کد خبر: 374328
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۲ ۱۳:۲۵:۳۰
| |

کاهش بی‌سوادی با استفاده از ظرفیت مدارس آموزش از راه دور

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی گفت: یکی ‎از سیاست‎های این سازمان توسعه کیفی مؤسسات غیردولتی و جلوگیری از توسعه کمی مؤسسات آنهاست و مصمم هستیم با استفاده از ظرفیت مدارس از راه دور، بیسوادی را کاهش دهیم.

کاهش بی‌سوادی با استفاده از ظرفیت مدارس آموزش از راه دور
کد خبر: 374328
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۲ ۱۳:۲۵:۳۰

اعتمادآنلاین| مجتبی زینی‌وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی در همایش مؤسسان مراکز و مدارس غیردولتی استان لرستان که در سالن اجتماعات ناحیه 2 خرم‌آباد برگزار شد، با اشاره به اینکه مشکلات مؤسسات نسبت به گذشته کمتر شده ‎است، اظهار کرد: مخالفان این مدارس ببینند اگر مدارس غیردولتی را تعطیل کنند چه تعداد دانش‌آموز آواره شده و از تحصیل باز می‎مانند.

وی با اشاره به اینکه یکی ‎از سیاست‎های سازمان مدارس غیردولتی، توسعه کیفی و جلوگیری از توسعه کمی مؤسسات غیردولتی است، عنوان کرد: دنبال این هستیم که تعداد دانش‎آموزان تحت پوشش را اضافه کرده و از ظرفیت مدارس غیردولتی استفاده کنیم.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‎های مردمی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برای تک تک مدارس غیردولتی که پایه دوازدهم داشتند کارنامه صادر کردیم هرچه تعداد دانش‎آموزان کمتر می‎شد کیفیت پایین می‎آمد.

زینی‌وند با بیان اینکه وزیر کشور به جد پیگیر مشکلات و معضلات آموزش و پرورش هستند، تصریح کرد: خیلی از موارد ارجاع داده شده به وزیر کشور حل شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه لرستان تنها استانی است که با شهرداری‌ها مشکل داشته و عوارض بر مشاغل از مدارس غیردولتی گرفته می‎شود، ادامه داد: این امر نیز در یکی‎از شهرهای کوچک اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: براساس آیین‎نامه اجرایی و استقرار که به تصویب هیأت دولت رسیده، مدرسه غیردولتی در هر فضایی با کاربری مسکونی و غیرمسکونی می‎تواند فعالیت داشته باشد و براساس ماده 19 تمام تخفیفات مدارس دولتی نیز شامل حال این مدارس می‎شود.

زینی‌وند با اشاره به این‎که ما از نظر ایجاد بسترهای لازم قانونی در مدارس غیردولتی قوی عمل کردیم، اضافه کرد: از نظر قانونی شبهه‎ای بر ساختار ما وارد نیست و پنج سیاست در زمینه کیفیت بخشی اجرا کردیم.

وی ادامه داد: از مؤسسین و مدرسه‎داران انتظار می‎رود در عصری که عصر شکل‎گیری رشته‎ها و علوم دانش‎بنیان است، تعلیم و تربیت را که یکی‎از میدان‎های توسعه سرمایه انسانی است جدی بگیرند.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش پویا، کارآمد و اثربخش از لازمه‎های توسعه هر کشور و تربیت سرمایه انسانی مؤثر است، تصریح کرد: رسالت و نقش‎آفرینی مدارس فقط در راه‎اندازی واحد آموزشی نیست بلکه بسیار گسترده‎تر است.

زینی‌وند با بیان اینکه اگر به این نکته توجه نکنیم نمی‎توانیم به آینده امیدواریم باشیم، اظهار کرد: انتظار مردم از کیفیت آموزشی نسبت به سال‎های گذشته بالاتر رفته است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هدایت‎گری و راهبری اولین وظیفه مؤسسین و مدرسه‎داران است، گفت: این امر یکی‎از مهم‎ترین شاخص‎های مدیریت آموزشی است که باید در این رابطه برنامه‎ریزی و سیاست‎گذاری درست داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه ویژگی دوم این نوع مدارس عمل بر مبنای اصول، علم، عقلانیت و کاربرد تدبیر و آینده‎نگری در مدیریت آموزشی است، عنوان کرد: اگر در مدرسه خود تیم با انگیزه، علمی، کارآمد و متعهد را به کار نگیرید مدرسه شما موفق نخواهد بود؛ ویژگی سوم در پیش گرفتن رویکرد‎های مشارکت جویانه، بهره‌گیری از ظرفیت‎های اولیا و ذهن خلاق دانش‎آموزان و استفاده از ظرفیت شوراهای مدرسه است.

زینی‌وند با اشاره به اینکه اخلاق، گمشده جامعه امروز ماست، تصریح کرد: در وهله چهارم مؤسسان باید منادی اخلاق و معنویت در جامعه باشند، خیلی‎از افراد علم و سواد دارند اما حضورشان در جامعه مثمر نیست عدم اخلاق و معنویت باعث می‎شود علم و سواد به درد افراد جامعه نخورد.

وی با اشاره به اینکه دغدغه ما داشتن نگاهی نو به آموزش در نظام تعلیم و تربیت است، عنوان کرد: مدارس غیردولتی باید پیشران اجرای سند تحول بنیادین باشند؛ مدارس غیردولتی باید بسترهای لازم را برای آموزش الکترونیکی ایجاد کنند و یکی ‎از برنامه‎های ما مهارت‎آموزی و مهارت دوستی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه عرصه رقابت در مدارس غیردولتی عرصه سنگینی خواهد بود و حفظ حرمت معلمان بر همه ما واجب است، گفت: یکی‎از دغدغه‎های ما بحث بیمه است؛ حقوق و مزایا براساس اِشِل وزارت کار است در وزارت کار بندی دارد که دولت بخشی از بیمه همکاران غیردولتی را تأمین کند.

زینی‌وند با اشاره به اینکه آموزش از راه دور در سه حوزه حضوری، نیمه حضوری و غیرحضوری فعالیت دارد عنوان کرد: امیدواریم تا سال 1400، مرکز راه دوری نداشته باشیم که به تجهیزات الکترونیکی مجهز نباشد؛ یکی‎از سیاست‎های سازمان توسعه کیفی و جلوگیری از توسعه کمی مؤسسات غیردولتی است و مصممیم با استفاده از ظرفیت مدارس از راه دور ، بیسوادی را کاهش دهیم.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها