کد خبر: 373123
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۷ ۱۴:۱۸:۵۵
| |

سرهنگ محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست مطرح کرد:

چرا سلاح‌های شکاری مجوزدار توزیع می‌شود؟

سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست، از توزیع سلاح‌های شکاری مجوزدار انتقاد کرد و گفت: اگر سلاح شکاری مجوزدار به دست مردم می‌دهیم باید محل استفاده آن را هم بدانیم اما متاسفانه تاکنون حتی موفق به احصای تعداد این سلاح های مجوزدار هم نشده‌ایم.

چرا سلاح‌های شکاری مجوزدار توزیع می‌شود؟
کد خبر: 373123
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۷ ۱۴:۱۸:۵۵

اعتمادآنلاین| سرهنگ محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست، درباره وجود بیش از 1000 پرونده تخلف در حوزه شکار و صیدهای غیرمجاز گفت: علاوه بر تقاضای شدید مردم برای خرید پرندگان، شاهد شکارهای غیرقانونی نیز هستیم.

وی افزود: با اینکه محیط بانان در استان خوزستان و استان‌های شمالی به‌ویژه مازندران روزانه درگیر عملیات دستگیری و تشکیل پرونده هستند اما حجم بالای شکار و صید غیرقانونی پرندگان مهاجر کمک و همکاری دستگاه‌های دیگر را نیز می‌طلبد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست بهترین راه جلوگیری از شکارهای غیرقانونی پرندگان را کنترل توسط مردم و اطلاع رسانی رسانه‌ها دانست و گفت: نگاه بین الملل به ایران از این نظر اصلا خوب نیست بطوری‌که ایران را سیاه چال پرندگان مهاجر می دانند لذا ما باید تقاضا را توسط مردم کاهش دهیم.

محبت خانی با بیان اینکه سودآوری بالا باعث افزایش سودجویان این حوزه شده است،اظهارکرد: محیط بانان جان بر کف در حال عملیات هستند و تورهای غیرمجاز را جمع آوری می کنند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست از توزیع سلاح‌های شکاری مجوزدار انتقاد کرد و گفت: اگر سلاح شکاری مجوزدار به دست مردم می‌دهیم باید محل استفاده آن را هم بدانیم اما متاسفانه تاکنون حتی موفق به احصای تعداد این سلاح های مجوزدار هم نشده‌ایم.

وی افزود: از طرفی عده ای سلاح می‌خرند و سهمیه سالانه تیر را از مبادی مربوطه دریافت می‌کنند و از طرف دیگر سازمان محیط زیست محدودیت‌هایی دارد. لذا طبیعی است که وقتی افراد امکان فعالیت با مجوز را ندارند به شکارهای غیرمجاز و غیرقانونی روی می آورند.

سرهنگ محبت خانی با اشاره به شهادت 140 محیط بان ایرانی گفت: تعدادی از این محیط بانان توسط همین سلاح‌های مجوزدار به شهادت رسیده‌اند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست افزود: تا زمانی که سودآوری در این کار همچنان بالا و تقاضا هم بسیار جدی باشد افزایش نیروهای محیط بانی کمکی به رفع این معضل نخواهد کرد.

وی ضمن هشدار به متقاضیان پرندگان مهاجر نسبت به انتقال بیماری‌های خطرناک گفت: متاسفانه هیچ نظارت پزشکی و دامپزشکی روی این پرندگان صورت نمی گیرد و امکان انتقال بیماری‌های خطرناکی چون آنفلوآنزا وجود دارد.

محبت خانی همچنین با اشاره به کاهش تعداد شکارها در استان مازندران نسبت به سال گذشته اظهارکرد: ورود شورای تأمین به این قضیه از دو سال قبل با امضای ریاست سازمان محیط زیست الزامی شده است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست با بیان اینکه در اقدامات سلبی کوتاه مدت نیازمند حمایت شورای تأمین به‌ویژه در منطقه شمالی هستیم، اظهارکرد: از آنجایی که تقاضای مردم باعث تشویق سودجویان به این حوزه شده است لذا رسانه‌ها و مردم باید دست به دست هم بدهند و تقاضا را به صفر برسانند.

وی با انتقاد از قدرت پایین محیط زیست و عدم ورود جدی شورای تأمین گفت: ملک بازار پرندگان در فریدونکنار متعلق به شهرداری است و اگر شکار غیرمجاز است پس فروش هم غیرمجاز است لذا هماهنگی بین دستگاهی و ورود قاطعانه فرمانداری ضروری است.

محبت‌خانی در پایان اظهار کرد: این مسئله باید از طریق شورای تأمین استان مازندران به شکل جدی پیگیری شود تا در کوتاه مدت موفق شویم.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی محیط زیست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها