کد خبر: 373675
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۰ ۰۹:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از استعفای مهدی تاج و سرپرستی حیدر بهاروند در فدراسیون فوتبال گزارش می‌دهد:

لیلا صوفی‌زاده، نایب‌رئیس فراموش‌شده فدراسیون فوتبال/ نایب‌رئیس سوم شایستگی ریاست ندارد؟

در این میان آنچه فراموش شده این است که فدراسیون فوتبال نایب‌رئیس دیگری نیز دارد. نایب‌رئیس سوم این فدراسیون لیلا صوفی‌زاده است که اگر قرار بود قانون بازنشستگی در این فدراسیون اعمال شود، طبق آیین‌نامه او محتمل‌ترین گزینه برای ریاست فدراسیون بود. حال این پرسش پیش می‌آید که چرا نامی از لیلا صوفی‌زاده در رسانه‌ها و در میان گمانه‌زنی‌ها مطرح نشد؟

لیلا صوفی‌زاده، نایب‌رئیس فراموش‌شده فدراسیون فوتبال/ نایب‌رئیس سوم شایستگی ریاست ندارد؟
کد خبر: 373675
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۰ ۰۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| منیژه موذن - در شرایطی که مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، به دلیل بیماری از سمت خود کناره‌گیری کرده و گمانه‌زنی‌ها پیرامون انتخاب جانشین او تا زمان برگزاری مجمع ادامه داشت و حتی برخی از مخالفت با این استعفا حرف می‌زدند ، همان‌گونه که پیش از این اعتمادآنلاین خبر داده بود،‌ روز گذشته اعلام شد با تصمیم اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال و هماهنگی وزیر ورزش، حیدر بهاروند سرپرست فدراسیون فوتبال شد . بر طبق قانون، یکی از نایب‌رئیس‌های فدراسیون فوتبال باید به عنوان سرپرست فدراسیون منصوب شود تا زمینه برگزاری مجمع انتخابات در اردیبهشت 99 را فراهم کند.

علی کفاشیان نیز به عنوان نایب‌رئیس اول فعالیت می‌کرد. با توجه به استعفای او و خالی ماندن سمت نایب‌رئیس اول، طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال سایر نواب رئیس باید عهده‌دار سمت سرپرستی شوند. به این ترتیب بود که بهترین گزینه برای این امر حیدر بهاروند، نایب‌رئیس دوم، شناخته شد.

بحثی که در این میان وجود دارد این است که بر طبق قانون منع به کارگیری بازنشستگان، حیدر بهاروند نیز امکان فعالیت به عنوان سرپرست فدراسیون را ندارد. هرچند مهدی تاج یک بار با مقاومت مقابل این قانون و به میان آوردن پای فیفا موفق شد رئیس فدراسیون فوتبال باقی بماند، اما احتمالاً می‌توان تاکید کرد که این قاعده درباره بهاروند نباید به اجرا گذاشته شود. هرچند وزیر ورزش در جلسه روز گذشته با سرپرستی بهاروند موافقت کرده، اما به نظر می‌رسد باز هم بحث قانون بازنشستگی و اعمال آن بر مسئولان فدراسیون فوتبال داستان دنباله‌داری خواهد شد.

اما در این میان آنچه فراموش شده این است که فدراسیون فوتبال نایب‌رئیس دیگری نیز دارد. نایب‌رئیس سوم این فدراسیون لیلا صوفی‌زاده است که اگر قرار بود قانون بازنشستگی در این فدراسیون اعمال شود، طبق آیین‌نامه او محتمل‌ترین گزینه برای ریاست فدراسیون بود. حال این پرسش پیش می‌آید که چرا نامی از لیلا صوفی‌زاده در رسانه‌ها و در میان گمانه‌زنی‌ها مطرح نشد؟

گزینه‌های ریاست فدراسیون فوتبال چه کسانی بودند؟

1- علی کفاشیان

در حالی که ماه‌ها از کنار رفتن علی کفاشیان، رئیس سابق فدراسیون فوتبال، معاون تاج و نایب‌رئیس اول این فدراسیون، می‌گذرد مسئول حقوقی فدراسیون فوتبال اعلام کرده استعفای کفاشیان هنوز بررسی نشده است . صفی‌الله فغان‌پور، مسئول امور حقوقی فدراسیون فوتبال، در جمع خبرنگاران در این باره گفته است: «اساسنامه فدراسیون دقیقاً مشخص کرده در صورتی که رئیس فدراسیون نتواند به کارش به هر دلیلی ادامه دهد، نایب اول به عنوان جانشین عمل می‌کند، اگر نایب اول نداشته باشد، نایب دوم این کار را می‌کند و بعد از آن هم نایب سوم. اگر نایب‌های رئیس نتوانند این کار را بکنند یکی از اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون به عنوان جانشین رئیس فدراسیون تا زمان برگزاری مجمع مسئولیت فدراسیون را بر عهده دارد.»

او درباره اینکه استعفای علی کفاشیان، نایب‌رئیس اول فدراسیون هنوز پذیرفته نشده است هم توضیح داد: «بحث بازنشستگی یک موضوع دیگر است که الان جای طرح این موضوع نیست. آقای کفاشیان استعفا دادند و هنوز این استعفا بررسی نشده است. بنابراین همچنان به نظر می‌رسد می‌تواند از نظر اساسنامه نایب‌رئیس باشد.»

2- حیدر بهاروند

حیدر بهاروند رئیس سازمان لیگ فوتبال ایران و نایب‌رئیس دوم فدراسیون فوتبال است. او در رشته مدیریت تحصیل کرده و به مدت 10 سال رئیس هیات فوتبال استان لرستان بود. بهاروند در دوران تصدی‌ تاج بر فدراسیون، ارتباط نزدیکی با او داشت. هرچند بهاروند حالا سرپرست فدراسیون شده، اما بر طبق قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان او نمی‌تواند جانشین رئیس فدراسیون فوتبال باشد.

3- لیلا صوفی‌زاده

لیلا صوفی‌زاده نایب‌رئیس زنان فدراسیون فوتبال است. با وجود فراز و نشیب‌های فوتبال زنان در سال‌های گذشته، صوفی‌زاده نقش پررنگی در حل کردن مسائل و مشکلات فوتبال زنان نداشت. هرگز اقدامی خاص و ویژه و ماندگار برای فوتبال و فوتسال زنان ایران انجام نداده است و مهم‌ترین خصوصیتش پاسخگو نبودن او عنوان می‌شود. صوفی‌زاده که همواره همراه و هم‌نظر مهدی تاج در فدراسیون بود، حالا طبق قانونی که چندان توجهی به آن نمی‌شود، می‌توانست سرپرست قانونی فدراسیون فوتبال باشد. با وجود انتقادات از مدیریت نایب‌رئیس زنان و ضعف‌های او، به نظر می‌رسد قانونی‌ترین جانشین تاج نه حیدر بهاروند که لیلا صوفی‌زاده باشد.

اما با همه اینها مسئولان فوتبال ایران نام لیلا صوفی‌زاده را در کنار گزینه‌های جانشینی تاج مطرح نمی‌کنند. پرسش اینجاست که آیا صوفی‌زاده شایستگی ریاست بر فوتبال مردانه ایران را برای چند ماه ندارد یا مشکل دیگری در میان است؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها