کد خبر: 373318
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۸ ۱۰:۵۱:۳۳
| |

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت مطرح کرد:

ضرورت مراقبت مستمر از شرکت کنندگان در بسیج ملی فشار خون

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، بر ضرورت فراخوان مجدد شرکت کنندگان در بسیج ملی فشار خون برای اندازه گیری فشار خون و پایش و مراقبت از آن‌ها توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تاکید کرد.

ضرورت مراقبت مستمر از شرکت کنندگان در بسیج ملی فشار خون
کد خبر: 373318
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۸ ۱۰:۵۱:۳۳

اعتمادآنلاین| علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان این مطلب در اجلاس معاونان بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: کار بسیار بزرگی در بسیج ملی کنترل فشار خون در عرض یک ماه طی سالجاری صورت گرفت که بار اصلی آن بر دوش معاونان بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی بود.

وی افزود: در یک ماه فشار خون بیش از 30 میلیون جمعیت سنجش و ثبت شد. باید این سرمایه عظیم که نشان از اعتماد مردم به نظام سلامت کشور است را پاس بداریم و قدر آن را بدانیم.

رئیسی ادامه داد: تعداد زیادی از دانشگاه‌ها بعد از بسیج ملی کنترل فشار خون این طرح را رها نکردند و 75 درصد از مراجعه‌کنندگان را تحت مراقبت قرار داده‌اند که انتظار می‌رود سایر دانشگاه‌ها نیز چنین عمل کنند و تا پایان امسال حداقل یک بار از این افراد مراقبت انجام دهند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: بر اساس ارزیابی‌ها بیش از 60 درصد آگاهی بخشی برای شرکت کنندگان درباره مخاطرات فشار خون انجام شده است.

وی در خصوص اهمیت توجه به بیماری‌های واگیر گفت: حوزه بیماری‌های واگیر بسیار راهبردی است و باید به‌صورت مداوم و پیگیر مورد رصد و توجه معاونان بهداشت دانشگاه‌ها باشد.

رئیسی با اشاره به موفقیت‌های نظام سلامت در حوزه بیماری‌های واگیر اظهارکرد: ظرف مدت سه ماه کشور آمریکا 1800 فوتی بر اثر آنفلوآنزا داشت. در نیمه اول سال 2019 میلادی نیز650 هزار مورد سرخک در اروپا رخ داد ولی ایران موفق شد گواهینامه حذف سرخک را دریافت کند که این دستاورد بزرگ را باید حفظ کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: ایران تا سال 2020 میلادی تعهد حذف مالاریا داده است که با کوشش و تلاش فعالان عرصه بهداشت کشور عملیاتی خواهد شد.

رئیسی اضافه کرد: در بحث بهداشت دهان و دندان دانش آموزان گروه هدف خوشبختانه به رقم میانگین 62 تا 65 درصد عاری از پوسیدگی رسیده‌ایم. 35 درصد باقیمانده نیز باید با برنامه‌ریزی حاصل شود. استان‌ها و شهرستان‌های خراسان رضوی، کرمان، زنجان، اردبیل، شیراز و کاشان در این زمینه پیشتاز هستند.

وی افزود: تا پایان سال قرار است جشن مدارس عاری از پوسیدگی را در یکی از استان‌های پیشرو با حضور وزرای بهداشت و وزیر آموزش و پرورش برگزار کنیم.

رئیسی در خصوص طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» گفت: تاکنون در نظام سلامت سه سطح داشتیم ولی این طرح در سطح پایه قرار دارد یعنی یک مرحله عقب‌تر آمده‌ایم تا با تربیت سفیران سلامت خانوار بتوانیم سلامت را در جامعه و خانواده‌ها بیشتر توسعه دهیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه اظهارکرد: پس از سطح پایه، سطح یک خانه‌های بهداشت، سطح دو کلینیک‌ها، سطح سه بیمارستان‌ها و سطح چهار مراکز فوق تخصصی قرار دارند.

وی افزود: این طرح هم‌اکنون در قزوین، سمنان و کاشان در حال اجرای آزمایشی است که باید معایب آن را پایش کنید.

رئیسی افزود: در کل کشور 3200 واحد دندانپزشکی داریم که تجهیز شده‌اند ولی در شیفت عصر فعال نیستند. از طرفی 22 درصد هزینه از جیب مردم در بخش دندانپزشکی صرف می شود بنابراین می‌توان این مراکز را برای کمک به مردم و اشتغالزایی دندانپزشکان و تکنسین‌های دندانپزشکی در اختیار فارغ التحصیلان این رشته قرار داد تا هم آن‌ها منتفع شوند و هم هزینه‌های مردم کاهش یابد.

وی در بخش دیگری از سخنانش از اقدامات خوبی که در زمینه تجمیع آزمایشگاه‌ها از جمله در استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل انجام شده است به نیکی یاد کرد و در خصوص اجرای برنامه پزشک خانواده شهری گفت: در بخش روستا هم اکنون 27 میلیون و 800 هزار نفر تحت پوشش این برنامه هستند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: برای اجرای کامل این طرح در شهرها نیاز به 10 تا 11 هزار پزشک داریم که بتوانیم 55 میلیون جمعیت شهری را تحت پوشش پزشک خانواده قرار دهیم.

رئیسی اعتبار لازم برای اجرای این برنامه در شهرها را 5200 تا 5400 میلیارد تومان دانست و گفت: امسال در کل حوزه‌ها دچار کمبود منابع شدیم ولی امیدواریم با اقدامات صورت گرفته گشایش حاصل شود.

وی با اعلام آمادگی سطح یک که مربوط به حوزه بهداشت است برای اجرای برنامه پزشک خانواده،اظهارکرد: با رفع اشکالات و هماهنگی با سطوح 2 و3 و به کارگیری بخش خصوصی و اجرای نظام ارجاع امیدواریم برنامه شهری پزشک خانواده در کشور اجرایی شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها