گذر یک سال میلادی بر اقتصاد ایران؛

دستاوردهای اقتصادی ایران در سال 2019/ پیش بینی رشد مثبت اقتصاد ایران در سال 2020 توسط بانک جهانی

یک سال میلادی دیگر از اقتصاد کشور‌ها از جمله ایران گذشت و این روز‌ها کشور‌ها به تماشای دستاورد‌های اقتصادی خود نشسته اند.

دستاوردهای اقتصادی ایران در سال 2019/ پیش بینی رشد مثبت اقتصاد ایران در سال 2020 توسط بانک جهانی
کد خبر: 374025
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۱ ۰۹:۵۲:۲۵

اعتمادآنلاین| سال 2020 ساعاتی است که آغاز شده و مسیر یک حرکت نو و جدید در دنیای اقتصاد بین کشور‌ها را باز کرده است.

سالی که گذشت بازارهایش علاوه بر مشکلات متعدد اقتصادی، رونق تولید را هم در برخی موارد به همراه داشت. رشد نقدینگی؛ افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم نیز متاسفانه از وجهت منفی این رشد‌ها بود.

ابتدا به عملکرد بازار طلا در سال 2019 در ایران می‌پردازیم، بازاری بسیاری مهم و البته جذاب و پرنوری که اهمیت قابل توجهی در خانوار‌ها و هم در سبد خرید و فروش دارد.

در آخرین روز معاملاتی سال 2019 قیمت طلا به 1521.85 دلار در هر اونس رسیده که بالاترین رقم در بیش از سه ماه گذشته است و در مسیر ثبت، بهترین عملکرد سالیانه در 9 سال گذشته قرار دارد.


رشد 12 درصدی نرخ جهانی طلا در سال 2020


رسول شریفی کارشناس اقتصادی و تحلیلگر بازار جهانی طلا در گفت وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، دستاورد بازار طلا در سال 2019 را پر سود، اما پرنوسان خواند و گفت: اطمینان خرید و فروش طلا و سود بهتر از سودآوری ارز، منجر شد تا تقاضای خرید طلا از عرضه آن بیشتر شود و همین تقاضای بالا نرخ هر اونس طلا را در پایان سال به رقم یک هزار و 600 دلار رساند.

او افزود: در آخرین روز معاملاتی بازار جهانی طلا در 2019، هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با 6.69 دلار افزایش 1521.85 دلار فروخته شد که بالاترین رقم از 25 سپتامبر به شمار می‌رود. این درحالی است که طلا ابتدای سال نرخ پایین تری را تجربه کرده بود.

افشین نوابی، تحلیلگر بازار نیز در رابطه با شرایط روانی بازار طلا گفت: در اقتصاد جهانی هنوز بلاتکلیفی‌های بی شماری وجود دارد که در حال ورود به سال 2020 مشاهده می شود، ما نمی‌دانیم که جنگ تجاری امریکا و چین به کجا می‌کشد، تنش‌ها در اطراف موضوع ایران نیز کمک‌کننده نیست.

وی افزود: من فکر می‌کنم که اگر نرخ و عرضه طلا در سال 2020 تقویت شود تمامی سوال‌ها در مورد بلاتکلیفی‌ها جوابی بیابند. چرا که سرمایه‌گذاران به طلا به عنوان منبع امن سرمایه‌گذاری نگاه می‌کنند تا به دلار.

سرمایه‌گذاران امسال به علت بلاتکلیفی‌های ژئوپلتیکی از جمله جنگ تجاری آمریکا و چین، تنش‌های خاورمیانه و اعتراضات در هنگ‌کنگ، به طلا بیشتر علاقه داشتند.

طلا همچنین به علت کاهش نرخ بهره بانک‌های مرکزی بزرگ در جهان از جمله فدرال رزرو تقویت شد. این بانک 3 بار در سال 2019 نرخ بهره بانکی آمریکا را کاهش داد.


صعود نرخ دلار منجر به اختلال در روند قیمت گذاری‌ها


اما ناگفته نماند تلاطمات بازار ارز بیش از هر یک از بازار‌ها مهم هست؛ چرا که بزرگترین پایه تعیین قیمت تمام شده کالاهاست. همین دلار و یورو هستند که بیشترین سهم افزایش قیمت در اقلام اساسی را دارا هستند.


محمد شاهولی، کارشناس اقتصادی و یکی از رئیس اندیشکده‌های دانشگاه محقق اردبیلی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: سال گذشته بازار ارز کم نوسان تر از سالهای قبل مدیربت شد که البته بعضا در برهه هایب از زمان افزایش نرخ به صورت شوک هم مشاهده ولی کنترل آن در ایران به سرعت انجام می شد.

او گفت: شنیده ها درخصوص وضعیت بانک ها در دنیا این است که در ورود به سال 2020 تورم بالایی رخ خواهد داد و همین امر شرایط مساعدی برای طلا ایجاد خواهد کرد. رکود برای سال آینده پیش‌بینی نمی‌شود ولی فعالیت های اقتصادی در نیمه اول سال آینده میلادی کمی خواب آلوده تر از سایر مواقع پیش بینی می شود.ایران در آغاز سال 2020 در جوی انتخاباتی قرار می گیرد و شاید بازارهایش به طور کاملا محسوس، درگیر بار روانی سیاست ها شود.

وی افزود: چه بسا تحریم ها علیه ایران ، ماجراهای جنگ تعرفه ها و همچنین تهدیدهای آمریکا و کره شمالی همه و همه دست به دست هم دادند تا سودجویان در بازارهای جهانی منجر به ایجاد اختلال در بازار ارز شده و نرخ ارزها را افزایش دهند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: افزایش نرخ ارز منجر به رشد قیمت طلا و سودآوری شرکت های بورسی شد. یک رشد منفی و یک رشد مثبت ثمره این افزایش نرخ ارز بود که متاسفانه به علت سوق جامعه به سمت کسب و کارهای غیرمولد، رشد منفی آن منجر به ایجاد ضرر در عموم ملت شد.

شاهولی بیان کرد: درخصوص نرخ جهانی طلا معتقدم ابتدای سال 2020، جهش 12 درصدی رخ خواهد داد و هر اونس جهانی طلا به یک هزار و 650 دلار به فروش خواهد رسید.

این کارشناس اقتصادی به تاثیر تعاملات تجاری ایران، چین، هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس بر بهبود اوضاع کشور اشاره کرد و گفت: امسال مسافرت های خوبی توسط تیم اقتصادی دولت انجام شد که یکی از آن ها سفر هیئت اقتصادی ایران به چین و دیگری سفر رئیس جمهور به ژاپن و مالزی بود.

او تاکید کرد: سفری که شاید در پساپرده دستاوردهای بسیار خوبی را برای ایران تحریم شده داشته باشد.

شاهولی به بازارهای نفت و بورس هم گریزی زده و گفت: دخالت جنبش های سیاسی در تعیین روند بازار سرمایه و نفت به وفور دیده می شود. مواردی که بعضا با یک اظهار نظر مقامات سیاسی بورس را به قعر شاخص ها و یا بالعکس به قله جا به جا می کند.

وی افزود: بازار نفت و مشتقات آن سال خوبی را سپری نکردند و با توجه به ماجرا آرامکو و تحریم نفتی ایران پر تلاطم ترین بازار را تجربه کردند. هم اکنون با توجه به استفاده فصلی هر بشکه نفت در بازار جهانی 67 دلار معامله می شود که پیش بینی شده با اتمام فصل سرمایه این نرخ سقوط کرده و به رقم هر بشکه 58 دلار نیز برسد.



بورس ایران پر مخاطب ترین بورس در سال 2019 / سال نو میلادی شاهد ارتقا سواد عمومی بازار سرمایه است


یکی از پرمخاطب ترین و شاید در بین تمام سرمایه گذاری های سال 2019 پرسودترین بازار، بورس ایران بود که طی گزارش جهانی در بازه هایی از زمان به عنوان پربیننده ترین بورس جهان نیز شناسایی شد.

حامد ستاک، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تحولات هفته های گذشته بازار سرمایه، اظهار کرد: بازار سرمایه شرایط رونقی خود را طی می‌کند و روند خوبی را برای سرمایه گذاران بلند مدت و میان مدت فراهم کرده است.

او ادامه داد: در هفته‌ای که گذشت مهم‌ترین شاخص مثبت که روی خوشی به بازار نشان داد؛ افزایش حجم معاملات خرد این بازار بود و این حجم نشان دهنده حرکت نقدینگی‌های سرگردان در قالب سرمایه گذاری‌های خرد به سمت بازار سرمایه است. معتقدم به دنبال این نقدینگی دانش و مهارت فعالیت در بورس افزایش پیدا خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه از افزایش تعداد سرمایه گذاران بورسی در هفته‌های آینده، بیان کرد: افزایش تعداد سرمایه گذاران منجر به رشد سواد و دانش مبتدیان این حوزه است. البته در هفته گذشته سوای بازار ارز و طلا بازار‌های موازی دیگر رونقی نداشته اند.

ستاک توضیح داد: در هفته آینده بورس تهران احتمال آغاز یک هفته با روند پر حجم را تجربه خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که آیا بازار سرمایه در آستانه سال نو میلادی دچار تحول متفاوتی خواهد شد؟ گفت: سال نو میلادی تاثیر چندانی به بازار سرمایه نخواهد داشت و مهم‌ترین عامل موثر بر بورس، نرخ بهره و نرخ بدون ریسک بازار سرمایه است.

ستاک در پایان گفت: عواملی دیگری نظیر رکود در بازار‌های موازی و همچنین در برخی موارد تغییر نرخ ارز نیز بر بازار سرمایه و رشد و افول آن تاثیر گذارند. نرخ ارز در صورتی تاثیر بسزایی در بازار سرمایه خواهد که تعداد شرکت‌های با سرمایه ارزی بیش از تعداد سرمایه گذاران ریالی باشد. در این صورت با افزایش نرخ ارز بازار بورس رشد خواهد کرد.


سال میلادی 2020 چشم انداز مهم کشورهای مهم دنیا


هرچند که ایران در ابتدای سال 2019 روی خوشی از اقتصاد جهان و تاثیر آن در منابعش را ندید اما در ادامه مسیر کنترل منابع و مصارف خود را به خوبی انجام داد، اصلاح نرخ بنزین، کنترل بازار ارز و افزایش صادرات غیر نفتی از این دست اقدامات است که چشم انداز روشنی را برای ایران ترسیم کرده است.

ناگفته نماند که بانک جهانی پس از دوره های مختلف، تراز تجاری ایران را مثبت و رشد اقتصادی ایران در سال 2020 را رشدی مثبت ارزیابی می کند، این بانک تاب آوری اقتصاد ایران را بالا و راهکارهای برون رفت ایران از تنگناهای اقتصادی را مناسب گزارش می دهد. حال باید دید که شرایط در اقتصاد جهانی تا چه حد ایران را برای دستیابی اهداف جهانی اش همراهی می کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها