کد خبر: 374780
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۴ ۰۶:۴۴:۰۰
| |

کارآمدترین باتری جهان ساخته شد

یک محقق ایرانی در استرالیا فناوری جدیدی از باتری ساخته که پنج برابر نمونه‌های لیتیوم یونی شارژ نگه می‌دارد. او ادعا می‌کند این کارآمدترین باتری لیتیوم- سولفور جهان است.

کارآمدترین باتری جهان ساخته شد
کد خبر: 374780
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۴ ۰۶:۴۴:۰۰

اعتمادآنلاین| «مهدخت شیبانی» محقق ایرانی با کمک پژوهشگران در استرالیا باتری جدیدی ساخته‌اند که می‌تواند شارژ موبایل را برای پنج روز متوالی حفظ یا به یک وسیله نقلیه برقی کمک کند مسافت هزار کیلومتر را بدون نیاز به شارژ طی کند.

این فناوری ذخیره سازی نوین ربطی به نمونه های فعلی ندارد که در دستگاه های مختلف به کار می رود. در فناوری جدید باتری به ترکیب لیتیوم یونی از لیتیوم- سولفور استفاده می شود.

باتری‌های لیتیوم- سولفور می‌توانند تا پنج برابر نمونه های لیتیوم یونی شارژ نگه دارند اما تا به امروز امکان استفاده از آنها در دستگاه‌های الکترونیکی مصرفی وجود نداشته است.

مهم‌ترین چالش در این زمینه بی‌ثباتی کاتد باتری است که در هر چرخه شارژ اندازه آن 78 درصد کمتر می شود. این بدان معنا است که باتری به سرعت فرسوده می شود و برای شارژ دوباره دوام لازم را ندارد.

شیبانی و همکارانش متوجه شده اند با استفاده از یک کاتد انعطاف پذیر می توان انبساط و انقباض باتری را بدون کاهش اندازه، کنترل کرد. آنها ادعا می کنند با این روش کارآمدترین باتری لیتیوم-سولفور جهان را ساخته اند.

او در دپارتمان مهندسی مکانیک و هوافضای دانشگاه موناش فعالیت می‌کند. او در این باره می گوید: جهان نیازمند فناوری های نوین ذخیره سازی انرژی است تا با تغییرات آب و هوایی مقابله کند. باتری های لیتیوم-سولفور از ظرفیت بسیار بالای سولفور استفاده می کنند و می توانند تا 5 برابر ظرفیت باتری‌های لیتیوم یونی انرژی ذخیره کنند. همچنین این باتری از مواد ارزان ساخته می شود که در سراسر جهان وجود دارد.

به گفته شیبانی تجاری سازی این نوع باتری احتمالا 2تا 4 سال دیگر انجام می شود و حق امتیاز برای فرایند تولید آن نیز تایید شده است.

نمونه اولیه این باتری در آلمان ساخته شده و سال جاری این فناوری در خودرو و پنل‌های خورشیدی آزمایش می شود.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها