کد خبر: 374133
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۸ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

کیمیا یزدیان، عضو تیم بسکتبال ۳نفره دانشگاه آزاد، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» از عکس سال فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی می‌گوید:

تلاش‌هایمان باعث شد دیده شویم/ در عکسی که جهانی شده شادی عمیق و واقعی وجود دارد/ برای مدال برنز هیچ پاداشی نگرفتیم/ بسکتبال زنان باید حمایت شود

کیمیا یزدیان گفت: به نظر من همدلی‌ای که در تیم وجود داشت و تلاش‌های ما باعث شد دیده شویم. ما نشان دادیم چیزی از کشورهای دیگر کم نداریم. فقط امکانات نداریم و موقعیت برایمان فراهم نبوده است. ما حتی کورت 3 به 3 نداریم که در آن تمرین کنیم.

تلاش‌هایمان باعث شد دیده شویم/ در عکسی که جهانی شده شادی عمیق و واقعی وجود دارد/ برای مدال برنز هیچ پاداشی نگرفتیم/ بسکتبال زنان باید حمایت شود
کد خبر: 374133
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۸ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ منیژه موذن - تصویر چهره خندان دختران بسکتبالیست تیم دانشگاه آزاد در مسابقات دانشجویان جهان عکس سال فدراسیون جهانی ورزش‌های دانشگاهی شده است. انتخاب این عکس بدان معناست که تصویر شادی عمیق زنانی که 40 سال امکان حضور در تورنمنت‌های بین‌المللی را نداشتند حالا تصویر برگزیده سال است؛ یعنی تلاش زنان بسکتبالیست ایرانی با وجود همه محدودیت‌ها و کمبود امکانات به رسمیت شناخته شده است.

تیم بسکتبال سه‌نفره زنان دانشگاه آزاد در مسابقات دانشجویان جهان در آبان‌ماه به مدال برنز رسید. این اولین مدال جهانی است که توسط زنان بسکتبالیست ایران در یک رویداد بین‌المللی به دست می‌آید.

اما پشت لبخندی که حالا جهانی شده چه داستان‌هایی نهفته است؟

کیمیا یزدیان، عضو تیم بسکتبال سه‌نفره دانشگاه آزاد و یکی از کسانی که در این عکس حضور دارد، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین از شرایط تیم بسکتبال سه‌نفره دانشگاه آزاد و قصه پشت این عکس می‌گوید.

***

*عکس شادی تیم سه‌نفره دانشگاه آزاد در صفحه اینستاگرام فدراسیون جهانی ورزش‌های دانشگاهی به عنوان عکس سال انتخاب شده. از آن بازی به ما بگویید.

همان‌طور که اطلاع دارید، سطح برگزاری مسابقات در ورزش‌های دانشگاهی کمی سبک‌تر از دیگر ورزش‌هاست، اما در مورد بسکتبال قضیه متفاوت است چون این رشته از ابتدا ورزش دانشگاهی بوده است. سطح این بازی‌ها هم بسیار بالاتر از رشته‌های انفرادی در بازی‌های دانشجویی بود. ما برای آمادگی در این رقابت‌ها تلاش زیادی کردیم و در اردوهای مختلفی شرکت داشتیم. خوشبختانه توانستیم در مسابقات آسیایی تایوان مقام دوم را کسب کنیم و جواز حضور در مسابقات جهانی فیزو را بگیریم.

عکاسان شادی واقعی و عمیق ما را ثبت کردند

*چیزی که در این عکس خیلی مشخص است شادی چهره بچه‌هاست. دلیل این شادی چه بود؟

اوکراین جزو قوی‌ترین تیم‌های حاضر در بازی‌های دانشگاهی بود. اگر در بازی با اوکراین می‌بردیم جزو چهار تیم قرار می‌گرفتیم و اگر می‌باختیم، حذف می‌شدیم. به همین دلیل برد در این بازی خیلی مهم بود. در واقع خوشحالی واقعی و عمیقی بود که عکاسان هم توانستند آن را ثبت کنند.

*فکر می کنید به چه دلیلی فدراسیون جهانی ورزش‌های دانشگاهی به موفقیت تیم دانشگاه آزاد واکنش نشان داده است؟

به نظر من همدلی‌ای که در تیم وجود داشت و تلاش‌های ما باعث شد دیده شویم. ما نشان دادیم چیزی از کشورهای دیگر کم نداریم. فقط امکانات نداریم و موقعیت برایمان فراهم نبوده است. ما حتی کورت 3 به 3 نداریم که در آن تمرین کنیم. اینجا در سالن تمرین می‌کنیم و در مسابقات برون‌مرزی می‌بینیم که زمین اصلاً یک شکل دیگر است! این امکانات باید به ما داده شود. وقتی در شرایطی که هیچ امکاناتی نداریم توانستیم کسب مقام کنیم، قطعاً در شرایط مناسب می‌توانیم عملکرد بهتری داشته باشیم.

مسئولان باید بیشتر به بسکتبال اهمیت دهند

*در آغاز سال 2020 هستیم. آیا اردویی برای سال جدید یا برنامه اعزام به تورنمنت بین‌المللی دارید؟

بستگی به فدراسیون بسکتبال دارد. مسئولان باید بیشتر به بسکتبال اهمیت دهند. ما 2 بازی در اسفندماه داریم که یک بازی با مجارستان است. مسابقات 5 به 5 فعلاً اعزام ندارد و خبری از این مسابقات نیست. قبلاً اردو داشتیم اما فقط به مسابقات غرب آسیا اعزام شدیم. همان‌طور که می‌دانید بسکتبال پایه و اصلی 5 به 5 است. در حال حاضر فقط در سوپرلیگ مسابقات را همچنان برگزار می‌کنیم تا بدن‌هایمان آماده باشد.

*فکر می‌کنید برای ادامه روند موفقیت، بسکتبال زنان به چه امکاناتی نیاز دارد؟

به نظر من قبل از هر چیز باید حمایت مالی شویم. بازیکنان تیم ملی به نظر من باید حقوق دریافت کنند. من از این بابت خیلی ناراحتم که وقتی برای بازی‌های دانشجویی اعزام شدیم حتی پول توجیبی به ما ندادند. حتی پولی را که همیشه به ما می‌دادند این بار ندادند و خب شاید یکی از بچه‌ها مشکلی برایش پیش می‌آمد؛ مثلاً نیاز پیدا می‌کرد یک تاکسی بگیرد. زیر 23 سال و زیر 25 سال هم سن کمی است، اما به این چیزها توجهی نداشتند. همیشه 100 یا 200 دلار به ما می‌دادند، اما این بار هیچ پولی به ما ندادند.

برای مدال برنز هیچ پاداشی نگرفتیم

*آیا پس از کسب مدال برنز به شما پاداش دادند؟

به ما گفتند اگر از دور مقدماتی صعود کنید، پاداش می‌دهیم. در مسابقات آسیایی که دوم شدیم به ما 2 میلیون تومان دادند و در مسابقات جهانی هم فکر می‌کنم یک میلیون تومان دادند که با توجه به این شرایط اقتصادی خیلی پول ناچیزی است. بسکتبال بعد از 40 سال این مقام را آورده و اصلاً کار آسانی هم نبوده است. پاداش زحمات ما این نبود. قرار بود فدراسیون ورزش‌های دانشجویی برای ما پاداش در نظر بگیرد، اما وقتی پیگیری کردیم گفتند هنوز تصویب نشده است. در واقع برای مدال برنز هیچ پاداشی نگرفتیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها