کد خبر: 374916
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۴ ۱۲:۴۵:۱۸
| |

سالار رحیمیان، کارشناس مسائل اقتصادی:

مقابله با فرار مالیاتی به معنای کاهش سهم نفت در بورس / مولدسازی دارایی دولت از مهم‌ترین اقدامات دولت

سالار رحیمیان، کارشناس مسائل اقتصادی گفت: با توجه به آنکه نفت در اقتصاد کشور نقش مهمی را ایفا می‌کند جدا شدن آن از بودجه کشور راه رهایی از تحریم هاست.

مقابله با فرار مالیاتی به معنای کاهش سهم نفت در بورس / مولدسازی دارایی دولت از مهم‌ترین اقدامات دولت
کد خبر: 374916
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۴ ۱۲:۴۵:۱۸

اعتمادآنلاین| سالار رحیمیان، کارشناس مسائل اقتصادی، در خصوص اقتصاد بدون نفت اظهار کرد: در اوایل انقلاب بودجه عمومی بدون نفت مورد توجه امام خمینی (ره) و بعد از انقلاب مورد توجه مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت؛ هم چنین با توجه به آنکه نفت در اقتصاد کشور نقش مهمی را ایفا می‌کند، اصطلاح اقتصاد بدون نفت درست نیست بلکه بهتر است بگوییم بودجه بدون نفت!

وی ادامه داد: کشورما ذخایر نفتی مشترکی با کشور‌های دیگر دارد و اگرما از منابع موجود استفاده نکنیم، کشور‌های دیگر جایگزین ما می‌شوند و از منابع نفتی و طبیعی بهره می‌برند بنابراین ما حق نداریم حقوق طبیعی مردم را پایمال کنیم؛ حال بودجه بدون نفت می‌گوید اگر از منابع کشور استفاده می‌کنیم و در فناوری‌های آن تغییر ایجاد کردیم، نباید هزینه متاثر از آن را وارد بودجه کشور کنیم.

رحیمیان بیان کرد: هزینه فروش نفت در کشور بهتر است وارد صندوق توسعه ملی و تزریق به بخش خصوصی شود و این روش می‌تواند بهترین راه حل برای بهبود اقتصاد کشور باشد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اقتصاد می‌تواند از ظرفیت نفت کشور استفاده کند؛ همچنین می‌تواند منابع حاصل از فروش نفت را وارد صندوق توسعه ملی کرده و خرج سرمایه گذاری در بخش خصوصی کند. مفهوم اقتصاد بدون نفت صرفا متوقف کردن فروش آن نیست بلکه برای پاسخ گویی به نیازکشور ایجاد ارزش افزوده لازم است.

وی گفت: در اصلاح ساختار بودجه راهکار‌های مهمی وجود دارد که با ارائه برنامه‌های جامع می‌توان گفت جایگزین نفت در اقتصاد چیست. اصلاح نظام مالیاتی کشور شامل سه سرفصل اساسی شامل اصلاح معافیات‌های مالیاتی (برآورد‌ها نشان می‌دهد 40 تا 50 هزار میلیارد معافیت‌های مالی در کشور وجود دارد و نیازمند ارزیابی مجدد است), جلوگیری از فرار‌های مالیاتی (با جلوگیری از حدود 50 هزار میلیار تومان فرار‌های مالیاتی می‌توان جایگزین 50 درصد از سهم نفت در بودجه عمومی کشور شد) و مورد سوم ایجاد پایه‌های مالیاتی جدید است.


رحیمیان تصریح کرد: مولد سازی دارایی‌های دولت یکی از موضوعات مهمی است که می‌خواهم به آن بپردازم؛ در حال حاضر حجم قابل توجهی از دارایی‌های دولت از بازده کافی برخوردار نیستند و به اقتصاد کشور هزینه وارد می‌کنند؛ بنابر این مولد سازی دارایی‌های دولت یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید توسط دولت بررسی شود.

این کارشناس در پایان گفت: کاهش هزینه‌های دولت در بخش‌های غیر ضروری هم موضوع مهمی است که در اقتصاد بدون نفت تاثیر دارد؛ بودجه کشور برای رهایی از تحریم‌های ظالمانه باید از نفت جدا شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها