کد خبر: 372921
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۶ ۱۴:۴۲:۱۳
| |

خالد مشعل در اندیشه بازگشت به راس حماس/ فشار بر نتانیاهو برای پیشبرد توافق آتش‌بس با غزه

یک رسانه عبری زبان از آغاز تبلیغات انتخاباتی رئیس سابق دفتر سیاسی حماس برای بازگشت به سمت سابقش خبر داد.

خالد مشعل در اندیشه بازگشت به راس حماس/ فشار بر نتانیاهو برای پیشبرد توافق آتش‌بس با غزه
کد خبر: 372921
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۶ ۱۴:۴۲:۱۳

اعتمادآنلاین| به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، شبکه تلویزیونی کان اسرائیل به نقل از منابع بلندپایه فلسطینی مدعی شد که خالد مشعل، رئیس سابق دفتر سیاسی حماس که در قطر ساکن است، تبلیغات انتخاباتی‌اش را برای بازگشت به سمت سابقش در این جنبش آغاز کرده است.

طبق این گزارش، مشعل به اسماعیل هنیه، رئیس کنونی دفتر سیاسی حماس پیشنهاد داده است که معاون وی باشد.

این شبکه به نقل از منابع مذکور ادعا کرده است، تصمیم مشعل برای بازگشت به عرصه سیاسی در نتیجه مذاکرات میان وی با قطر و ترکیه گرفته شده است، چراکه این دو کشور به تصدی دوباره پست ریاست دفتر حماس توسط خالد مشعل، تمایل دارند.

از سوی دیگر، روزنامه عبری زبان هاآرتص از فشار آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل بر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم برای پیشبرد توافق آتش‌بس با جنبش مقاومت اسلامی حماس پرده برداشتند.

طبق گزارش هاآرتص، کوخاوی در حال تحت فشار قرار دادن نتانیاهو است تا وی توافق آتش‌بس با حماس در نوار غزه را پیش ببرد.

این روزنامه به نقل از چند منبع آگاه نوشت، نتانیاهو نسبت به انتخابات سراسری که قرار است دوم مارس (12 اسفند) برگزار شود، بیم دارد؛ چراکه اسرائیلی‌ها معتقدند که وی در مقابل حماس ضعیف است. "رقبای" نتانیاهو بار دیگر دست روی نقطه ضعف نتانیاهو در مسأله غزه گذاشته و به همین دلیل وی را مورد هجمه قرار می‌دهند.

هاآرتص در ادامه آورده است، ارتش اسرائیل معتقد است که ترور بهاء أبو العطا، یکی از فرماندهان گردان‌های قدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی راه را برای آرامش و آتش‌بس فراهم کرد. علی‌رغم اینکه ارتش اسرائیل معتقد است که امکان پیشبرد توافق آتش‌بس وجود دارد اما شلیک مجدد و پراکنده موشک که آخرین مورد آن به محل تجمع انتخاباتی نتانیاهو در عسقلان شلیک شد، به منزله نوعی خوش‌آمدگویی موشکی جهاد اسلامی به نتانیاهو است که به نظر می‌رسد این جنبش فلسطینی با نظارت بر اینترنت به دنبال کشف اماکن حضور وی است.

در همین حال، یوسی یهوشع، تحلیلگر نظامی روزنامه یدیعوت آحارونوت اظهار کرد، کوخاوی درباره وضعیت اسرائیل و حماس گفت: ما پس از ترور ابو العطا در شرایط خاصی قرار داریم که باید از آن در راستای حل بحران میان دو طرف گام برداریم. بدین ترتیب کوخاوی نتانیاهو و نفتالی بنت، وزیر جنگ اسرائیل را تحت فشار قرار داده تا اقدامات اقتصادی‌شان ازجمله وارد کردن هزاران کارگر از غزه به اراضی اشغالی را تسریع کنند و در نتیجه آن مذاکرات آتش‌بس با حماس نیز پیش برود.

وی معتقد است، کسی که روز گذشته موشک را به محل تجمع انتخاباتی نتانیاهو شلیک کرد علاوه بر تمایلش برای به چالش کشیدن نتانیاهو با عملیاتی مشابهی که سپتامبر گذشته در نشست وی در شهرک اسدود رخ داد، به خوبی از پیشرفت مذاکرات برای حل و فصل بحران میان حماس و اسرائیل آگاه بوده و نسبت به آن نگران است.

یهوشع در ادامه تأکید کرد که تصمیم کوخاوی در راستای آماده‌سازی عموم مردم برای مواجه با خطرات اتخاذ شده است. کوخاوی می‌داند که جنگ بعدی با لبنان کوتاه نخواهد بود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها