کد خبر: 374219
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۲ ۰۹:۰۹:۰۰
| |

محمدرضا نجفی نماینده مجلس:

قفل جدیدی بر اقتصاد کشور نزنید

یک نماینده مجلس گفت: اگرچه برخی می‌گویند تحریم‌های آمریکا آنقدر سنگین و سخت بوده که عملا تجارت خارجی و تبادلات بانکی ما با بخش‌های مالی و بانکی خارج از کشور را به پایین‌ترین سطح تاریخ دهه‌های اخیر ایران رسانده اما نباید فراموش کرد علیرغم اینکه امروز قفل تحریم‌های ظالمانه آمریکایی اقتصاد ایرانی را با چالش و دشواری‌های مهمی مواجه ساخته، ولی نبایستی بر این قفل، قفل بزرگ دیگری به نام FATF زده شود.

قفل جدیدی بر اقتصاد کشور نزنید
کد خبر: 374219
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۲ ۰۹:۰۹:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدرضا نجفی ، در پاسخ به این سوال که عواقب نپیوستن ایران به FATF چه خواهد بود؟ گفت: این روزها هم‌زمان با نزدیک شدن به زمان پایان مهلت ایران برای تصویب دو لایحه پالرمو و CFT که می‌تواند ما را به لیست کشورهای غیر همکار (لیست سیاه) FATF بازگرداند بار دیگر بحث‌ها بر سر مفید یا غیرمفید بودن تصویب این لوایح بالا گرفته و ظاهرا نهاد تصمیم‌گیر در این حوزه که مجمع تشخیص مصلحت نظام است نیز همچنان عجله‌ای برای گرفتن تصمیم نهایی ندارد.

نماینده مردم تهران در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: نکته‌ای که نباید در این مجال نادیده بماند این است که اگرچه برخی می‌گویند تحریم‌های آمریکا آنقدر سنگین و سخت بوده که عملا تجارت خارجی و تبادلات بانکی ما با بخش‌های مالی و بانکی خارج از کشور را به پایین‌ترین سطح تاریخ دهه‌های اخیر ایران رسانده اما نباید فراموش کرد علیرغم اینکه امروز قفل تحریم‌های ظالمانه آمریکایی اقتصاد ایرانی را با چالش و دشواری‌های مهمی مواجه ساخته، ولی نبایستی بر این قفل، قفل بزرگ دیگری به نام FATF زده شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: برخی دوستان منتقد می گویند آب که از سر گذشت چه یک وجب و چه صد وجب در حالی که چنین مثلی در سبک کشورداری مسئولانه و عاقبت اندیشانه و روابط بین‌المللی آینده نگرانه به هیچ عنوان مصداق ندارد بلکه در سیاست خارجی اصل بر ایجاد یا استفاده از همه فرصت‌ها است، چه فرصت‌های کوچک و به ظاهر کم اهمیت و چه فرصت‌های بزرگ و حیاتی و از آن سو رفع همه تهدیدات کم اثر و پر اثر.

نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بر این اساس معتقدم اگر امروز کوچکترین راه‌ها و فرصت‌هایی برای تبادلات مالی وجود دارد که دارد و یا با دور زدن تحریم‌ها می‌شود راه‌هایی خلق کرد که می‌شود، بر مدار منطق و مصلحت نیست که با قفل محکمی به نام FATF که دیگر مثل تحریم‌های غیرقانونی یک جانبه آمریکا نبوده و محدودیتی جهان‌ شمول و قانونی به شمار می‌رود کار را از این که هست سخت‌تر و پیچیده‌تر کرد.

نجفی اظهار داشت: از طرف دیگر اگر چند صباحی دیگر به هر دلیلی و به هر روشی و در هر شرایطی تحریم‌های آمریکایی لغو شد یا کاهش یافت آن وقت تازه با قفل دومی که خود بر اقتصاد مضیق خود زده‌ایم روبرو می‌شویم و باید برای رفع قفل FATF هم ماه‌ها وقت کشور و اقتصاد را بگیریم کما اینکه پس از برجام هم تازه دوستان متوجه عقب افتادن ایران از ماجرای FATF شدند و پس از شش ماه توانستند وضعیت لیست سیاه ایران را به حالت تعلیق درآورند.

نماینده مردم تهران در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی یادآور شد: هر چند آن زمان گمان می‌شد موضوع 41 توصیه FATF ظرف چند ماه به سرانجام برسد اما دعواهای بی ثمر و همیشگی داخلی که بخش زیادی از آن رنگ و بوی منافع جناحی و کوتاه مدت دارد باعث شد تا این موضوع نیز بیش از سه سال کش پیدا کند و تنها هزینه‌ای بر هزینه‌های هنگفت اقتصاد و سیاست ایران تحمیل شود.

نجفی گفت: حال که کار در دولت و مجلس و حتی شورای نگهبان به پایان رسیده و ریش و قیچی در دست دوستان مجمع تشخیص مصلحت است امیدوارم با مصلحت اندیشی به موقع این مرحله مهم را نیز عبور کنیم و اگر نمی‌توانیم بار بزرگی از دوش مردم شریف ایران عزیز برداریم بار جدیدی برای آن‌ها نسازیم.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها