کد خبر: 372939
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۶ ۱۵:۴۱:۳۱
| |

23 واحد صنعتی به دلیل تولید آلایندگی اخطاریه گرفتند/ برخی واحد‌ها، پسماند خود را در حاشیه شهر آتش می‌زنند

رئیس اداره محیط زیست شهرستان رباط کریم گفت: برخی واحد‌های صنعتی پسماند خود را در حاشیه شهر آتش می‌زنند.

23 واحد صنعتی به دلیل تولید آلایندگی اخطاریه گرفتند/ برخی واحد‌ها، پسماند خود را در حاشیه شهر آتش می‌زنند
کد خبر: 372939
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۶ ۱۵:۴۱:۳۱

اعتمادآنلاین| «علی‌رضا عطائی» رئیس اداره محیط زیست شهرستان رباط کریم، در ارتباط با تشدید پایش‌ واحد‌های صنعتی شبانه این سازمان برای کاهش آلایندگی هوا در هفته‌‌های گذشته، گفت: بنا بر گزارش‌هایی که سازمان هواشناسی کشور از رکود آلاینده‌ها در تهران داده است، اداره محیط زیست شهرستان رباط کریم، اقدام به راه‌اندازی گشت‌های پایش شبانه کرده است. گشت‌‌های شبانه اداره محیط زیست این شهرستان، اقدام به شناسائی آن دست از گروه‌های صنعتی می‌کند که تولیدکننده آلاینده هستند. مراکزی که تولید آلایندگی می‌‌کنند، بنا بر قانون توقیف می‌شوند. البته اگر به تذکرات محیط‌‌‌بانان ما تمکین کنند، می‌توانند با پرداخت جریمه به کار خود ادامه بدهند.

23 واحد صنعتی اخطاریه گرفتند

عطائی در ادامه افزود: در هفته گذشته، اولویت پایش ما واحد‌های تولید بتون بود که آلایندگی بالائی دارند. به انضمام صنوفی که بیشتر به عنوان صنوف مزاحم در سطح شهر شامل ریخته‌گری‌ها، واحد‌های زغال‌گیری سنتی و صنعتی مطرح می‌شوند و به عبارتی صنوفی که تداوم فعالیت‌های شبانه آنان موجب تشدید آلاینده‌ها می‌شود.

در روز‌های 28 تا 29 ماه گذشته 55 مورد از این صنوف پایش شدند و برای 23 واحد اخطاریه صادر شد. دو مورد اطفاء حریق داشتیم که شامل پسماندسوزی‌های سطح شهر بود و یک مورد توقف واحد ذوب سرب را داشتیم.

رئیس محیط زیست شهرستان رباط‌‌ کریم، ضمن بیان اینکه در روزهای اخیر در شرایط اضطراری رکود آلاینده‌‌ها در استان تهران قرار گرفتیم، اظهار کرد: البته ما به صورت روتین و در تمام سال، با اصنافی که تولید آلاینده می‌کنند برخورد می‌کنیم.

اما، با توجه به شرایط اضطراری رکود آلاینده‌ها و تداوم آنها در آسمان استان، استانداری تصمیماتی را اخذ کرده است تا پایش صنوف صنعتی و تولید کننده آلاینده جدی‌تر گرفته شود.

برخی واحد‌های صنعتی پسماند خود را در حاشیه شهر آتش می‌زنند

او در ارتباط با معضلات پسماندسوزیِ واحد‌های صنعتی، گفت: یکی از معضلات دیگری که ما در گشت شب با آن مواجه می‌شویم پسماند‌سوزی است.

یعنی اصنافی که کار تفکیک زباله از سطح شهر یا واحد‌های صنعتی را جمع‌آوری می‌کنند و برای بازیافت می‌برند، قسمت‌های غیرقابل بازیافت زباله‌ها را تلنبار می‌کنند و آتش می‌زنند.

همچنین برخی واحد‌های صنعتی پسماندهای خود را در حاشیه شهرها تخلیه می‌کنند، و برای آنکه ردی از نام واحد صنعتی باقی نماند و برای آنها مشکلات حقوقی ایجاد نکند، پسماندهای صنعتی خود را می‌سوزانند. وقتی ضایعات صنعتی کارخانه‌ها آتش زده می‌شود، بقایای آنها برای نهادهای پیگیر تخلفات محیط ‌زیستی سندیتی نخواهد داشت.

70 درصد گزارشات پایش اخیر‌ مربوط به زباله‌سوزی واحد‌های صنعتی است

او در ادامه بیان کرد: بالای 70 درصد گزارشاتی که ما در پایش‌های شبانه داریم مربوط به زباله‌سوزی است. متاسفانه برخورد با این تخلفات و اعمال قانون این اقدامات، براساس ضوابط سازمانی، از مسئولیت ما خارج است.

در این بخش باید شهرداری‌ها، سازمان پسماند، دهیاری‌ها و سازمان آتش‌نشانی با محیط زیست همکاری کنند. همکاری این سازمان‌ها با محیط زیست سبب می‌شود ما در شناسائی نهادهای متخلف بهتر عمل کنیم.

عطائی گفت: در شرایط کنونی با فرمانداری رایزنی‌های متعددی داشتیم و وعده‌های خوبی هم دریافت کردیم. اما امیدواریم این وعده‌ها و اقدامات محدود به همین بازه آلودگی شدید هوا نباشد.

اگر نهادهایی که درگیر هستند در مقابله با آلایندگی محیط زیست، همکاری و هم افزایی بیشتری داشته باشند، بسیاری از دغدغه‌های محیط زیست ما حل و فصل خواهد شد.

اغلبِ سازمان‌‌ها از وظایف خود شانه خالی می‌کنند

او در ارتباط با امتناع برخی سازمان‌ها از انجام وظایف قانونی خود، اظهار کرد: شاید تمام سازمان‌ها وظایف خودشان را در قبال محیط زیست بدانند، اما وظایف خود را به سازمان‌های دیگر محول می‌کنند. ما قوانین خوبی در تعیین حدود اختیارات هر سازمان داریم، اما اغلبِ سازمان‌‌ها از وظایف خود شانه خالی می‌کنند.

فعالیت واحدهائی که سوخت مازوت استفاده کنند، قاطعانه متوقف می‌شود

او در ارتباط با سوزاندن مازوت در واحد‌های صنعتی، بیان کرد: البته مازوت به عنوان یک سوخت مطرح است و به عنوان ضایعات نفتی شناخته نمی‌شود.

پیشتر سوخت برخی از واحدهای صنعتی سوخت مازوت بود که به گازوئیل و سپس به گاز طبیعی تبدیل شد. بالغ بر 70 درصد واحدهای صنعتی ما گاز طبیعی می‌سوزانند.

حدود 5 درصد از واحد‌های قدیمی، واحد‌های در حاشیه شهر و واحد‌هایی که مجوز ندارند، درخواست کردند که سوخت کوره و مازوت دریافت کنند. در جلساتی که با آنان داشتیم، اجازه دریافت سهمیه مازوت، به آنان داده نشد.

عطائی در پایان گفت: در پایش‌های این چند روزه‌ هم واحد‌هایی که سوخت مازوت مصرف می‌کردند غیرفعال بودند. ممکن است سهمیه‌ای به آنها تخصیص داده نشده باشد. اگر‌ هم واحدی باشد که سوخت مازوت استفاده کند، فعالیت آن را قاطعانه متوقف می‌کنیم.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها