الجزیره: آیا دستور حمله به «حشد شعبی» ترامپ را دچار دردسر کرده است؟

به عقیده لقاء مکی، تحلیلگر سیاسی و پژوهشگر مرکز مطالعات الجزیره، ایران تا حد زیادی موفق به تحریک ایالات متحده و سوق دادن آن به سمت وارد آوردن ضربه نظامی شدید به حشد شعبی در عراق شد.

الجزیره: آیا دستور حمله به «حشد شعبی» ترامپ را دچار دردسر کرده است؟
کد خبر: 374251
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۲ ۱۰:۲۷:۰۰

اعتمادآنلاین| الجزیره نوشت: به عقیده لقاء مکی، تحلیلگر سیاسی و پژوهشگر مرکز مطالعات الجزیره، ایران تا حد زیادی موفق به تحریک ایالات متحده و سوق دادن آن به سمت وارد آوردن ضربه نظامی شدید به حشد شعبی در عراق شد.

در ادامه این مطلب آمده است: به گفته مکی، حمله ای که باعث عصبانیت دولت آمریکا شد، اولین حمله از این نوع نبود، بلکه این، یازدهمین حمله حشد شعبی محسوب می شود، اما حملات پیشین، تنها با ضررهای مادی همراه می شد.

او می‌افزاید: این بار، حشد شعبی عمدا خسارت‌های انسانی متوجه سربازان آمریکایی کرد، تا این دو هدف را محقق کند: شعله‌ور کردن عراق علیه حضور نیروهای آمریکایی و فشار بر دولت برای بیرون راندن این نیروها، در پی پاسخ شدید آمریکا و حمله به مواضع حشد شعبی. همانطور که برخی گروه‌ها و شبه‌نظامیان عراقی به دولت مهلت داده اند تا آمریکایی‌ها را با مذاکره دیپلماتیک از خاک عراق بیرون کنند؛ در غیر این صورت، این شبه نظامیان با سلاح خود وارد میدان می شوند.

در صورتی که نیروهای آمریکایی از عراق خارج شوند، این یک پیروزی برای ایران محسوب می شود؛ چرا که می تواند هیمنه خود بر عراق و منطقه را باز پس گیرد. اما اگر آمریکا با خروج نیروهایش موافقت نکند، باز هم در دام و نقشه ایران گرفتار شده و به سمت جنگ با عراق می رود. در این حالت هم ایران و پیروان آن برنده اصلی هستند؛ به این دلیل که می توانند به بهانه جنگ، به تظاهرات مردمی پایان داده و خواسته تظاهر کنندگان به فراموشی سپرده می شود.

اما چرا دولت آمریکا در این دام افتاد؟ به عقیده مکی، رئیس جمهور ایالات متحده، خود را در شرایطی دید که به ناچار باید به حمله ای که منجر به کشته شدن یک آمریکایی شده بود، پاسخ می داد، در غیر این صورت، از سوی افکار عمومی در کشورش، متهم به سازش با ایران و بی‌توجهی به مرگ و زندگی هموطنانش می‌شد.

از سوی دیگر، اریک دیوینس، استاد علوم سیاسی دانشگاه رنجرز، معتقد است که ایران قصد دارد ایالات متحده را به جنگ در میدان عراق بکشاند؛ اما ترامپ در این دام نخواهد افتاد و به چند ضربه هوایی به نیروهای نیابتی ایران اکتفا می‌کند.

منبع: انتخاب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها