تازه‌های اقتصادی هفته- قسمت بیست‌ودوم

از جاروبرقی آسمان تا مساله جهانی مالیات

در این قسمت از برنامه تازه‌های اقتصادی هفته مروری خواهیم داشت بر سه گزارش منتخب درباره ورود دستگاه‌های جدیدی که می‌توانند با کارآمدی بیشتر و هزینه کمتر گاز کربن هوا را جذب کنند؛ برنامه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای سال 2020 و چالش افزایش قیمت جهانی؛ و مقاله‌ای تحلیلی درباره مساله جهانی مالیات، نابرابری و تهدید نظام سرمایه‌داری.

حجم ویدیو: 10.79M | مدت زمان ویدیو: 00:04:49 دانلود ویدیو
کد خبر: 373421
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۲ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| دانشمندان به شیوه‌ای دست پیدا کردند که از طریق آن می‌توان با هزینه‌ای به مراتب کمتر، گاز دی‌اکسید کربن را از هوا جمع‌آوری کرد. هزینه ضبط گاز کربن در روش‌های قدیمی‌تر به ازای هر تن حدود 600 دلار بود. این مقدار در روش جدید به زیر 200 دلار کاهش پیدا می‌کند.

در گزارش اول ما که از هفته‌نامه بلومبرگ بیزینس‌ویک انتخاب شده می‌خوانیم دیوید کیث فیزیکدان کاربردی دانشگاه هاروارد و همکارانش که سال گذشته طی مقاله‌ای خبر از کشف روش جدید و ارزان‌تری برای تصفیه هوا دادند، به تازگی شرکتی با نام Carbon engineering تاسیس کرده‌اند تا این ایده را عملیاتی کنند؛ از جمله شرکت‌هایی که از این طرح حمایت کردند می‌توان شرکت‌های نفتی اکسیدنتال، شورون، شرکت معدنی بیلیتون و همچنین بیل‌ گیتس را نام برد. ساخت این واحد صنعتی قرار است از سال 2021 آغاز شود و در 2023 به بهره‌برداری برسد.

***

سرمایه‌گذاران نفتی وارد دوران دشواری شده‌اند. تغییرات اقلیمی تقاضاهای بلندمدت را تهدید می‌کند. سال گذشته تولید فراوان، مناقشات تجاری و ترس از رکود اقتصادی روی قیمت نفت خام تاثیر گذاشت. نفت خام برنت روز سوم دسامبر به بشکه‌ای 61 دلار سقوط کرد؛ 18 درصد زیر بالاترین قیمت ماه آوریل. با وجود این، تا نیمه ماه دسامبر فشارها برای تقویت قیمت نفت دوباره از سر گرفته شد. سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش روز 6 دسامبر بر سر کاهش تولید نفت به 2.1 میلیون بشکه در روز به توافق رسیدند.

در گزارش دوم ما که از اکونومیست انتخاب شده می‌خوانیم قماربازان نفتی 2 نگرانی عمده دارند: یکی میزان نفت تولیدی آمریکاست که طی سال جاری روند کاهشی داشته و دوم اطمینان نداشتن از باقی ماندن اوپک بر سر تعهدات خودش برای کاهش نفت تولیدی و تنظیم قیمت بازار. در این بین شرکت نفتی سعودی آرامکو نقش بسیار برجسته‌ای ایفا می‌کند. اما چه چشم‌اندازی پیش‌ روی بازار نفت است؟ مشروح این گزارش را در سایت اعتمادآنلاین مطالعه کنید.

***

دولت‌ها همواره بستری فراهم می‌کنند که مردم سالم‌تر و آموزش‌دیده‌تر باشند. دولت‌ها بودند که علاوه بر تامین امنیت، ارز تجاری کشور را استاندارد می‌کردند، احداث زیرساخت‌ها را بر عهده می‌گرفتند و.... با این حال، اقتصاد نولیبرال تاکید زیادی بر محدود کردن نقش دولت دارد. اما بعضی از اقتصاددان‌ها نظیر جوزف استیگلیتز با انتقاد از این نگاه معتقد است سرمایه‌داری با خوردن دولت، لاجرم خودش را خواهد خورد.

در مقاله سوم ما که از مجله فارین افرز، به قلم جوزف استیگلیتز و 2 اقتصاددان دیگر انتخاب شده، می‌خوانیم هرچند رویکردهای بنیادگرایانه‌ای در سیاست و اقتصاد وجود دارد که اساساً با مالیات مخالف‌اند و هرگونه اعمال دخالت دولت را سرانجام به ضرر کسب‌وکار می‌دانند، اما نویسندگان مقاله با انتقاد از این ادعا و به استناد آمار نشان می‌دهند سیاست‌های نولیبرالی چگونه باعث تشدید نابرابری میان فقیر و غنی شده است. استیگلیتز در مقاله از یک دولت مقتدر، منتها صرفاً در اعمال مالیات، از ثروتمندان و شرکت‌های بزرگ حمایت می‌کند. متن این مقاله را با عنوان «دولت گرسنه: چرا نجات سرمایه‌داری به مالیات وابسته است؟» در سایت اعتمادآنلاین مطالعه کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها