هشدار کارشناسان: نسبت به کره‌شمالی هشیار باشید

کریسمس در حالی سپری شد که هنوز خبری از هدیه‌ رهبر کره‌شمالی نیست اما مقام‌های کره‌جنوبی همچنان نسبت به هر گونه اقدام تحریک‌آمیز احتمالی پیونگ یانگ هوشیار هستند و کارشناسان هم بر لزوم حفظ هوشیاری در قبال این کشور تاکید دارند.

هشدار کارشناسان: نسبت به کره‌شمالی هشیار باشید
کد خبر: 373326
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۸ ۱۱:۰۱:۲۹

اعتمادآنلاین| کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی ماه آوریل در سخنرانی در مجمع عالی خلق این کشور اظهار کرده بود: پیونگ یانگ تا پایان سال 2019 صبر خواهد کرد تا آمریکا یک تصمیم شجاعانه در قبال مذاکرات هسته‌ای با کشورش بگیرد و خواستار طرح امتیازات بیشتر در این مذاکرات اصلی واشنگتن از جمله در حوزه رفع تحریم‌ها شد.

اخیرا رهبر کره شمالی به آمریکا هشدار داده بود که یک هدیه کریسمس برای این کشور در نظر دارد؛ هشداری که مقام‌های آمریکایی را نسبت به رصد هرگونه آزمایش موشک دوربرد از سوی پیونگ یانگ گوش به زنگ کرد.

تحلیلگران می‌گویند کشورها نمی‌توانند اجازه دهند در تعاملشان با کره شمالی هوشیاری را کنار بگذارند و در نظر بگیرند که این کشور تا چه میزان در اقدامات تحریک آمیز نظامی در ضمن طرح پیشنهادهای صلح‌آمیز غیرقابل پیش‌بینی عمل می‌کند. کره شمالی طی سال 2019، 13 آزمایش موشکی انجام داد.

چند روز پیش تصویر ماهواره‌ای در جریان بودن یکسری فعالیت‌های ساخت‌وساز در نزدیکی پیونگ یانگ بودند.

مون سونگ ماک، یک پژوهشگر در انیستیوی تحقیقات برای راهبرد کره به ای بی سی نیوز گفت: این مهم است که ما در تعامل با کره همچنان هوشیار بمانیم. حکومت کره شمالی ماه جاری میلادی دو آزمایش بسیار مهم را در تاسیسات پرتاب موشک موسوم به تونگ جانگ ری انجام داد و این احتمال زیاد وجود دارد که آنها هر زمان که بخواهند اقدامات تحریک‌آمیز نظامی زیادی به نمایش بگذارند.

از سوی دیگر بزرگترین گردهمایی کمیته مرکزی حزب کارگران کره شمالی قرار است در آستانه پایان سال 2019 برگزار شود که طی آن تمامی اعضای این کمیته گردهم خواهند آمد.

با توجه به این‌که این گردهمایی در فاصله خیلی نزدیکی در اول ژانویه برگزار می‌شود و اول ژانویه موعد برگزاری سخنرانی رهبر کره شمالی برای سال نو میلادی است، نشست مذکور نیز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

شی بوم چول، مدیر مرکز امنیت و اتحاد در انیسیتوی مطالعات سیاسی آسیا به ای بی سی نیوز گفت: احتمالا این نشست پیامی ساده خواهد داشت تا نهایتا خود کیم جونگ اون رهبر کره جنوبی بتواند پیام اصلی را در سخنرانی سال نو میلادی بفرستد.

او ادامه داد: از جمله مسائلی که کیم جونگ اون ممکن است در سخنرانی سال نو میلادی خود مطرح کند موضوع دفاع ملی و همچنین مساله‌ بازدارندگی هسته‌ای است.

شین توضیح داد: اگر کیم جونگ اون در سخنرانی خود هدف کشورش را تقویت قابلیت‌های نظامی اعلام کند کره شمالی احتمالی به منظور تجلی حرف‌های او دست به پرتاب موشک خواهد زد.

تحلیلگران در کره جنوبی معتقدند به احتمال قوی کره شمالی مجددا بر حق‌اش برای تملک و توسعه قدرت هسته‌ای تاکید خواهد کرد و تاکتیک خلع سلاح هسته‌ای را که یکی از کارهای مذاکراتی آنها بود کنار خواهد گذاشت.

کو یو هوانریال استاد مطالعات کره شمالی در دانشگاه دونگ گوک به ای بی سی نیوز گفت: ما نسبت به کره شمالی موضع‌اش را در قبال مذاکرات با آمریکا اعلام کند هوشیار باقی می‌مانیم.

لی هو ریونگ، یک پژوهشگر در انستیتوی تحلیل‌های کره به ای بی سی نیوز گفت: کیم جونگ اون سرانجام قرار است مسیر جدیدی که ماه آوریل ذکر کرد را توضیح دهد کره شمالی هرگز استراتژی‌های هسته‌ای خود را کاملا از بین نبرده است، بنابراین به احتمال زیاد آنها صحبت از یک طرح اقتصاد به علاوه هسته‌ای خواهند کرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها