جلال میرزایی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۹، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

ارسال پیامک برای رد لایحه بودجه سازماندهی‌شده است/ عده‌ای شعار مبارزه با آمریکا سر می‌دهند اما برای مقابله با تحریم‌ها با دولت همراهی نمی‌کنند/ مخالفان دولت می‌خواستند رد لایحه بودجه را به عنوان یک دستاورد در انتخابات مجلس معرفی کنند/ دولت اصلاحات در خرج

یک عضو کمیسیون تلفیق بودجه 99 گفت: رقابت انتخاباتی نزدیک است و یک طیف که رسانه، نماینده و امکانات دارد با نگاه به انتخابات مجلس و انتخابات ریاست‌جمهوری آینده مطالب و رویکردهایش را تنظیم می‌کند. در جریان مخالفت با کلیات بودجه هم شاهد تلاش این طیف بودیم تا کلیات را رد کنند و این موضوع را به عنوان دستاورد بزرگ به مردم معرفی کنند.

ارسال پیامک برای رد لایحه بودجه سازماندهی‌شده است/ عده‌ای شعار مبارزه با آمریکا سر می‌دهند اما برای مقابله با تحریم‌ها با دولت همراهی نمی‌کنند/ مخالفان دولت می‌خواستند رد لایحه بودجه را به عنوان یک دستاورد در انتخابات مجلس معرفی کنند/ دولت اصلاحات در خرج
کد خبر: 373182
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۰ ۱۳:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| شیرین جمشیدیان- جلال میرزایی، نماینده ایلام و عضو کمیسیون تلفیق بودجه 99، در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین ، به تشریح جلسه کمیسیون تلفیق به منظور تصویب کلیات لایحه بودجه 99 اشاره کرد و گفت: قبل از صحبت‌های دکتر نوبخت و دکتر پورمحمدی، جهت‌گیری کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه بودجه مشخص بود. طیف فراکسیون ولایی مخالف کلیات بودجه بودند و یک نفر از فراکسیون امید و یک نفر هم از فراکسیون مستقلین مردد بودند. اما سایر اعضای کمیسیون منتظر بودند تا بعد از توضیحات دکتر نوبخت، آقای پورمحمدی، مرکزپژوهش‌ها و رئیس دیوان محاسبات به تصمیمی برسند.

او ادامه داد: با وجود توضیحات شفاف آقایان نوبخت و پورمحمدی در جلسه کمیسیون و با توجه به رویکرد دولت که مبتنی بر واقع‌گرایی در شرایط فعلی بود، انتظار داشتم بعضی از افرادی که از فراکسیون ولایی در کمیسیون تلفیق حاضر بودند به بودجه رأی مثبت بدهند، اما آنها به رغم توضیحات، بر سر تصمیمی که از قبل گرفته بودند ماندند و در نهایت هم به کلیات لایحه بودجه رأی ندادند.

این نماینده مجلس، به اظهارات خلاف واقع یک نماینده اصولگرای تندرو در مورد تهدید نوبخت به استعفای دولت در صورت رد لایحه بودجه اشاره کرد و توضیح داد: حاج‌آقا پژمانفر خلاف آنچه در جلسه کمیسیون تلفیق مطرح شد مصاحبه کردند. دکتر نوبخت صحبتی در مورد استعفای دولت نکردند بلکه ایشان در مورد شرایط کشور صحبت کردند. تعجب می‌کنم چرا آقای پژمانفر این صحبت‌ها را مطرح کردند.

مخالفان دولت می‌گویند دولت فعلی نباید برای دولت بعدی هزینه‌هایی باقی بگذارد

میرزایی با اشاره به اینکه مخالفان دولت تصور می‌کنند دولت آینده را به دست می‌گیرند گفت: طیف آقای پژمانفر و سایر همفکرانش از الان فرض‌شان این است که دولت آینده را به دست می‌گیرند و بر همین اساس می‌گویند دولت فعلی نباید هزینه‌هایی برای دولت بعدی باقی بگذارد. آنها دیدگاه‌شان این است که چون دولت و مجلسِ آینده دست‌شان است نباید در دولت آینده با محدودیت روبه‌رو شوند.

دولت اصلاحات در خرج کردن از صندوق ذخیره ارزی و سایر منابع خساست به خرج می‌داد/مجلس هفتم نگران دولت بعد و نسل آینده نبود

او گفت: به یاد می‌آورم دولت اصلاحات در خرج کردن از صندوق ذخیره ارزی و سایر منابع خساست به خرج می‌داد، آن زمان بازنشستگان آموزش و پرورش به دنبال این بودند که معوقات‌شان را بگیرند، اما دولت وقت این معوقات را از صندوق ذخیره ارزی نداد.

وی افزود:در صورتی که وقتی آقای احمدی‌نژاد رأی آورد سریع پیشنهاد داد این معوقات از صندوق ذخیره ارزی پرداخت شود. مجلس هفتم هم تصویب کرد که مبالغی از صندوق برای پرداخت حقوق معوقه برخی از اقشار از جمله بازنشستگان آموزش و پرورش برداشت شود. همین طیفی که آن زمان در مجلس بودند با دولت همراهی کردند و نگران دولت بعد و نسل آینده نبودند.

رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید، با اشاره به استخدام‌های دقیقه نودی قالیباف در شهرداری تهران،‌ تاکید کرد: این افراد زمانی که آقای قالیباف در چند ماه آخر دوران حضورشان در شهرداری تهران، چند هزار نفر را استخدام کرد باید به حرف می‌آمدند و اعتراض می‌کردند؛ آنها باید اعتراض می‌کردند که چرا با توجه به منابع محدود شهرداری و افزایش هزینه‌ها شهردار وقت این کار را می‌کند و هزینه سنگینی بر دوش شهرداری و شورای شهر بعدی می‌گذارد. چرا آن زمان این افراد سکوت کردند؟

میرزایی ادامه داد: در دولت و فراکسیون‌های سیاسی مجلس اصلاً این رویکرد وجود ندارد که چون دولت و مجلس بعدی متعلق به ما نیست پس برایشان هزینه ایجاد کنیم. بر اثر تحریم‌های آمریکا مشکلی پیش آمده و دولت می‌کوشد با تمرکز بر فشارهایی که آمریکا وارد می‌کند و با تمرکز بر این مسائل راه‌هایی را برای برون‌رفت از وضع موجود و کاهش اثر تحریم‌ها در نظر بگیرد.

آقایان شعار مبارزه با آمریکا سر می‌دهند اما برای مقابله با تحریم‌ها با دولت همراهی نمی‌کنند

او با انتقاد از همکاری نکردن اصولگرایان با دولت در شرایط خاص کنونی گفت: آقایان ظاهراً شعار مبارزه با آمریکا سر می‌دهند، اما در باطن هیچ همراهی‌ای با دولت برای مقابله با تحریم‌های آمریکا نمی‌کنند.

وی ادامه داد:در صحبت‌های این افراد در کمیسیون تلفیق نیز هیچ اشاره‌ای به تحریم‌های آمریکا نشد. وزارت خزانه‌داری آمریکا صراحتاً اعلام کرد که می‌خواهیم فشار را علیه جمهوری اسلامی افزایش دهیم و مردم را ناراضی کنیم، اما این افراد- مخالفان دولت- نگفتند در این شرایط چه اقداماتی باید صورت داد. صرفاً کلی‌گویی، مخالفت و نقد کمکی به برون‌رفت از وضع موجود و مقابله با آمریکا نمی‌کند.

این عضو کمیسیون تلفیق بودجه 99 با اشاره به ارسال پیامک‌ها به منظور رد کلیات لایحه بودجه گفت: ارسال پیامک‌ در جامعه متکثری که دیدگاه‌های مختلفی در آن وجود دارد و نیروهای اجتماعی متعددی فعال هستند امری طبیعی است. یک عده با پیش‌فرض‌هایی موضعی نسبت به لایحه بودجه دارند و این حق‌شان است که مخالفت کنند.

برخی نیروها و جریانات سیاسی سازماندهی‌شده پیامک می‌فرستند

او ادامه داد: اما برخی نیروها و جریانات سیاسی سازماندهی‌شده پیامک می‌فرستند. برخی از احزاب و جناح‌ها در فراکسیون منتقد دولت و مخالف دولت با لایحه بودجه 99 به شدت مخالفت کردند. همزمان با مخالفت آنها، جریانی از بیرون مجلس با ارسال پیامک خواستار رد کلیات بودجه شد.

میرزایی توضیح داد: بهتر بود این افراد مخالفت‌ها را به نمایندگان همفکر خود انتقال دهند تا آنها خواسته‌شان را پیگیری کنند. درست نیست برای من که وابسته به طیف‌شان- اصولگرایان- نیستم پیامک بفرستند و مرا تحت فشار بگذارند؛ وقتی یک نیروی سیاسی در مجلس نماینده ندارد خواسته‌هایش را به سایر نماینده‌ها منتقل می‌کند و انتظار دارد مطالباتش را پیگیری کند.

میرزایی تصریح کرد:اما این جریان در مجلس یک فراکسیون دارد و این فراکسیون نیز همه طیف‌های منتقد دولت را نمایندگی می‌کند. بنابراین بهترین شیوه این است که مطالبات‌شان را به نمایندگان همفکرشان منتقل کنند و دلایل‌شان را بیان کنند.

او یادآور شد: رویکرد ما در خصوص بودجه حمایت از دولت است و رأی موافق دادیم. اما انتقادات را گوش می‌کنیم و اگر حرف منطقی باشد باید توجه کنیم. بحث منافع ملی است، لج و لجبازی نیست که بگوییم چون یک عضو فراکسیون ولایی این دلایل را گفته پس مخالفت کنیم.

مخالفان دولت می‌خواستند رد لایحه بودجه را به عنوان یک دستاورد در انتخابات مجلس معرفی کنند

این نماینده مجلس با اشاره به اتاق فکر یک جناح برای رد بودجه در کمیسیون تلفیق گفت: رقابت انتخاباتی نزدیک است و یک طیف که رسانه، نماینده و امکانات دارد با نگاه به انتخابات مجلس و انتخابات ریاست‌جمهوری آینده مطالب و رویکردهایش را تنظیم می‌کند. در جریان مخالفت با کلیات بودجه هم شاهد تلاش این طیف بودیم تا کلیات را رد کنند و این موضوع را به عنوان دستاورد بزرگ به مردم معرفی کنند. آنها می‌خواستند با ساختن این دستاورد وارد انتخابات مجلس شوند.

منافع ملی در مخالفت با بودجه مغفول ماند

میرزایی صحبت‌های خود را بدین ترتیب به پایان رساند: مساله‌ای که در مخالفت با لایحه بودجه مغفول ماند منافع ملی، واقعیت‌ها و شرایط کشور بود. در ارتباط با بنزین، استیضاح وزرا و کلیات بودجه به این نتیجه رسیدیم که این طیف- اصولگرایان تندرو- کاملاً با نگاه انتخاباتی و تبلیغاتی به مسائل می‌نگرد و بسیار متاسف شدم که چرا منافع ملی و امنیت ملی کشور باید مورد غفلت واقع شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها