کد خبر: 374521
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۳ ۱۱:۵۶:۰۰
| |

همرزم حاج قاسم را بهتر بشناسید:

نام واقعی «ابومهدی المهندس» چه بود؟

ابومهدی المهندس که کنار سردار شهید قاسم سلیمانی در حمله تروریستی آمریکا در بغداد به شهادت رسید، معاون نیرو‌های مردمی الحشد الشعبی و نفر دوم این نیرو‌ها در عراق بود.

نام واقعی «ابومهدی المهندس» چه بود؟
کد خبر: 374521
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۳ ۱۱:۵۶:۰۰

اعتمادآنلاین| نام واقعی شهید ابومهدی المهندس «جمال جعفر» بود. او یکی از فرماندهان عراقی بود که برای مدتی نماینده پارلمان این کشور نیز بود. جمال جعفر در سال 1973 وارد دانشگاه پلی تکنیک و بخش مهندسی مدنی شده و مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی مدنی در سال 1977 دریافت کرد. او در ادامه به حزب اسلامی الدعوه پیوست و بعد از حوادث رجب سال 1979 نامش همراه با تعداد زیادی از دانشجویان عراقی تحت تعقیب رژیم عراق قرار گرفت.

بعد از اینکه صدام حسین حاکمیت عراق را در سال 1979 در دست گرفته بود و محمد باقر صدر مرجع شیعیان عراق از دنیا رفت، ابو مهدی المهندس مجبور به ترک عراق شد. وی مدتی را در کویت به سر برد، اما در سال 1983 و بعد از اینکه تعدادی از همراهان وی در کویت بازداشت شدند، از این کشور خارج شده و به ایران عزیمت کرد.

او 20 سال در ایران اقامت داشت و عضو مجلس اعلای اسلامی عراق بوده و فعالیت‌های خود را به عنوان یک سیاستمدار در این مجمع و یک فرد نظامی در سپاه بدر دنبال می‌کرد. او در ادامه فرمانده سپاه بدر شد.

المهندس بعد از سقوط حاکمیت صدام حسین فرماندهی سپاه بدر را کنار گذاشت و به عنوان یک شخصیت مستقل وارد فعالیت‌های سیاسی شد. وی در عین حال روابط خود را با دوستان و نزدیکانش قطع نکرد. او بعد‌ها و با بروز پدیده داعش به یکی از از فرماندهان نیرو‌های تازه تاسیس الحشد الشعبی تبدیل شده و حضور تاثیرگذاری در میدان‌های مبارزه با گروه‌های تروریستی داعش به عنوان دست پرورده آمریکا در منطقه داشت که نهایتا منجر به ریشه کن شدن داعش در منطقه شد.

منبع: مشرق

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها