شهرام کوسه غراوی، عضو کمیسیون عمران مجلس دهم، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

طرح ملی مسکن اگر به درستی اجرا شود، می‌تواند جلوی افزایش قیمت مسکن را بگیرد/ در جانمایی مسکن ملی باید پخته‌تر عمل شود/ طرح مسکن اجتماعی به دلیل عدم تامین اعتبار از سوی دولت شکست خورد/ زیرساخت‌های مسکن مهر مهیا نبود/ طرح مسکن مهر اگر در بافت‌های فرسوده اجر

شهرام کوسه غراوی، عضو کمیسیون عمران مجلس دهم، با اشاره به اینکه «طرح ملی مسکن هنوز اجرایی نشده است و در صورت درست اجرا شدن می‌تواند جلوی افزایش قیمت مسکن را بگیرد» گفت: طرح ملی مسکن اگر به درستی اجرا شود، می‌تواند طرح خوبی باشد، اما فاکتورهای زیادی در این امر دخیل است که باید مد نظر قرار گیرد.

طرح ملی مسکن اگر به درستی اجرا شود، می‌تواند جلوی افزایش قیمت مسکن را بگیرد/ در جانمایی مسکن ملی باید پخته‌تر عمل شود/ طرح مسکن اجتماعی به دلیل عدم تامین اعتبار از سوی دولت شکست خورد/ زیرساخت‌های مسکن مهر مهیا نبود/ طرح مسکن مهر اگر در بافت‌های فرسوده اجر
کد خبر: 373352
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۹ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ شهرام کوسه غراوی، عضو کمیسیون عمران مجلس دهم، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، درباره طرح ملی مسکن گفت: زمانی که بحث طرح ملی مسکن به میان آمد، ایراداتی از جمله اینکه چند درصد آن مربوط به بخش خصوصی و پیمانکاران و چند درصد مربوط به دولت است مطرح بود. ولی نفس کار خوب است و شاید بتواند به کاهش قیمت مسکن کمک کند.

نماینده مردم مینودشت و کلاله و مراوه‌تپه در مجلس ادامه داد: پیش از طرح ملی مسکن، طرح مسکن اجتماعی مطرح شد، اما مغفول ماند. علت مغفول ماندن آن هم این بود که آقای آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، طرح مسکن اجتماعی را مطرح کرد، ولی دولت برای آن تامین اعتبار نکرد و همین امر باعث زمین خوردن طرح شد و پروژه‌ای منفی به حساب آمد.

مسکن مهر فی‌نفسه کار خوبی بود

عضو کمیسیون عمران مجلس دهم ادامه داد: مسکن مهر هم پیش از این فی‌نفسه کار خوبی بود ولی اگر به بخش فرسوده می‌پرداختند، به دلیل اینکه زیرساخت‌ها و همه امکانات آن مهیا بود، می‌توانست به نفع قشر ضعیف جامعه باشد.

کوسه غراوی توضیح داد: اتفاق بدی که در مسکن مهر افتاد این بود که در مکان‌یابی خوب عمل نکردند و تعداد واحدهایی که باید شروع و تمام می‌کردند بیش از اندازه مقرر بود، از همین رو پروژه مسکن مهر سرنوشت خوبی پیدا نکرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس دهم در مورد مسکن ملی گفت: درباره طرح مسکن ملی هم باید پخته‌تر عمل شود و در جانمایی‌ها، تعداد واحدها و سایر موارد باید دقیق و کارشناسانه رفتار کرد تا دچار معضلات پروژه‌های قبلی نشود و شکست نخورد.

محدودیت‌های زیادی درباره مسکن ملی وجود دارد

کوسه غراوی درپاسخ به انتقاداتی درباره اینکه ثبت‌نام مسکن ملی در تهران فقط در 30 دقیقه تکمیل ظرفیت شد و با این روش نمی‌توان مشکلی از مستاجران و جامعه هدف آن حل کرد گفت: محدودیت‌های زیادی در این باره وجود دارد؛ مثلاً باید دید در کل کشور زیرساخت‌ها به چه نحو است و چقدر از آن زیرساخت‌ها آماده شده. چقدر زمین و اعتبار توانسته‌اند برای این طرح تامین کنند و البته محدودیت تسهیلات را نباید فراموش کرد.

مسکن ملی می‌تواند به خانه‌دار شدن افراد بینجامد

کوسه غراوی با این توضیح که طرح ملی مسکن مشکلات و محدودیت‌هایی دارد ولی اگر درست اجرا شود می‌تواند جلوی افزایش قیمت مسکن در کلانشهرها خصوصاً تهران را بگیرد عنوان کرد: قطعاً این طرح می‌تواند به خانه‌دار شدن افراد کمک کند، اما اینکه این کمک تا چه میزان باشد و باعث کاهش قیمت مسکن شود، مستلزم آن است که تا حدی پروژه پیش برود و نقاط ضعف و قوت آن روشن شود.

آثار تورمی قیمت مسکن صرفاً در کلانشهرها محسوس است

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: البته آثار تورمی قیمت مسکن را صرفاً در کلانشهرها خصوصاً تهران می‌بینیم و این تورم از کلانشهرها به شهرستان‌های کوچک می‌رود. بنابراین مسئولان مربوطه باید بتوانند این موضوع را در تهران مدیریت کنند.

او افزود: اگر مدیران بتوانند قیمت مسکن در تهران را با توجه به جمعیت فزاینده مدیریت کنند، به اجرای این طرح کمک بزرگی خواهد شد.

نماینده مردم مینودشت و کلاله و مراوه‌تپه در مجلس تاکید کرد: فاکتورهای زیادی در این امر دخیل است و اگر این فاکتورها جمع شود و بتوانند به آن نقطه اشتراک برسند، طرح ملی مسکن می‌تواند کمک‌کننده باشد. اما در شرایط فعلی نمی‌توان زیاد درباره آن اظهارنظر کرد، چون هنوز اجرایی نشده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها