کد خبر: 373320
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۸ ۱۰:۵۴:۲۶
| |

سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران:

فراموشی حقوق عمومی علت العلل مشکلات شهر است

محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، فراموش کردن حقوق عمومی را علت العلل مشکلات شهر خواند.

فراموشی حقوق عمومی علت العلل مشکلات شهر است
کد خبر: 373320
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۸ ۱۰:۵۴:۲۶

اعتمادآنلاین| سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، در یکصد و هشتاد و پنجمین جلسه علنی شواری اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود گفت: این روزها به واسطه آلودگی غیر قابل تحمل هوا و مشکلات حمل و نقل عمومی بار دیگر کلانشهر تهران و معضلات پیچیده‌اش در کانون توجه قرار گرفته است نفس کشیدن در این شهر سخت شده اما تعارضات مبتنی بر بخشی نگری در حکمرانی ملی و بی توجهی جدی به ایفای تعهدات در قبال حکومت‌های محلی و البته اختلافات سیاسی، مانع همکاری همه جانبه و همگانی میان نهادهای ذی‌ربط برای حل مشکل است و به جای آن بازار اتهام کارشکنی و سلب مسئولیت داغ است و جامعه هم با احساسی مرکب از خشم، ناامیدی و اضطراب پیگیر اوضاع است.

وی افزود: در چنین فضایی حرف زدن از ناامیدی و یا راه حل‌های سطحی کمکی به ما نمی‌کند بلکه وظیفه دشوار ما این است که امیدوارنه به آسیب شناسی عمیق و ریشه‌ای نظام تدبیر بپردازیم و در جهت اصلاح امور برآییم.

سالاری ادامه داد: آنچه در خصوص آلودگی هوا و در سایر مشکلات حاد شهر تهران و چه در مشکلاتی که امروزه در سطح ملی با آن روبرو هستیم، علت العلل است، فراموش کردن حقوق عمومی در تصمیم سازی ها و تصمیم گیریها و اجرا است. به عنوان مثال در همین قضیه آلودگی هوای کلانشهرها با مجموعه‌ای از حقوق عمومی نقض شده از جمله سوخت بی‌کیفیت، خودرو بی‌کیفیت، کمبود حمل‌ونقل عمومی، از بین بردن باغ‌های شهر که حکم ریه‌های شهر را داشتند، هزینه کردن منابع درآمدی بالقوه و بالفعل شهر اعم از منابع مالی و فضاهای شهری صرفا برای بزرگراه‌سازی و خودرومحوری و مواردی از این قبیل هستیم.

‎مشکل آلودگی هوای تهران یک مسأله سیاسی است

‎عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مشکل آلودگی هوای تهران به هیچ عنوان یک مشکل تکنیکی نیست که حل اساسی آن معطل یک نهاد مثلا شهرداری باشد بلکه یک مسأله سیاسی است، اظهار داشت: اگر سیاست داخلی ما طوری بازسازی نشود که جمعیت‌های مناطق محروم نیز به اندازه مرکز نشینان در قدرت، صدا و رأی مؤثر برای گرفتن حقشان داشته باشند، همچنان شاهد تخلیه روستاها و مسیر مهاجرت از روستا به شهرهای کوچک و از شهرهای کوچک به حاشیه کلانشهرها خواهیم بود. در چنین زمینه‌ای که شاهد عدم اجرای سند آمایش سرزمین هستیم، کلانشهرها به سیاه‌چاله‌ای تبدیل می‌شوند که هرچقدر هم سرمایه در آن خرج شود بازهم سرانه‌ها و زیرساخت‌هایش چند قدم عقب‌تر از نیاز جمعیت باقی خواهد ماند. اینجاست که به اهمیت تغییر اساسی نگاه به حقوق عمومی پی‌ می‌بریم.

‎حقوق عمومی باید در همه سطوح جامعه جاری شود

‎سالاری تصریح کرد: غفلت از حقوق عمومی در دهه های گذشته ما را به وضعیت فعلی رسانده و برون رفت از وضع موجود هم جز از طریق اراده سیاسی قوی برای رجوع به حقوق عامه در چارچوب قانون اساسی ممکن نیست. مقصود ما از حقوق عمومی در درجه اول یک گفتمان اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است که باید در همه سطوح جامعه جاری شود و تنها یک راهبرد مدیریتی و یک کنش قانون‌گذارانه نیست، بلکه با تک تک شهروندان سر و کار دارد.

‎رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه گفتمان حقوق عمومی به این معنا است که عموم شهروندان از یک سری حقوق غیرقابل چشم‌پوشی برخوردارند که باید آن‌ها را در زندگی روزمره خود تمرین و استیفا کنند، گفت: حق بر آزادی، حق بر برابری، حق بر اعتراض، حق بر آموزش، سلامت، مشارکت، حق بر شکل دهی به فضای زیست، حق برخورداری از محیط زیست سالم و پایدار، حق برخورداری از فضاهای عمومی، فضاهای سبز و .... حقوق عمومی از نظر مفهومی مانند یک چتر گسترده است که بسیاری از اهداف مطلوب دیگر را نیز در پوشش خود می‌گیرد. اهدافی مانند حکمروایی خوب، شفافیت، مشارکت‌پذیری، زیست‌پذیری شهرها، رضایت عمومی و غیره همگی به گفتمان حقوق عمومی برمی‌گردند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها