بنزین نشان می‌دهد که در این شرایط، خبری از بنزین پتروشیمی‌ها نیست.

آیا بنزین پتروشیمی بازگشته است؟
کد خبر: 372858
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۶ ۱۱:۳۴:۰۳

اعتمادآنلاین| آلودگی هوا که چند سالی است در روزهای سرد سال مهمان کلان شهرهای ایران و به ویژه تهران می‌شود،‌ امسال با قدرت بیشتری خودنمایی می‌کند و حتی باعث شده تا تعطیلی یک هفته‌ای مدارس را تجربه کنیم.

این در حالی است که بارندگی نیز در روزهای اخیر نسبت به سال گذشته کاهش داشته و همین موضوع بر افزایش آلودگی هوا دامن شده است.

در این میان، عوامل متعددی از احتراق ناقص سوخت گرفته تا بازگشت بنزین پتروشیمی‌ها و پایین بودن کیفیت بنزین بر صندلی متهم آلودگی هوا می‌نشینند.

در مورد کیفیت بنزین البته بارها اعلام شده که بنزین توزیعی در کلان شهرها استاندارد یورو 4 را دارا است و آلودگی هوا ربطی به بنزین ندارد. اما آیا بنزین پتروشیمی‌ها دوباره بازگشته است؟ بنزینی که در سال‌های 90 و 91 باعث آلودگی هوا شد و اثرات مخرب فراوانی داشت.

برای پاسخ به این سوال باید به استانداردهای بنزین یورو 4 و بنزین پتروشیمی مراجعه کرد.

اگرچه گوگرد بنزین پتروشیمی بسیار پایین است اما ترکیبات آروماتیک در آن آلوده‌کننده است. بنابراین برای سنجش آن باید به ترکیبات آروماتیک توجه کرد.

ترکیبات آروماتیک در بنزین تولیدی در پتروشیمی‌ها بیش از 70 بوده اما بررسی بنزین توزیع شده در تهران نشان می‌دهد که ترکیبات آروماتیک در آن در حد استاندارد و زیر 35 واحد است.

از سوی دیگر در سال‌های 90 و 91 دلیل توزیع بنزین پتروشیمی، ‌تحریم فروش بنزین و ظرفیت پایین تولید آن در پالایشگاه‌ها بود.

اما اکنون در حالی مصرف بنزین در کشور 75 میلیون لیتر در روز است که ظرفیت تولید 112 میلیون لیتر در روز است بنابراین منطقی نیست که خط تولید محصولات پتروشیمی متوقف شده و به جای آن بنزین تولید شود. زیرا اینکار علاوه بر هزینه بالاتر، ‌باعث لطمه به صنایع پایین‌دستی و حتی صادرات محصولات خواهد شد.

از همین رو با اطمینان می‌توان گفت که خبری از بازگشت بنزین پتروشیمی ها نیست بلکه همانگونه که قبلا نیز اعلام شده خودروهای سواری تنها سهمی 13 درصدی در آلودگی هوا دارند که آن هم بیشتر به دلیل مشکل در احتراق موتور آن ها است در مقابل،‌صنایع،‌ نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها در مجموع سهمی 35 درصدی در آلودگی هوای تهران بازی می‌کنند.

همچنین اتوبوس‌ها و کامیون‌ها نیز نقشی 30 درصدی در آلودگی هوا دارند. بنابراین با توجه به این آمار باید علت آلودگی را در جای به جز بنزین جستجو کرد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها