کد خبر: 373942
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۲ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

محمدحسین قربانی، ‌نایب‌رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

قانون هوای پاک یکی از بهترین و جامع‌ترین قوانین مجلس دهم است/ دولت تحقق نیافتن بودجه را دلیل اجرایی نشدن قانون هوای پاک می‌داند/ ناهماهنگی بین‌دستگاهی مهم‌ترین عامل اجرا نشدن این قانون است/ با تدابیر ویژه بسیاری از مسائل و مشکلات آلودگی هوا حل می‌شود

محمدحسین قربانی، ‌نایب‌رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تاکید بر اینکه قانون هوای پاک یکی از بهترین قوانین مصوب مجلس دهم است که به دلایلی از سوی دولت اجرا نشده گفت: دولت تحقق نیافتن بودجه لازم را دلیل اجرایی نشدن قانون هوای پاک می‌داند، در حالی که ناهماهنگی بین‌دستگاهی عامل مهم‌تری است.

قانون هوای پاک یکی از بهترین و جامع‌ترین قوانین مجلس دهم است/ دولت تحقق نیافتن بودجه را دلیل اجرایی نشدن قانون هوای پاک می‌داند/ ناهماهنگی بین‌دستگاهی مهم‌ترین عامل اجرا نشدن این قانون است/ با تدابیر ویژه بسیاری از مسائل و مشکلات آلودگی هوا حل می‌شود
کد خبر: 373942
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۲ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ طبق «قانون هوای پاک»، بیش از 20 دستگاه مسئول اجرای این قانون هستند؛ قانونی که باید باعث کاهش آلودگی هوا و زمینه‌ساز تامین هوای پاک برای شهروندان شود.

گفتنی است قانون هوای پاک سال 96 در مجلس به تصویب رسید و مرداد همان سال برای اجرا به دولت ابلاغ شد. ولی بعد از گذشت 2 سال همچنان بلاتکلیف و بدون ردیف بودجه معطل اجرا ست. البته برخی عدم مدیریت و برخی ناهماهنگی دستگاه‌ها را دلیل اجرا نشدن قانون هوای پاک می‌دانند.

محمدحسین قربانی، ‌نایب‌رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین ، درباره قانون هوای پاک که سال 96 در مجلس دهم تصویب و به دولت ابلاغ شد ولی با وجود آلودگی هوا هنوز اجرا نشده است گفت: یکی از قوانین بسیار جامع و کاملی که در مجلس دهم تصویب شد و می‌تواند از افتخارات مجلس دهم به حساب بیاید همین قانون هوای پاک است.

نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: قانون هوای پاک با تکیه بر کار کارشناسی، استفاده از نظر اساتید دانشگاهی و متخصصان خبره در مجلس تصویب شد.

قانون هوای پاک از قوانینی است که با وجود جامعیت هنوز اجرا نشده

این نماینده پزشک مردم آستانه اشرفیه در مجلس تاکید کرد: قانون هوای پاک که مثل بسیاری از قوانین دیگر از جمله همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، قانون جامع حمایت از معلولان، قانون جامع حمایت از ایثارگران و... به تصویب مجلس رسید از جمله قوانینی است که با وجود جامعیت قانون به مرحله اجرا نرسیده است.

قربانی یکی از دلایل پررنگ دولت در اجرا نشدن قانون هوای پاک را کسری بودجه برشمرد و گفت: دولت یکی از عمده دلایل خود در اجرا نشدن این قانون را کمبود منابع مالی و تحقق نیافتن منابع مالی اعلام کرده است.

نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: با اینکه شاید نبود منابع مالی هم در این باره موثر باشد، ولی با تدابیر ویژه بسیاری از مسائل و مشکلات مربوط به آلودگی هوا حل خواهد شد و تنها مستلزم هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی کشور است.

قربانی ادامه داد: با وجود اینکه شهرداری اعلام کرده منابع مورد نیاز برخی حوزه‌ها را دولت باید پرداخت کند، ولی دولت این منابع را تامین نکرده است.

ناهماهنگی دستگاههای مسئول باعث شده تا درتولید خودروهای استاندارد به موفقیت نرسیم

نایب‌رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس توضیح داد: ناهماهنگی بین‌دستگاهی میان وزارت صنعت، معدن و تجارت، و سازمان محیط‌زیست و برخی دستگاه‌های مربوطه که باید در این باره همکاری لازم داشته باشند باعث شده تا نتوانیم در تولید خودروهای استاندارد که سوخت استانداردی داشته باشند به موفقیت برسیم.

این عضو هیات‌رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار کرد: دولت می‌گوید بنزین مصرفی خودروهای تهران یورو4 است، ولی همین ورود ماشین‌های دیزلی و موتورسیکلت‌هایی که استاندارد نیستند مزید بر علت آلودگی هوای تهران است. موتورهای غیراستانداردی که مجوز تولیدش را همین وزارت صنعت و معدن صادر می‌کند.

او همچنین افزود: عدم کنترل کیفی و خروجی صافی‌های کارخانجات متعددی که در حوزه تهران بزرگ قرار دارند از جمله معضلات عمده تهران هستند.

ساخت‌وسازهای بی‌رویه تهران باعث افزایش آلودگی هواست

قربانی همچنین به دلایل دیگر افزایش آلودگی هوای تهران اشاره کرد و گفت: ساخت‌وسازهای بی‌رویه در تهران باعث افزایش آلودگی هوا شده که کاهش آن عزم ملی می‌طلبد.

نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: به عنوان یک پزشک و در جایگاه حقوقی نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقدم ناهنجاری آلودگی هوای تهران امروز سلامت جامعه و ریه افراد را هدف قرار داده است و فردا آلاینده‌ها و ذرات معلق در هوا هزینه‌های هنگفتی را به کشور تحمیل خواهد کرد.

برای حل مشکل بودجه قانون هوای پاک، دولت باید به مجلس پیشنهاد بدهد

این نماینده پزشک مردم آستانه اشرفیه در خانه ملت،افزود: حل مشکل بودجه قانون هوای پاک با مجلس نیست و دولت برای برون‌رفت از این شرایط باید پیشنهاد بدهد و مجلس آمادگی دارد در کمیسیون تلفیق بودجه پیشنهادهای دولت را مورد بررسی قرار دهد و در صورت امکان این مشکل بودجه را رفع کند.

نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: در زمینه تدوین بودجه آنچه مورد توجه است اینکه دولت یا دستگاه‌های مربوطه از طریق وزارت صنعت، معاونت رئیس‌جمهوری، سازمان محیط‌زیست و برخی دستگاه‌های مرتبط با شهرداری‌ها می‌توانند به واسطه شورای عالی استان‌ها پیشنهادهای خودشان را ارائه دهند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها