گزارش «اعتمادآنلاین» از مشکلات مدیریتی استقلال و پرسپولیس:

استقلال و پرسپولیس گرفتار یک نفرین ابدی هستند

استراماچونی اواخر نیم‌فصل به دلیل مشکلات مدیران استقلال از ایران رفت و آبی‌ها برای بازگرداندن این مربی ایتالیایی دست به دامن وزارت امور خارجه و بانک مرکزی شدند. گابریل کالدرون هم بعد از پایان بازی‌های نیم‌فصل از هواداران پرسپولیس خداحافظی کرد و راهی آرژانتین شد.

استقلال و پرسپولیس گرفتار یک نفرین ابدی هستند
کد خبر: 373362
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۹ ۱۰:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ برخی موضوعات آن‌قدر گفته‌ شده و مسئولان هم آن‌قدر به آن عمل‌ نکرده‌اند که گاهی با خودت فکر می‌کنی میخ را برداشته‌ای و بر سر سنگ می‌کوبی. خسته و سرخورده دیگر دل‌ودماغی برای نوشتن و گفتن دوباره آن موضوع نداری. این داستان خبرنگاران و وزارت ورزش است. داستانی که هر روز و ماه و سال تکرار می‌شود و مدیران وزارت ورزش هم هیچ اهمیتی به آن نمی‌دهند. کارشناسان ورزشی هر روز درباره مشکلات موجود در رشته‌های مختلف صحبت و رسانه‌ها هم آنها را منتشر می‌کنند، اما گویا هیچ گوش شنوایی برای شنیدن و برطرف کردن آنها وجود ندارد.

پرسپولیس و استقلال قربانی اصلی وزارت ورزش

هواداران سرخابی با التماس و گریه و برخی مواقع هم تهدید و دعوا از وزیر ورزش می‌خواهند مدیرانی برای این 2 تیم انتخاب کنند که شرایط‌شان کمی بهبود یابد، اما وزارت ورزش گوشش بدهکار نیست و باز هم مدیرانی انتخاب می‌شوند که روی اعصاب هواداران پیاده‌روی می‌کنند. انتخاب مدیر همان کاری است که وزارت ورزش و جوانان هرگز به درستی آن را انجام نداده است.

در طول این سال‌ها مدیران زیادی به این 2 تیم پرطرفدار پایتخت آمده‌اند و تیم‌ها را درگیر مشکل و بدهی کرده‌اند و رفته‌اند؛ آن هم بدون پاسخگویی. آنها با پول بیت‌المال بازیکن و مربی خریده‌اند، با این خریدها در رسانه‌ها مانور داده‌اند، معروف شده‌اند و بعد از مدتی هم هیات‌مدیره سرخابی‌های پایتخت را رها کرده و رفته‌اند. در همین یک ماه گذشته 2 عضو هیات مدیره باشگاه استقلال از این تیم جدا شده‌اند، در حالی‌که هیچ توضیحی درباره مدت‌زمان حضورشان در این باشگاه نداده‌اند.

مدیری که همه پرونده‌ها را باخت

در زمان امیرحسین فتحی، استقلال درگیر پرونده وینفرد شفر و بازیکنان خارجی فصل گذشته شد. پرونده سوپر جام را در دادگاه عالی ورزش باخت و در آخر هم آن‌قدر ضعیف عمل کرد که آندره‌آ استراماچونی تیم را رها کرد و همین اتفاق هم دلیل استعفایش از مدیرعاملی استقلال شد. فتحی اما در قبال هیچ‌کدام از این مشکلات پاسخگو نبود. او از استقلال رفته و هیچ‌کس از او خبر ندارد، در حالی‌ که باید جوابگوی مشکلات این روزهای استقلال باشد.

عرب، مدیر ضعیفی که پاداش گرفت

پرسپولیس هم وضعیت بهتری از رقیب سنتی ندارد. بعد از اجرایی شدن قانون منع به‌کارگیری بازنشسته‌ها، حمیدرضا گرشاسبی استعفا داد و ایرج عرب از حراست وزارت ورزش به سرپرستی باشگاه پرسپولیس رسید. آن روزها پرسپولیس به همراه برانکو بدون رقیب بر فوتبال ایران پادشاهی می‌کرد. آمدن عرب اما آغازی بود بر مشکلات سرخ‌های پایتخت. برانکو به دلیل پرداخت نشدن دستمزدش، قراردادش با پرسپولیس را فسخ کرد. نقل و انتقالات پرسپولیس در بدترین شرایط پیش رفت و در آخر هم با فشار هواداران عرب استعفا داد. اما گویا به خاطر تمام مشکلاتی که در پرسپولیس به وجود آورد، پاداش گرفت و به سرپرستی فدراسیون دوومیدانی منصوب شد. او البته همچنان عضو هیات‌مدیره پرسپولیس است و هواداران این تیم نیز از حضور او در هیات‌مدیره حسابی عصبانی‌اند.

راه را برای دندان‌پزشک وزیر باز کنید

بعد از استعفای عرب، محمدحسن انصاری‌فرد مدیرعامل پرسپولیس شد و مهدی رسول‌پناه نیز به عنوان رئیس هیات‌مدیره پرسپولیس انتخاب شد. او دندان‌پزشک وزیر ورزش است، اما می‌گوید حضورش در هیات‌مدیره پرسپولیس هیچ ارتباطی با این موضوع ندارد. وزیر ورزش و جوانان هم به عنوان مالک پرسپولیس هیچ واکنشی نسبت به این انتخاب نشان نداده است.

نگاهی به هیات‌مدیره سرخابی‌ها

حضور یک دندان‌پزشک در هیات‌مدیره پرسپولیس سورپرایز اصلی مدیران ورزشی کشور برای این 2 باشگاه نیست و بودند افرادی که با تجربه‌های کاملاً غیرمرتبط برای مدیریت این 2 باشگاه انتخاب‌ شده‌اند. از بنگاه‌دار تا مدیر چاپخانه عضو هیات‌مدیره سرخابی‌ها بوده‌اند و هنوز هم این شیوه غلط انتخاب مدیران ادامه دارد. بیش از 10 سال قبل محمد علی‌آبادی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان تربیت‌بدنی، محمدرضا بهمنی را که مالک یک بنگاه معاملات املاک بود سرپرست باشگاه استقلال کرد، انتخابی عجیب که هیچ‌گاه هم دلیلش روشن نشد. البته تاجران و نماینده‌های مجلسی هم بودند که عضو هیات‌مدیره این 2 باشگاه شدند و بدون هیچ موفقیتی این پست را رها کردند. سازمان تربیت‌بدنی و وزارت ورزش نیز هرگز درباره این انتخاب‌ها صحبتی نکرد و هیچ نهادی پرونده‌های مالی آنها را به بررسی نگذاشت.

داستان سیزیف

استراماچونی اواخر نیم‌فصل به دلیل مشکلات مدیران استقلال از ایران رفت و آبی‌ها برای بازگرداندن این مربی ایتالیایی دست به دامن وزارت امور خارجه و بانک مرکزی شدند. گابریل کالدرون هم بعد از پایان بازی‌های نیم‌فصل از هواداران پرسپولیس خداحافظی کرد و راهی آرژانتین شد. او دلیل این کار را دروغ‌گویی مدیران پرسپولیس عنوان کرد. کالدرون بعد از بازی پرسپولیس با نساجی اعلام کرد که مدیران پرسپولیس علاقه‌ای به ادامه همکاری با او ندارند.

شرایط برای هر 2 باشگاه پرطرفدار ایران سخت شده و وزارت ورزش هم هیچ واکنشی به این اتفاقات نشان نمی‌دهد. مدیران ورزش بعد از وقوع فاجعه وارد میدان می‌شوند، اعضای هیات‌مدیره را تغییر می‌دهند و داستان سرخابی‌ها دوباره از نو آغاز می‌شود. داستانی که بی‌شباهت به داستان سیزیف نیست؛ نیمه‌الهه‌ای که راز خدایان را برای انسان فاش می‌کند و زئوس هم او را محکوم می‌کند تخته‌سنگی را به نوک کوه برساند؛ اما همان زمان که به نوک قله می‌رسد سنگ به پایین می‌غلتد و او دوباره مجبور است سنگ را به بالای کوه برساند و این داستان هر روز برای او تکرار می‌شود. گویا پرسپولیس و استقلال هم به مانند سیزیف دچار نفرینی ابدی هستند و قرار نیست مشکلات آنها به این زودی‌ها حل شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها