کد خبر: 374517
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۳ ۱۱:۴۴:۳۵
| |

حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران:

 ترور حاج قاسم، یک شرارت بزرگ آمریکایی بود/ سردار سلیمانی مورد اعتماد همه سیاسیون بود

حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران گفت: سردار سلیمانی یک ویژگی شاخص داشت و آن این بود که با همه گروه‌ها و جناح‌ها و نحله‌های فکری ایران با احترام برخورد می‌کرد و همواره خواسته‌اش گسترش و افزایش وحدت برای پیشبرد کشور بود.

 ترور حاج قاسم، یک شرارت بزرگ آمریکایی بود/ سردار سلیمانی مورد اعتماد همه سیاسیون بود
کد خبر: 374517
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۳ ۱۱:۴۴:۳۵

اعتمادآنلاین| خبرهای بامداد روز جمعه 13 دی ماه چیزی نبود که باورکردنش ساده باشد؛ مگر می‌شود؟ گرچه شهادت آرزوی همیشگی حاج قاسم بود اما انگار هیچ‌گاه کسی تصور نمی‌کرد سردار سلیمانی هم به شهادت برسد اما این اتفاق رخ داد و همه در بهت و تردید اخبار را بالا و پایین می‌کردند. موضوعی که فارغ از جناح سیاسی با واکنش‌های متعددی رو به رو شد. «حسین مرعشی» از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران درباره شخصیت سردار سلیمانی به گفتگو پرداخت. او که به گفته خودش در سال‌های جوانی بخاطر کرمانی بودن و مسئولیتش در استان کرمان، رابطه نزدیکی با این سردار سپاه داشت می‌گوید«هرچند سردار سلیمانی به آرزویش رسید اما راه او متوقف نشده است.»

او می گوید«ابتکارات راهبردی و تاکتیکی سردار سلیمانی کمک بزرگی به جریان مقاومت کرد» و مقاومت منطقه انتقام سختی از آمریکایی ها خواهد گرفت. مرعشی تاکید دارد«سردار سلیمانی با همه جناح ها و نحله های فکری با احترام برخورد می کرد و سیاسیون هم برای او احترام ویژه قائل بودند.»

آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح این گفت و گو است:

****

حادثه بامداد روز جمعه و شهادت سردار سلیمانی مانند یک شوک به همه ایرانیان و حتی دنیا بود، تحلیل‌تان از شخصیت سردار سلیمانی را بفرمایید و دلیل جایگاه خاص و ویژه ایشان از در بین سیاسیون و حتی در منطقه نگاه شما چه بود؟

سردار سلیمانی یکی از سرداران و امیران بزرگ ایران و منطقه خاورمیانه بود. او انسانی خودساخته بود یعنی یک تربیت یافته ابتدایی دانشگاه افسری نبود. جوانی بود که بعد از حمله عراق به ایران با جمعی از دوستانش از کرمان راهی اهواز شدند و گروه ثارالله را تشکیل دادند که بعد تبدیل شد به گردان و کم‌کم تیپ و لشکر ثارالله تشکیل شد؛ و ثارالله نامش در میان یکی از لشکرهای خوب ایران برای دفاع از کشور قرار گرفت.

ابتکارات راهبردی و تاکتیکی سردار سلیمانی کمک بزرگی به جریان مقاومت کرد

خیلی از سرداران ما یا به شهادت رسیدند و یا بعد از پایان جنگ به نقش کلاسیک جنگ بسنده کردند و بخشی هم از مسائل نظامی و سپاه جدا شدند اما سردار سلیمانی از معدود سردارانی بود که این رشته را از دست نداد و این کار را نیمه تمام نگذاشت و در تمام این‌ سال‌ها در خدمت نظام و انقلاب بود و به دلیل ابتکاراتی که داشت که هم شامل مدیریت راهبردی و هم مدیریت تاکتیکی می‌شد توانست به جریان مقاومت در خاورمیانه کمک بزرگی بکند.

حاج قاسم مورد اعتماد و احترام رهبری و همه جریانات سیاسی بود

حاج قاسم، مورد اعتماد رهبری بود و مورد اعتماد و احترام همه جریان‌های سیاسی بود و از ورود به مسائل سیاسی داخلی کاملا پرهیز می‌کرد و توانست به عنوان یک شخصیت ملی و منطقه‌ای جایگاه خاصی پیدا کند.

سردار سلیمانی دارای ویژگی‌های شخصی والایی داشت که مسوولیت‌پذیری، شجاعت، افتادگی از جمله آنها بود. ایشان ارتباط خوبی با زیردستان و همرزمان خود و همچنین خانواده‌های شهدا داشت.

مدیریت چند بعدی در عرصه نظامی، فرهنگی و اجتماعی/او بی نظیر بود

نکته‌ای که نباید فراموش شود این است که ایشان از یک مدیریت چند بعدی در عرصه نظامی‌، فرهنگی و اجتماعی برخوردار بود و به جرات می‌توان گفت یکی از انسان‌های بی‌نظیر دوران ما بود و قطعا جایگزینی نخواهد داشت و قطعا به این زودی‌ها جایگزینی برای او وجود نخواهد داشت.

ترور سردار سلیمانی، یک شرارت بزرگ آمریکایی بود

این حادثه یک شرارت بزرگ آمریکایی‌ها بود؛ آنها چون ناتوانی‌شان در خاورمیانه مسجل شده است و به قول معروف کم‌ آورده‌اند چراکه بعد از استقرار نظام جمهوری در عراق تا امروز هیچ‌گاه نتوانسته‌اند از طریق انتخابات و پارلمان بر عراق مسلط شوند واین همواره مردم عراق بوده‌اند که توانسته‌اند اراده خود را در حاکمیت عراق ساری و جاری کنند و این موضوع موجبات عصبانیت آمریکایی‌ها را فراهم کرده است. آنها فکر می‌کردند با ظهور پدیده‌ای مانند داعش دولت های عراق به دامن آمریکا بغلتند درحالی‌که با وجود مستشاران سردار سلیمانی عراقی ها توانستند خودشان داعش را نبود کنند و نیازی نداشتند برای از بین بردن این گروه تروریستی به دامن آمریکایی‌ها بغلتند.

مستشاری سردار سلیمانی در عراق، ضامن استقلال در این کشور شد

به عبارت دیگر باید گفت مستشاری سردار سلیمانی در عراق ضامن استقلال عراق شده بود و آمریکایی‌ها یک عراق مستقل را نمی‌پسندند و به دنبال یک عراق وابسته به آمریکا هستند و این روزها که خشم مردم عراق هم ظاهر شده است به این فکر کردند که باید نقطه‌ای را بزنند که این نقطه کمک می‌کند به استقلال عراق.

سوریه یک یاور بزرگ را از دست داد

امروز نه تنها ما یک سردار بزرگ را از دست دادیم بلکه ملت و دولت عراق نیز یک مستشار عالی‌رتبه‌ای که ضامن استقلال عراق بودند را از دست دادند و همچنین سوریه نیز یک مستشاری که پشتوانه تمامیت ارضی سوریه در واپسین روزهای پایانی جنگ سوریه بود و همچنین یک یاور را از دست داد.

سردار سلیمانی سالها در آرزوی شهادت بود

این حادثه چه پیام و پیامدی خواهد داشت؟

البته من این نکته را بگویم که با توجه به شناختی که از ایشان دارم و صمیمیتی که با ایشان داشتم می‌دانم سال‌هاست که سردار سلیمانی در آرزوی شهادت است. لذا به لحاظ شخصی ایشان به آرزوی خودش رسید و دوستان و خانواده ایشان علاقه سردار سلیمانی به شهادت را می‌دانستند و استقبال ایشان از خطر روشن بود و از این جهت باید گفت این سردار بزرگ به آرزوی خودش رسید.

مگر کشور با ترورهای دهه 60 تعطیل شد؟ /مسیرمان را با شهادت سردار سلیمانی رها نمی کنیم

اما به طور کلی باید گفت مسیر مسیر روشنی است و تعطیل‌بردار هم نیست؛ ما سال‌هاست با چنین حوادثی روبه‌رو بوده‌ایم و هیچ‌کدام نتوانسته است ما را از پا دربیاورد. مگر ترورهای سال‌های 60 را فراموش می‌کنیم؟ مگر رئیس قوه قضائیه و نمایندگان مجلس را ترور نکردند؟ مگر آقای رجایی و باهنر رئیس جمهور و نخست وزیر را ترور نکردند؟ مگر آیت الله خامنه‌ای را ترور نکردند و ایشان مدتی در بیمارستان بستری نبودند؟ آیا کشور تعطیل شد یا حرکت متوقف شد؟ این مسیر مسیری نیست که ملت‌ها به دلیل شهادت شخصیت‌های بزرگی مانند سردار سلیمانی آن را رها کنند این مسیر مسیری است که همچنان ادامه دارد تا به یک نقطه روشن برسد و آن نقطه روشن این است که آمریکایی‌ها بفهمند در منطقه این مردم هستند که تصمیم می‌گیرند نه آنها.

آمریکایی ها متوجه خواهند شد نمی توانند برای مردم خاورمیانه تصمیم بگیرند

یعنی باید به نقطه‌ای برسیم که آمریکایی‌ها متوجه بشوند نمی‌توانند از فرسنگ‌ها دور برای مردم خاورمیانه تصمیم بگیرند. سرنوشت این منطقه را مردم مشخص می‌کنند و نیروهای خارجی لطف کنند و شرشان را از سر منطقه کم کنند و اجازه دهند مردم خودشان سرنوشت خودشان را به دست بگیرند. ما تا آنجا که مردم خاورمیانه بتوانند سرنوشت منطقه را به دست بگیرند تا رسیدن به آن نقطه مبارزات ادامه خواهد داشت تا در نهایت با رفع مزاحم‌های منطقه، خاورمیانه روی صلح و آرامش را ببیند.

مقاومت منطقه از آمریکایی ها انتقام سختی خواهد گرفت

فکر می کنید ایران چه پاسخی به این اقدام شرارت بار نشان خواهد داد؟

آمریکایی‌ها به اندازه کافی در منطقه آسیب پذیر هستند و لازم نیست ما اقدام خاصی انجام بدهیم. به هر حال سردار سلیمانی در جبهه مقاومت منطقه‌ای دارای جایگاهی بوده است که بدون نیاز داشتن به طراحی اقدامات خاصی از سوی ایران بدون شک مقاومت منطقه از امریکایی‌ها انتقام سختی خواهد گرفت.

سردار سلیمانی با همه جناح ها و نحله های فکری با احترام برخورد می کرد

آقای مرعشی با توجه به اینکه شما هم مانند سردار سلیمانی یک کرمانی هستید، خاطره‌ای از سردار سلیمانی در ذهنتان هست که آن را بازگو کنید؟

من خاطرات زیادی از ایشان دارم که بیشتر مربوط به زمان جنگ است، همان زمانی که ایشان فرمانده لشکر کرمان بودند و من هم معاون استاندار کرمان بودم. من همیشه در عملیات‌های مختلفی که وجود داشت همراه بچه‌ها بودم لذا خاطرات فراوانی دارم اما درباره خاطرات اخیر باید بگویم سردار سلیمانی در همه این ادواری که با ایشان بودم یک ویژگی شاخص داشت و آن این بود که با همه گروه‌ها و جناح‌ها و نحله‌های فکری ایران با احترام برخورد می‌کرد و همواره خواسته‌اش گسترش و افزایش وحدت برای پیشبرد کشور بود.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها