کد خبر: 373958
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۰ ۱۹:۲۲:۰۲
| |

جهانبخش محبی‌نیا، نماینده میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مجلس:

مجلس یازدهم بستری برای فتح پاستور است/ نیروهای اصیل انقلابی قبل از بیانات رهبری می‌خواستند به تجمعات اعتراضی بپیوندند/ فقط کشورهای همسایه در هیأت رئیسه سهم ندارند!

نماینده میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مجلس گفت: مجمع تشخیص مصلحت جایگاهش در قانون اساسی مشخص است؛ بروند هرچقدر می‌خواهند به حضرت آقا مشورت دهند اما در امر قانون‌گذاری دخالت نکنند. گاهی بین مجلس و شورای نگهبان یک امری لباس وحدت نمی‌پوشد، برای این کار مشورت داده می‌شود اما اینکه بیایند ذره‌بین بردارند و بگویند من می‌خواهم نظارت کنم این حق را ندارند، این کار تجاور و تعدی به قانون اساسی است.

مجلس یازدهم بستری برای فتح پاستور است/ نیروهای اصیل انقلابی قبل از بیانات رهبری می‌خواستند به تجمعات اعتراضی بپیوندند/ فقط کشورهای همسایه در هیأت رئیسه سهم ندارند!
کد خبر: 373958
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۰ ۱۹:۲۲:۰۲

اعتمادآنلاین| جهانبخش محبی‌نیا نماینده‌ای که در ادوار مجلس وکیل مردم در خانه ملت بوده است، اعتقاد دارد پارلمان یازدهم بستری برای فتح ساختمان پاستور در دوره سیزدهم خواهد بود اما در سال دوم ریاست جمهوری سیزدهم کشور دچار سردرگمی خواهد شد.

بخشی از متن مصاحبه محبی‌نیا را در ذیل می‌خوانید:

مجلس یازدهم بستری برای فتح پاستور خواهد بود/ سال دوم ریاست‌جمهوری سیزدهم امور اجرایی کشور قفل خواهد شد

*تعداد زیادی از ناظران سیاسی مجلس فعلی را ناکارآمد می‌دانند. آیا تشکیل نهادهای موازی مقابل مجلس دهم عادی بود؟ عده‌ای بیان می‌کنند جریانی خاص از ابتدای مجلس دهم به دلیل آن‌که اصلاح‌طلبان وارد میدان شدند چوب لای چرخ نمایندگان گذاشت تا نشان دهد هر زمان که جریان اصلاحات پایش به پارلمان رسید، خانه ملت از کارآیی افتاده است ، این فرض را چقدر درست می‌دانید؟

هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد، پارلمان بعدی هم آنطور که در بوق و کرنا کرده‌اند کارآیی نخواهد داشت اما بر این اعتقادم که مجلس یازدهم بستری برای فتح پاستور خواهد بود، زیرا همان طور که گفتید سمت و سو هم همین را نشان می‌دهد.

اما جریانی که امروز چوب لای چرخ مجلس دهم می‌گذارد تا خودش وارد مجلس شود باید بداند سال دوم پاستور برخاسته از پارلمان یازدهم برای ما یک آشفتگی در حوزه کارآمدی به وجود خواهد آورد و امور اجرایی کشور قفل خواهد شد.

یکی از آفت‌های بزرگی که در جمهوری اسلامی وجود دارد تمامیت‌طلبی در همه جریان‌های سیاسی اعم اصلاح‌طلبان و اصولگرایان است. اصولگرایان در زمان احمدی‌نژاد یک کاسه شدند تمام مملکت را در دستشان گرفتند، به کجا رسیدند؟ یا در مقطعی اصلاح‌طلبان با سرمداری آقای خاتمی مجلس ششم را به وجود آوردند که مولود دولت اصلاحات بود؛ اما جالب است بدانید ایشان گفتند مجلس پنجم که مخالف من بود همراهی بهتری داشت تا مجلس ششم.

نیروهای اصیل انقلابی می‌خواستند به تجمعات اعتراضی بپیوندند

*شما می‌گویید ناکارآمدی مجلس را فقط در قضیه استیضاح نبینیم، در بحث بنزین و بعد از اتفاقات رخ داده هیأت رئیسه اعلام کرد در هفته‌ای که باید تعطیل باشد جلسه فوق‌العاده می‌گذارد تا آن‌چه اتفاق افتاد بررسی کند اما عملا مشاهده شد فقط یک ساعت از جلسه‌ برای واکاوی بحران بنزین به این مطلب اختصاص داده شد و مابقی ساعات و روزها دستورات عادی پیگیری شد.

در بحث افزایش قیمت بنزین نمایندگان مجلس گارد سختی درباره تصمیم سران قوا گرفتند. ما گرفتار حاشیه، قشر و سطح شدیم و حواس‌مان به آنچه اتفاق افتاد، نبود. نکته اینجاست نباید می‌گذاشتیم از اول طرحی اجرایی می‌شد، اما حالا که مطرح شده بخشی از کشور درگیرش است ما هم رجزخوانی را شروع کرده بودیم، جنگ و دعوایی به پا شد، طرح‌های سه فوریتی و دو فوریتی از سوی نماینده‌ها می‌آمد! باور کنید نیروهای اصیل انقلابی به من زنگ زدند و گفتند می‌خواهیم وارد راهپیمایی‌های اعتراضی که صورت می‌گیرد شویم! گفتم نه دیگر شما این کار را نکنید.

تا این‌که صلاحدید مقام معظم رهبری در جلسه غیرعلنی مطرح شد. صحبت‌های ایشان در درس خارج از فقه را برای ما گذاشتند آقای شمخانی هم توضیحاتی دادند؛ دست آخر به این نتیجه رسیدیم که اگر وارد متنش شویم شاید چیزی باقی نماند.

حق را به مقام معظم رهبری بدهیم، مجلس و دولت گرفتار حاشیه بودند و حواسشان نبود که این شوک یک اختلال در جامعه به وجود آورده است که اگر بخواهد رها شود مصیبت درست می‌شود.


پس از این‌که به تصمیم سران قوا تمکین کردیم به چند وزیر هم گوشزد شد، باید بیشتر از سال‌های قبل به فکر معیشت مردم باشیم و سفره‌های مردم را تامین کنیم.

انتقاد به هیأت رئیسه را می‌پذیرم/ فقط از کشورهای همسایه در هیأت رئیسه سهم ندارند

* یکی از انتقادهایی که به مجلس دهم می‌شود، جایگاه هیأت رئیسه است که خودش باعث ناکارآمدی در بسیاری از موارد شده است.

انتقاد به هیأت رئیسه را می‌پذیرم، واقعا شکست‌آمیز انتخاب شده است. دو نفر امیدی، دو نفر پایداری یک نفر مستقل، فقط از کشورهای همسایه در هیأت رئیسه سهم ندارند. درست است در هیأت رئیسه شخصیت‌های موثری وجود دارد اما قوی نیستند زیرا بینشان هماهنگی وجود ندارد و رقابت منفی است.

در بعضی از مواقع ما به آرایش سیاسی و نحوه تعامل بین قوا نگاه مدرنی نداریم. مثل این است که همسایه شما بگوید می‌خواهد شیشه شما را بشکند شما هم لج کنید بگویید بشکن، مشخص است که آخر کار به دعوا می‌کشد اما اگر با آن همسایه صحبت کنید مشخص می‌شود که برای چه با شما بد شده است و قصد ضرر زدن دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها