«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

نمایندگان دولت سایه در مجلس چه کسانی هستند؟/ کدام نمایندگان در جلسات دولت سایه سعید جلیلی شرکت می‌کنند؟/ سناریوی جدید دولت سایه و تیم نمایندگانش در مجلس چیست؟

در ماه‌های اخیر تیمی از نمایندگان مجلس که مخالف سیاست‌های دولت دوازدهم هستند به صورت منظم با سعید جلیلی لیدر «دولت سایه» جلسه برگزار می‌کنند.

نمایندگان دولت سایه در مجلس چه کسانی هستند؟/ کدام نمایندگان در جلسات دولت سایه سعید جلیلی شرکت می‌کنند؟/ سناریوی جدید دولت سایه و تیم نمایندگانش در مجلس چیست؟
کد خبر: 373109
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۹ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مخالفان بلافاصله بعد از پیروزی حسن روحانی در اردیبهشت سال 96 دست به کار شدند. تلاش‌ها از همان ابتدا برای زمین‌گیر کردن دولت آغاز شد و ناکارآمدی و بی‌تفاوتی دولت هم عامل تشدیدکننده‌ای بود تا مخالفان به خواسته خود برسند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، سعید جلیلی، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، سال 92 اگرچه ترجیح داد در سال 96 بار دیگر آزمون ریاست‌جمهوری را تکرار نکند، اما از همان ابتدا شمشیر خود را برای دولت از رو بست. طی این سال‌ها در کنار مشکلات متعددی که دولت با آن کلنجار می‌رود، مخالفان از جمله دولت سایه سعید جلیلی تلاش خود را برای گذاشتن چوب لای چرخ دولت به کار بسته‌اند.

هرچند آن‌طور که خود سعید جلیلی و چهره‌های نزدیک به او اعلام کرده‌اند دولت سایه او کابینه و کارگروه مشخص دارد و به صورت لحظه‌ای اتفاقات کشور و عملکرد دولت را رصد می‌کند، اما این اتفاق به کابینه و کارگروه محدود نمی‌شود. او کمپینی به راه انداخته با عنوان «دولت سایه شهر به شهر، دانشگاه به دانشگاه» و به شهرها و دانشگاه‌های مختلف کشور سر می‌زند و درباره مباحث روز سخنرانی می‌کند. سخنرانی‌هایی که وقتی آنها را بررسی می‌کنید انتقادات تندی نسبت به دولت در آنها به چشم می‌خورد.

جلیلی همچنین تیمی در میان نمایندگان مجلس دارد که وقایع را بررسی و در موضوعات مختلف پیشنهادهای خود را مطرح می‌کنند و در صحن علنی مجلس به جریان می‌اندازند.

البته دیدار نمایندگان آن‌طور که از رصد صفحات سعید جلیلی در شبکه‌های مجازی برمی‌آید اخیراً با جدیت بیشتری دنبال می‌شود و در مدت‌زمان مشخص در حال برگزاری است. از اطلاع‌رسانی‌ای که در این صفحات مجازی انجام گرفته پیداست که پیش از این به صورت موردی و با توجه به موضع برخی از نمایندگان در جلسات شرکت می‌کردند.

بر اساس بررسی اعتمادآنلاین، از تاریخ سه‌شنبه 21 آبان‌ماه تاکنون چهار جلسه برگزار شده است. به صورت متوسط بین 15 تا 20 نفر از نمایندگان در این جلسات شرکت می‌کنند و موضوعات روز و مهم در مجلس و دولت در این جلسات به بررسی گذاشته می‌شود.

به گزارش اعتمادآنلاین، گفته می‌شود نصرالله پژمانفر لیدری این تعداد از نمایندگان عضو فراکسیون اصولگرایان ولایی برای حضور در جلسات دولت سایه را بر عهده دارد. همچنین تعدادی از نمایندگان به صورت ثابت در این جلسات حضور دارند و فقط تعداد اندکی از این نمایندگان در جلسات مختلف تغییر می‌کنند. بررسی کلیات بودجه سال 99 و تدوین چند طرح و پیشنهاد، کمک به معیشت خانوار ایرانی و ارائه 2 طرح عملیاتی، اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین و حذف چهار صفر از پول ملی طی این مدت در دستور کار این جلسات بوده است.

اما کدام نمایندگان مجلس، که عمدتاً از اعضای فراکسیون اصولگرایان ولایی یعنی فراکسیون مخالف دولت هستند، در این جلسات شرکت می‌کنند؟

دوشنبه 2 دی‌ماه 1398:

نشست بررسی کلیات بودجه 99 با حضور جمعی از نمایندگان مجلس

نمایندگان حاضر در این جلسه: نصرالله پژمانفر نماینده مشهد، محمدجواد ابطحی نماینده خمینی‌شهر، محمدعلی پورمختار نماینده کبودرآهنگ، محمود شکری نماینده تالش، اکبر ترکی نماینده فریدن، سیدجواد ساداتی‌نژاد نماینده کاشان، ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف‌آباد، سیدراضی نوری نماینده شوش، ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان، حبیب‌الله دهمرده نماینده زابل، محمدابراهیم رضایی نماینده خمین، محمود بهمنی نماینده ساوجبلاغ، احمد علیرضابیگی نماینده تبریز، علی رستمیان نماینده دلفان، و ذبیح نیکفر نماینده لاهیجان.

چهارشنبه 27 آذرماه 1398:

کمک به معیشت خانوار ایرانی توسط کارشناسان اقتصادی و ارائه 2 طرح عملیاتی


محمدجواد ابطحی نماینده خمینی‌شهر، محمدعلی پورمختار نماینده کبودرآهنگ، نصرالله پژمانفر نماینده مشهد، علی ادیانی‌ نماینده قائمشهر، محمود شکری نماینده تالش، ذبیح نیکفر نماینده لاهیجان، قاسم ساعدی نماینده دشت آزادگان، اکبر ترکی نماینده فریدن، ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان، ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف‌آباد، محمدابراهیم رضایی نماینده خمین، مجید ناصری‌نژاد نماینده شادگان، سیدراضی نوری نماینده شوش، حبیب‌الله دهمرده نماینده زابل، و عباس گودرزی نماینده بروجرد.

یکشنبه 11 آذرماه 1398:

اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین و روایتی از سوءاستفاده از واکنش‌های داخلی به طرح هدفمندسازی یارانه‌ها در سال 89

نصرالله پژمانفر نماینده مشهد، محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان، جبار کوچکی‌نژاد، ذبیح نیکفر نماینده لاهیجان، علی ادیانی نماینده قائمشهر، جلیلی و مجید ناصری‌نژاد نمایندگان شادگان، مهدی زاهدی نماینده کرمان، محمود شکری نماینده تالش، ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف‌آباد، احمد علیرضابیگی نماینده تبریز، محمدجواد ابطحی نماینده خمینی‌شهر، غلام‌محمد زارع نماینده بویراحمد و دنا، سیدراضی نوری نماینده شوش، حبیب‌الله دهمرده نماینده زابل، و عباس گودرزی نماینده بروجرد.

سه‌شنبه 21 آبان‌ماه 1398:

حذف چهارصفر از پول ملی 12 نوامبر

نصرالله پژمانفر نماینده مشهد، محمدجواد ابطحی نماینده خمینی‌شهر، سیدراضی نوری نماینده شوش، محمود شکری نماینده تالش، عباس گودرزی نماینده بروجرد، مجید ناصری‌نژاد نمایندگان شادگان، اکبر ترکی نماینده فریدن، علی ادیانی نماینده قائمشهر، ذبیح نیکفر نماینده لاهیجان، احمد علیرضابیگی نماینده تبریز، ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان، و ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف‌آباد.

31 اردیبهشت‌ماه 1398:

تبعات تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صمت

نصرالله پژمانفر نماینده مشهد، محمد حسینی، ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف‌آباد، احمد سالک نماینده اصفهان، ذبیح نیکفر نماینده لاهیجان، و حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر.

سناریوهای دولت سایه در تنهایی دولت

گفتنی است بنا بر بررسی‌های اعتمادآنلاین، قرار است از این پس جلسات این نمایندگان با دولت سایه به لیدری سعید جلیلی ادامه پیدا کند. با توجه به نزدیک بودن پایان مجلس دهم و شکل‌گیری مجلس جدید کنشگران سیاسی معتقدند دولت سایه برنامه‌های تازه و سازماندهی‌شده‌ای برای روزهای پیش‌ روی دولت دارد. شاید این گمانه‌زنی از آنجا قدرت می‌گیرد که اخیراً چهره‌های منتقدتر دولت در حال موج‌سواری بر طرح «استعفا» یا «استیضاح» روحانی هستند. نصرالله پژمانفر، عضو جبهه پایداری و لیدر تیم دولت سایه در میان نمایندگان مجلس به تازگی موضوعی را از جلسه خصوصی محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، مطرح کرده که نمایندگان حاضر در جلسه آن را تکذیب کرده‌اند.

پژمانفر در گفت‌وگویی اعلام کرده نوبخت برای تایید کلیات بودجه 99 در کمیسیون تلفیق نمایندگان را تهدید کرده که اگر دولت را همراهی نکنند، روحانی استعفا خواهد داد؛ این در حالی است که چندین نفر از اعضای کمیسیون تلفیق این صحبت‌ها را تکذیب کرده‌اند.

با توجه به سناریوسازی‌های اخیر علیه دولت باید منتظر ماند و دید دولت سایه و حامیان آن در ماه‌های پیش‌ رو که احتمالاً دولت تنهاتر از گذشته خواهد بود چه برنامه‌هایی در سر دارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها