کد خبر: 373931
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۰ ۱۵:۴۵:۰۰
| |

رضا محبوبی، معاون امور آسیب‌ها و مسائل اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور:

اصفهان رتبه نخست شاخص خشونت‌های خانگی کشور را دارد

معاون امور آسیب‌ها و مسائل اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور، گفت: اگرچه رتبه های خوب در بسیاری از شاخص‌های اجتماعی و فرهنگی مربوط به اصفهان است اما این استان در شاخص‌ خشونت‌های خانگی رتبه نخست را دارد.

اصفهان رتبه نخست شاخص خشونت‌های خانگی کشور را دارد
کد خبر: 373931
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۰ ۱۵:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| رضا محبوبی، معاون امور آسیب‌ها و مسائل اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور، روز سه شنبه در کارگروه سلامت اجتماعی اصفهان در استانداری این استان بدون اشاره به آمار و ارقام این بخش گفت: کودک‌آزاری و همسرآزاری در استان اصفهان در مقایسه با سایر کشور بیشتر رخ می‌دهد.

وی درباره وضعیت سرمایه اجتماعی کشور خاطرنشان کرد: سرمایه اجتماعی کلان، میانی و خرد در سال 93 به ترتیب 51، 51.8 و 55.2 بود و سرمایه اجتماعی کل در آن سال 54.8 ثبت شد.

معاون امور آسیب‌ها و مسائل اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور افزود: اما سرمایه اجتماعی کلان، میانی و خرد در سال 97 به ترتیب 46.6، 51.8، و 49 بوده و سرمایه اجتماعی کل در آن سال 49 به ثبت رسید و این نشان از کاهش سرمایه اجتماعی در کشورمان دارد.

محبوبی با اشاره به وضعیت اصفهان در سطوح مختلف سرمایه اجتماعی در سال‌های یاد شده، تصریح کرد: بر اساس پژوهش‌ها رتبه این استان در سال 93، 31 و در سال 97، 21 به ثبت رسید و بطور کلی پایین‌تر از میانگین کشوری است.

وی به درصد تغییرات سرمایه اجتماعی کل سال 97 در مقایسه با سال 93 اشاره و خاطرنشان کرد: آمار این استان منفیِ 14.9 است و از این حیث لرستان مثبتِ 11.3 و کرمانشاه منفیِ 29.3 هستند.

معاون سازمان امور اجتماعی وزارت کشور با بیان اینکه 17 میلیون نفر از ایرانیان ساکن بافت‌های فرسوده و کم برخوردار و محلاتی فاقد حس تعلق ساکنان و نبود نظارت‌های هنجاری هستند، گفت: استان اصفهان 44 محله حاشیه نشین دارد که 20 محله در کلانشهر اصفهان واقع است.

محبوبی با بیان اینکه مطالعه جامعه شناختی در ایران بدون توجه به مقوله دین اعتبار ندارد، ادامه داد: با وجود نهادهای عریض و طویل فرهنگی در کشورمان پس از انقلاب، تاکنون هیچ یک نتوانسته‌اند حتی یک فضیلت اخلاقی را در بین مردم نهادینه کنند.

وی، راهکار اساسی کاهش معضلات اجتماعی را برپایی و استفاده از ظرفیت دفاتر تسهیل‌گری و توسعه محلی دانست و افزود: این مراکز نباید دولتی باشند بلکه با محوریت مدیریت شهری و شهرداری و استفاده از سازمان‌های مردم نهاد و حمایت استانداری، مباحث شناسایی مشکلات، آموزش و فرهنگ‌سازی را دنبال کنند.

معاون سازمان امور اجتماعی وزارت کشور ادامه داد: محیط زندگی ما باید بطور دائم رصد شود و شناخت مولفه‌های تاثیرگذار و تاثیربخش شناخته و بر مبنای آن برنامه‌ریزی شود.

به گفته محبوبی هنر، ابزاری مناسب برای کاهش و جلوگیری از وقوع پدیده های اجتماعی به شمار می‌رود و در این راستا باید از جامعه نخبگان بخوبی بهره برد.

کارگروه سلامت اجتماعی با حضور استاندار، جمعی از مدیران و نمایندگان دستگاه‌های اجتماعی فرهنگی و سلامت استان اصفهان در محل استانداری اصفهان با بررسی نقش هنر در کاهش آسیب‌ها و چگونگی پیشبرد افزایش و بهبود اهداف دفاتر تسهیلگری توسعه محلی برگزار شد.

پس از این نشست، چهار دفتر تسهیل‌گری و توسعه محلی در کلانشهر اصفهان و یک دفتر در کاشان افتتاح شد.

بیش از 120 دفتر تسهیل‌گری تاکنون در کشور راه‌اندازی شده که هر یک از این دفترها با مسوولیت‌های مدیرعامل، مدیر دفتر، کارشناسان اقتصادی، مددکاری، روانشناسی، حقوق و شهرسازی بسته به نوع محله‌ها در حال فعالیت هستند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها