کد خبر: 373702
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۹ ۱۶:۵۸:۲۸
| |

عروسک‌های ایرانی در پنجمین جشنواره اسباب‌بازی

گردهمایی عروسک‌های بومی و سنتی ایرانی از رویدادهای پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

عروسک‌های ایرانی در پنجمین جشنواره اسباب‌بازی
کد خبر: 373702
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۹ ۱۶:۵۸:۲۸

اعتمادآنلاین| ‌ یکی از اتفاق‌های قابل تامل در پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی اختصاص دادن بخشی از جشنواره به عروسک‌های اقوام، بومی و سنتی ایرانی است که بسیاری از عروسک‌سازان گردهم جمع شدند و این رویداد را غنیمت می‌شمارند. در ادامه اظهار نظر چند نفر از عروسک‌سازان و طراحان عروسک آمده است.

عروسک‌ها شخصیت‌های گوناگون با اسم‌های کیمیا، لیلی، یاسمن، دریا، سارا و پریا دارد که هر کدام از عروسک‌ها لوازم جانبی خودش را دارد، عروسک‌هایی که از سوی مددجویان در زندان ساخته می‌شود.

فرشته افتخاری‌منش، طراح و تولیدکننده عروسک، با حضور در پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی درباره عروسک‌هایش پریا گفت: این عروسک‌ها برای اولین بار در جشنواره ملی اسباب‌بازی امسال رونمایی شده و در بازار عرضه نشده است. بیشتر هدف‌ام برای طراحی این عروسک‌های دستباف، انتقال فرهنگ ایرانی به کودکان و نوجوانان کشورم است.

او ادامه داد: این عروسک‌ها شخصیت‌های گوناگون با اسم‌های کیمیا، لیلی، یاسمن، دریا، سارا و پریا دارد که هر کدام از عروسک‌ها لوازم جانبی خودش را دارد و هر کدام از آنها که به حرفه خاصی علاقه داشته لوازم جانبی مخصوص به خودش را به‌همراه دارد. عروسک‌ها هر کدام مشاغل گوناگون از جمله، معلم، ورزشکار، دکتر، مهندس و... هستند.

این تولیدکننده و طراح عروسک تصریح کرد: بافت این عروسک‌ها، ساخت لوازم جانبی عروسک همانند کیف و کفش آن‌ها، دوخت لباس‌های‌شان از سوی زنان هنرمند در مناطق مختلف کشور کردستان و همدان و مددجویان در زندان‌های کشور صورت می‌گیرد.

بهناز پویان‌نسب، طراح و تولیدکننده عروسک‌های سنتی و بومی دزفول با برند «فاش»، با حضور در پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی درباره عروسک‌هایش و نحوه ساخت آن‌ها گفت: من عروسک‌سازی را از مادربزرگم یاد گرفتم، اسم این عروسک‌ها «بی» است به معنای عروس که در دوران گذشته این عروسک‌ها را در جهاز عروس می‌گذاشتند، که نوع لباس، پوشش و آرایش آن هم شبیه به عروس‌های دوران گذشته بوده است، از همین‌رو این عروسک‌ها به اسم «بی» معروف شد.

او ادامه داد: البته با گذشت زمان و تغییر و تحول در عروسک‌ها، این عروسک‌های سنتی و بومی نزد مردم فراموش شده بودند اما با همت کسانی که نسل به نسل ساخت این عروسک‌ها را یاد گرفته بودند، ساخته می‌شد. من هم علاقه خاصی به عروسک‌های بومی داشتم و زمانی که مادربزرگم این نوع عروسک‌ها را به آموزش داد، آن‌ها را ساختم و در کنارش عروسک‌های مرد را هم طراحی کردم و برای هر کدام از عروسک‌ها شخصیت‌ درست کردم و پرورش‌شان دادم.

این عروسک‌ساز درباره به تولید انبوه رسیدن محصولاتش، گفت: بسیار تلاش کردم که جذب نیرو داشته باشم و با چند نفر همکاری داشته باشم اما کارها بسیار سخت است و نوع ساخت عروسک‌ها بسیار تخصصی است و زمان‌ زیادی را باید صرف ساختنش کرد برای همین نتوانستم تولید انبوه داشته باشم. اما با فروشگاه‌های زیادی در زمینه فروش همکاری داشتم.

او در ادامه درباره ثبت برند عروسکش در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: هنوز اقدامی برای ثبت برندم نداشتم اما زمانی که برندی در نهاد دولتی ثبت شود مزایای بسیاری برای برند خواهد داشت که در آینده سعی دارم برندم را ثبت کنم.

عروسک‌های «مادربزرگ» و «توفان‌خان» از جنس پارچه است و دست‌دوز دوخته شده که بر اساس شخصیت‌ها و کاراکتر کارتون‌های زمان بچگی بوده است

«طوفان خان» و «مامان بزرگ» از عروسک‌های بومی در جشنواره اسباب‌بازی آزاده رشیدی، عروسک‌ساز، درباره برگزاری جشنواره اسباب‌بازی و اختصاص بخشی از آن به عروسک‌ها گفت: برگزاری جشنواره اسباب‌بازی اتفاق نو و خوبی است، اما از این دست رویدادها باید بیشتر برگزار شود و به صورت مستمر فعالیت داشته باشد زیرا برای طراحان و تولیدکنندکان بهتر است و هم محصولات به خوبی دیده می‌شوند.

بنا بر گزارش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، او درباره عروسک‌هایش گفت: عروسک‌های «مادربزرگ» و «طوفان‌خان» از جنس پارچه است و دست‌دوز دوخته شده که بر اساس شخصیت‌ها و کاراکتر کارتون‌های زمان بچگی بوده است که عروسک «مادربزرگ» براساس شخصیت مامان بزرگ شنل قرمزی است و تصویری که در ذهنم بود به مرور تغییر کرد و بالاخره این عروسک «مادربزرگ» شکل گرفت. یکی دیگر از عروسک‌ها با نام «طوفان‌خان» نوزادی در قنداق است که تصمیمم این بود چهره‌اش خوابیده باشد (به نوعی خوابالو) و لحاف چهل تیکه برایش انتخاب کردم که یکی از صنایع دستی سنتی ایرانی است.

او درباره تولید انبوه عروسک‌ها ادامه داد: با برخی شرکت‌ها و نهادها برای همکاری قرار داد بستیم که امیدوارم برای رونق عروسک فعالیت‌های ثمربخشی رخ دهد. اما این‌که عروسک‌ها را به تولید انبوه برسانم هنوز به این مرحله نرسیدم.

پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی با شعار «تمرین زندگی» از 7 تا 13 دی 1398 همه روزه از ساعت 9 تا 19 میزبان علاقه‌مندان در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها