کد خبر: 374087
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۱ ۱۱:۴۲:۴۶
| |

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران:

FATF را نمی‌توان مثل تحریم دور زد

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه فهرست سیاه FATF شوخی‌بردار نیست و مانند تحریم نمی‌توان آن را دور زد، گفت: در صورت بازگشت به این فهرست حساب بسیاری از شرکت‌های ایرانی که خارج از کشور ثبت شده‌اند، بسته خواهد شد.

FATF را نمی‌توان مثل تحریم دور زد
کد خبر: 374087
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۱ ۱۱:۴۲:۴۶

اعتمادآنلاین| «افشین کلاهی» با بیان اینکه در صورت نپیوستن به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) فشارها مضاعف می‌شود، افزود: FATF ساز و کار مالی است که نه برای ایرانیان بلکه برای طرفین خارجی شرکت‌های ایرانی محدودیت ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: شاید اکنون ارتباطات مالی به روش‌های مختلف انجام شود و جرم به حساب نیاید، اما اگر در لیست سیاه قرار بگیرم هر تراکنشی که یک طرف آن ایرانی است از دید مسوولان بانک می‌تواند جرم انگاشته شود و مشکوک به حمایت از تروریسم و پولشویی باشد. در آن صورت دیگر هیچ کس تمایل ندارد با ایران تبادل مالی انجام دهد.

کلاهی با تاکید بر اینکه بین تحریم و قرار گرفتن در لیست سیاه تفاوت وجود دارد، تصریح کرد: فهرست سیاه FATF شوخی‌بردار نیست و مانند تحریم نمی‌توان آن را دور زد. اکنون در شرایط تحریم هنوز بسیاری از شرکت‌ها با طرفین ایرانی مشغول فعالیت هستند، چرا که تحریم آمریکا برایشان مهم نیست و می‌توانند مشکلاتشان را به صورت دیگری حل کنند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: در صورت بازگشت به لیست سیاه، تمام تراکنش‌ها می‌تواند جرم انگاشته شود و مشکوک به جرم باشد. همچنین ممکن است حساب بسیاری از شرکت‌های ایرانی که خارج از کشور ثبت شده‌اند، بسته شود.

وی تصریح کرد: ممکن است اکنون برخی بانک‌ها با مشتریان ایرانی تبادل داشته باشند اما اگر به لیست سیاه بپیوندیم، بانک‌ها از ترس اینکه مشکلی برایشان پیش نیاید حساب‌های ایرانی را می‌بنند و ممکن است برای یک تراکنش پنج هزار دلاری با ایران تحت تعقیب قضایی قرار گیرند.

کلاهی با تاکید بر اینکه در صورت تصویب FATF قرار نیست گشایشی حاصل شود، گفت: با تصویب این لایحه سعی می‌کنیم جلوی بدتر شدن اوضاع را بگیریم؛ چرا که در آن صورت دیگر هیچ راه دور زدن و تعاملی باقی نمی‌ماند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها