معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر:

اخبار و اطلاعات زلزله از رسانه‌های رسمی دریافت شود

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: مردم هنگام زلزله از طریق رسانه‌های رسمی و معتبر، اخبار و اطلاعات موثق و دستورالعمل‌های مربوط به اقدامات اضطراری را کسب کنند.

اخبار و اطلاعات زلزله از رسانه‌های رسمی دریافت شود
کد خبر: 374374
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۲ ۱۶:۰۱:۱۰

اعتمادآنلاین| «حامد سجادی» با بیان اینکه حفظ آرامش و خونسردی، لازمه رویارویی با هر حادثه ای است، گفت: رفتارهای هیجانی و احساسی در زلزله، می تواند منجر به آسیب های جسمی و روانشناختی شود.

وی با اشاره به اینکه مردم در مناطق زلزله زده استان‌های خراسان رضوی و جنوبی باید آماده ‌لرزش‌های بعدی باشند، توضیح داد: ‌این لرزش ها ممکن است آن قدر قوی باشند که به ساختمان‌های بدون استحکام، آسیب وارد کنند. بنابراین همیشه آماده انجام مراحل پناهگیری (روی زانوهای خود بنشینید! سر و گردن خود را با دست و بازوانتان بپوشانید! اگر محل امنی که از قبل معلوم کرده‌اید؛ فاصله زیادی با شما ندارد، در همان حالت نشسته روی زانوها، در حالی که با یک دست از سر و گردن خود محافظت می‌کنید؛ به آن نقطه امن بروید و صبر کنید تا لرزه‌ها تمام شود) باشند.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اضافه کرد: مردم عادی از ‌نزدیک ‌شدن به نواحی آسیب‌دیده دوری کنند مگر آنکه ‌پلیس، مأموران آتش نشانی یا سازمان‌های امدادی به کمک آنها نیاز داشته باشند.

سجادی ادامه داد: مردم مناطق زلزله زده در 2 استان خراسان رضوی و جنوبی، نهایت احتیاط را بعد از وقوع زلزله، برای تمیز کردن ساختمان‌های تخریبی داشته باشند و هرگز سعی نکنند خودشان آوارهای سنگین را جا به جا کنند.

وی یادآور شد: با توجه به زلزله 5.8 ریشتری صبح امروز حوالی سنگان و مرز استان‌های خراسان رضوی و جنوبی و چندین مورد پس‌لرزه ظرف چند ساعت اخیر، این منطقه احتمال اینکه لوله‌های دودکش بخاری و دیگر وسایل گازسوز از دستگاه جدا شده یا فاصله گرفته باشند وجود دارد.

سجادی گفت: در همین راستا نیز توصیه می کنیم که افراد ساکن در مناطق متاثر از زلزله حتماً پس از بازگشت به خانه و پیش از خواب اتصال دودکش به بدنه لوازم گازسوز شامل بخاری و آبگرمکن و نیز اتصال اجزای دودکش به یکدیگر و به خروجی دودکش را چک کنند تا از احتمال وقوع گاز گرفتگی جلوگیری شود.

این مقام مسوول در سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر تصریح کرد: در زمان حاضر گروه‌های امدادی از شهرستان‌های تربت‌جام، رشتخوار و تایباد در منطقه زلزله زده حضور دارند و جمعیت هلال احمر استان های خراسان رضوی و خراسان جنوبی در آماده‌باش کامل امدادی قرار دارند.

سجادی خسارت های زمین‌لرزه امروز را شامل ترک خوردگی برخی واحدهای مسکونی، خسارت به مکان‌های نگهداری دام و طیور و در مجموع جزیی ارزیابی کرد و گفت: تاکنون روستاهای نیازآباد، کاریون، مژن آباد و بهدادین ارزیابی شده اند که تاکنون هیچ خسارت جانی اعلام نشده اما در روستاهای نهور و چاه زول، خرابی محل نگاهداری احشام گزارش شده است.

زلزله 5.8 ریشتری امروز که کانون آن بخش سنگان شهرستان خواف در جنوب خراسان رضوی بود در محدوده مرزی استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی و شهرستانهای این منطقه و همچنین هرات کشور افغانستان احساس شد.

کانون مرکزی این زلزله 41 کیلومتری سنگان و 47 کیلومتری نشتیفان شهرستان خواف در جنوب خراسان رضوی و 56 کیلومتری حاجی‌آباد در شمال استان خراسان جنوبی ثبت شده است.

مرکز شهرستان 140 هزار نفری خواف در فاصله 267 کیلومتری جنوب مشهد واقع است. این شهرستان مرکب از چهار بخش مرکزی، سنگان، جلگه زوزن و سلامی 96 روستا دارد. 65 هزار نفر از جمعیت خواف ساکن روستاها هستند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها