کد خبر: 373345
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۹ ۱۰:۳۰:۰۰
| |

علیرضا محجوب، نماینده تهران، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

تعطیلی تهران عملاً تعطیلی ایران را به همراه دارد/ برای کاهش آلودگی هوا تدابیر اجرایی به‌ تنهایی موثر نیست

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: آلودگی هوا موضوع مشخصی نیست که تنها به یک سازمان مربوط باشد. بنابراین آلودگی هوا به‌ تمامی ارکان کشور ربط دارد.

تعطیلی تهران عملاً تعطیلی ایران را به همراه دارد/ برای کاهش آلودگی هوا تدابیر اجرایی به‌ تنهایی موثر نیست
کد خبر: 373345
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۹ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| علیرضا محجوب، نماینده تهران و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین ، با اشاره به آلودگی شهر تهران و چرایی تعطیل نشدن شهر ‌گفت: تهران پایتخت ایران و کانون همه انواع عملیات‌ اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است. بنابراین تعطیلی تهران عملاً تعطیلی ایران را به همراه دارد.

او ادامه داد: شاید بتوان کارخانه‌ها و مدارس را تعطیل کرد، اما نمی‌توانیم ادارات را تعطیل کنیم. تعطیلی ادارات به معنای تعطیلی کشور است.

این نماینده مجلس در مورد اینکه کدام سازمان متصدی بهبود آلودگی هواست گفت: استانداری‌ها مسئول کنترل و تنظیمات هوا هستند، البته با استناد به گزارش‌های کارشناسی دستگاه‌های تخصصی مانند هواشناسی.

محجوب در پاسخ اینکه شرایط کنونی هوای تهران ناشی از کم‌کاری کدام سازمان است توضیح داد: شرایط و آلودگی کنونی ناشی از عملکرد تک‌تک ماست و همه در آلودگی هوا نقش داریم، چون با خودروهایمان تولید دود می‌کنیم. اما به‌ صورت کلی در هر استان شورایی تشکیل‌ شده و همه سازمان‌هایی که یا تولید دود به آنها متصل است مانند اداره صنعت، معدن و تجارت، یا ادارات راهنمایی که خودرو و تنظیمات خودرو به آنها مربوط می‌شود، در آن حضور دارند و در خصوص بهبود هوا اقدام می‌کنند.

او ادامه داد: آلودگی هوا موضوع مشخصی نیست که تنها به یک سازمان مربوط باشد. بنابراین آلودگی هوا به‌ تمامی ارکان کشور ربط پیدا می‌کند. البته نمی‌توان گفت سهم خودرو در آلودگی هوا بیشتر است.

محجوب گفت: من به‌ عنوان یک نماینده مجلس اگر بخواهم موضوع آلودگی هوا را پیگیری و در این خصوص سوال کنم، ناچارم از وزیر کشور سوال کنم چون ریاست ستاد هوای پاک را بر عهده دارد اما مسئول تولید دود نیست.

او درباره راهکار کاهش آلودگی هوا گفت: در سالیان گذشته صحبت‌های زیادی در خصوص آلودگی هوا و راه‌های کنترل آن مطرح شده است. اساساً نهادهایی مانند شهرداری در این باب جلساتی داشتند و اعتقاد دارند باید تمام موتورسیکلت‌ها و سایر وسایل نقلیه، برقی یا گازی شوند. همچنین قرار شد در این خصوص سختگیری شود که این اتفاق هم نیفتاد.

برای کاهش آلودگی هوا تدابیر اجرایی به‌ تنهایی موثر نیست

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در آخر گفت:‌ به دلیل محدودیت‌های زیادی که در کشور وجود داشت، به رغم آماده بودن طرح‌های کنترل آلودگی هوا، در این زمینه تاکنون اقدام جدی‌ای انجام نشده است. یکی از طرح‌ها برای کاهش آلودگی هوا استفاده از موتورهای برقی بود. موتور برقی با ارز وارد کشور شد، اما بسیاری از این موتورسیکلت‌ها با اینکه خریداری‌ شده‌اند و بابت‌شان پول پرداخت ‌شده است هنوز در خانه‌ها خاک می‌خورند. این موضوع نشان می‌دهد تدابیر فرهنگی زیادی باید به منظور کاهش آلودگی هوا اندیشیده شود و تنها تدابیر اجرایی کافی نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها