کد خبر: 374360
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۲ ۱۵:۱۳:۲۸
| |

مهدی پازوکی:

مخالفان FATF می‌خواهند یک ترس عمومی از ارتباط با دنیا در دل جامعه شکل دهند

پازوکی نوشت: اگر ما نتوانیم در منطقه و جهان بازار هدف داشته باشیم، تولید و اشتغال‌زایی در تمامی کشور از بین می‌رود. مجمع تشخیص و مخالفان داخلی باید پاسخگوی بیکاران باشد.

مخالفان FATF می‌خواهند یک ترس عمومی از ارتباط با دنیا در دل جامعه شکل دهند
کد خبر: 374360
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۲ ۱۵:۱۳:۲۸

اعتمادآنلاین| در بحث‌های مالی کشور باید تکلیف خود را با سیستم پولی و مالی دنیا مشخص کنیم. باید به این سوال‌ پاسخ دهیم که آیا می‌خواهیم با دنیا تجارت داشته باشیم یا خیر؟ یک راهی داریم این که با دنیا در ارتباط نباشیم و دور ایران سیم خاردار بکشیم و شبیه کشور کره ‌شمالی شویم.

مخالفان پیوستن ایران به FATF باید صراحتا به این سوال‌ها پاسخ دهند. در دنیای کنونی ناگزیریم که با دنیا در ارتباط باشیم اما برای اینکه پول از طریق سیستم بانکی در جهان جابه‌جا شود ما باید قوانین بین‌المللی را پاس بداریم. امروز بالغ بر 180 کشور در جهان عضو همکار FATF و 37 کشور عضو اصلی در گروه اقدام مالی مشترک هستند. تمام کشورهای همسایه ما عضو همکار با FATF هستند اگر می‌خواهیم با دنیا تجارت کنیم باید پایبند به مقررات خاصی باشیم. در ایران یکسری گروه‌ها هستند که در شرایط تحریمی فعلی باعث می‌شوند که ایران به خودتحریمی تن بدهد. همکاری با FATF یک امر ضروری است. ما اکنون توسط بزرگترین قدرت اقتصادی جهان تحت تحریم قرار گرفته‌ایم و حتی اگر FATF را بپذیریم باز هم هیچ بانک آمریکایی با ما کار نخواهد کرد و حتی شرکای نفتی ما حاضر نیستند با ما مراوده کنند.

برخلاف دوستان تندرو وطنی بر این باورم باید از ابزار مذاکره برای دستیابی به حق و حقوق خود در مجامع بین‌المللی استفاده کنیم. اگر ما نتوانیم در منطقه و جهان بازار هدف داشته باشیم، تولید و اشتغال‌زایی یعنی در کشور را نیز نداریم. مجمع تشخیص باید پاسخگوی بیکاران باشد. رئیس جمهوری این سوال را مطرح کرده بود که پیشرفت و آینده کشور در سایه تعامل با دنیاست یا تقابل؟ و به‌درستی خواست که پس از 41 سال به پاسخ روشنی در این زمینه دست پیدا کنیم.

خواهران و برادران مخالفان تندور وطنی باید بگویند وقتی ما خود قربانی تروریسم هستیم و قاچاق قابل توجهی در کشور شکل می‌گیرد، از چه می‌ترسند که با پذیرش FATF مخالفت می‌کنند؟ از افشای کدام اطلاعات ترس دارند؟ متاسفانه این تندروها می‌خواهند بی‌سوادی خود را فریاد بکشند و یا قصد دارند در دل جامعه یک ترس عمومی از ارتباط با دنیا شکل دهند. اکنون مگر ایران فعالیت‌های بین‌المللی خود را از طریق سیستم بانکی پیگیری می‌کند که مخالفان FATF از قطع این فعالیت‌ها نگرانی دارند؟ کاش این افراد حفظ منافع ملی را از دوستان منطقه‌ای خود همانند کسانی که در لبنان هستند یاد می‌گرفتند. رد این لوایح یعنی خودتحریمی برای کشور. علاوه بر تندورهای داخلی باید مجمع تشخیص مصلحت نظام هزینه سکوت و رد احتمالی این لوایح را بپذیرد و آن را بپردازد. اگر ما نتوانیم در منطقه و جهان بازار هدف داشته باشیم، تولید و اشتغال‌زایی در تمامی کشور از بین می‌رود. مجمع تشخیص و مخالفان داخلی باید پاسخگوی بیکاران باشد.

مهدی پازوکی

اقتصاددان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها